نسخه چاپی

بهروز محبی نجم‌آبادی در گفتگو با نما:

تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقشار ضعیف آسیب می زند

عکس خبري -تورم ناشي از حذف ارز ???? توماني به اقشار ضعيف آسيب مي زند

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حذف یكباره ارز ۴۲۰۰ تومانی ممكن است نرخ تورم كشور را تشدید كند و تشدید تورم به اقشار ضعیف جامعه ضربه وارد می كند.

بهروز محبی نجم آبادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی نما، درباره نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به نوعی دادن یارانه است، چرا که ارزی تحت عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، بلکه اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اشکال دادن یارانه است.

وی بیان کرد: اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی ما را دچار مشکلات زیادی کرده و تاریک خانه هایی را ایجاد کرده و واسطه هایی در این میان به وجود آمدند و از منافع ارز ترجیحی بهره بردند. در واقع، ذینفعان اصلی یعنی مردم از منافع ارز ترجیحی بهره کافی نبردند و ما معتقدیم که می توان مدل این یارانه را تغییر داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت گذشته مجلس موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد، اما دولت سابق گفت که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و این موضوع متوقف شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر باید مجلس شورای اسلامی و دولت با همفکری یکدیگر و بر اساس اولویت بندی و با مدل تدریجی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کنند.

محبی نجم آبادی گفت: با توجه به اینکه کشور در دوران تورمی قرار دارد، حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است نرخ تورم کشور را تشدید کند و تشدید تورم به اقشار ضعیف جامعه ضربه وارد می کند.

وی ادامه داد: برای مثال، در وهله اول باید ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی حذف شود و سپس باید تبعات این کار مورد ارزیابی قرار گیرد و ببینیم که آیا می توانیم این شرایط را مدیریت کنیم یا خیر؟ اگر توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم و به ثبات رسیدیم، می توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی سایر اقلام را هم حذف کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت زمان بندی شده در نظر گرفته شود و به دولت برای این کار زمان داده شود. برای مثال باید گفته شود که در چهار ماه اول سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی حذف شود و اگر موفقیت‌آمیز بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی سایر اقلام هم حذف شود و اگر اینگونه نبود، باید روند گذشته ادامه پیدا کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص یابد.

محبی نجم آبادی بیان کرد: البته با توجه به اتفاقات مثبتی که به احتمال زیاد در وین رخ می دهد، وضعیت ارزی کشور بهبود خواهد یافت.

۱۴۰۰/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...