نسخه چاپی

نماد «كشتارگاه تهران» چیست؟

عکس خبري -نماد «کشتارگاه تهران» چيست؟

دستگاهی كه رضاشاه از آلمان به ایران آورد امروز به عنوان بخشی از تاریخ كشتارگاه شناخته می‌شود.

به گزارش نما، در گوشه دنجی از فرهنگسرای بهمن دستگاهی جا خوش کرده که بنا بر اسناد موجود به عنوان اولین دستگاه سیرابی پاک کنی شناخته می‌شود که رضا شاه آن را از آلمان به ایران آورد.

این دستگاه زمانی وارد ایران شد که رضا شاه تصمیم گرفت کشتارگاه‌های صنعتی را هم به بخشی از تهران اضافه کند، چرا که در برهه‌ای از دوره پهلوی اول حصار ناصری تخریب و شهرنشینی در تهران توسعه پیدا می‌کند.

از آنجایی که کشتارگاه‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز شهر تهران نبودند، رضا شاه در کنار ساختمان سیلو کلنگ ساخت کشتارگاه بزرگ تهران را می‌زند، جایی که بخشی از کار تولید نخ پزشکی هم در آن آغاز می‌شود.
در همین ایام هم راه‌آهن، ساختمان دخانیات، کارخانه چیت‌سازی، ترمینال جنوب، کارخانه روغن نباتی و کارخانه بلورسازی ساخته می‌شوند و این منطقه تبدیل به قطب صنعتی تهران در دوره پهلوی اول می‌شود.

این کشتارگاه تا سال ۱۳۷۰ کاربری خود را حفظ می‌کند اما با توسعه فضای شهری این محوطه در مرکز شهر قرار می‌گیرد، به همین جهت آن را جمع کرده و فرهنگسرای بهمن را جایگزین آن می‌کنند.

دستگاهی که رضاشاه از آلمان به ایران آورد امروز به عنوان بخشی از تاریخ کشتارگاه شناخته می‌شود.

از تمام ساختمان‌های اطراف، تنها ساختمان راه آهن در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۷۹و کارخانه سیلو در تاریخ ۱۹ مردادماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، کارخانه چیت سازی تخریب شد و کارخانه‌های روغن نباتی و بلورسازی غیرفعال شدند.
شهر تهران از نظر داشتن بناهای با ارزش و تاریخی غنی است، اما متأسفانه این‌گونه ساختمان‌ها در تهران دیده نمی‌شود و بیشتر مردم فکر می‌کنند تهران در «سردر باغ ملی» خلاصه می‌شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...