نسخه چاپی

بورس چگونه می‌تواند نیاز مالی جهش دوم و سوم پتروشیمی را تامین كند؟

عکس خبري -بورس چگونه مي‌تواند نياز مالي جهش دوم و سوم پتروشيمي را تامين کند؟

سرپرست فرابورس ایران گفت: سه راهكار برای تامین مالی و توسعه شركت‌های پتروشیمی از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

به گزارش نما، میثم فدایی گفت: آمادگی این را داریم که تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی را در قالب شرکت‌های عام و پروژه، به صورتی که ۵۰ درصد آورده توسط خود آن‌ها باشد و مابقی آن از بازار سرمایه و پذیره نویسی عمومی تامین شود، انجام دهیم.

به گفته او، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند، بخشی از تامین مالی ریالی خود را از بازار سرمایه و در قالب ابزارهای بدهی انجام دهند که این کار، بازار اوراق بدهی را نیز متنوع می‌کند؛ اما در حال حاضر، یکی از نواقص بازار بدهی این است که بیشترین حجم از تامین مالی، به دولت تعلق دارد.

سرپرست فرابورس ایران، سومین راهکار تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی از طریق بورس را، تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری Sector Fund (صندوق‌های سرمایه گذاری بخشی) و Private Equity یا PE (صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی) دانست.

در بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی PE در حوزه‌های مختلف وجود دارند؛ اما در مورد پتروشیمی این طور نیست. فدایی می‌گوید، هر یک از هلدینگ‌هایی که متولی این موضوع هستند، می‌توانند درخواست خود را به سازمان بورس ارائه کنند و فرابورس نیز آماده پذیره نویسی این صندوق‌هاست.
پیش تر، فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته بود که برای تکمیل طرح‌های جهش دوم تا پایان امسال، حدود ۲ میلیارد دلار و برای تکمیل طرح‌های جهش سوم تا پایان سال ۱۴۰۴ نیز، ۱۹ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

علی محمد بساق زاده مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم گفته است: بیشتر طرح‌های جهش سوم از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی اجرا می‌شود که در بورس حضور داشته و محصول تولید و صادر می‌کنند، بنابراین تامین منابع مالی برای هلدینگ‌های پتروشیمی تسهیل می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...