نسخه چاپی

شكستن طلسم ۴۵ ساله ماموریت بعدی اسكوچیچ

عکس خبري -شکستن طلسم ?? ساله ماموريت بعدي اسکوچيچ

تیم ملی فوتبال ایران اولین و آخرین برد خود را در مسابقات مقدماتی جام جهانی پس از مسجل شدن صعود را ۴۵ سال پیش تجربه كرده است.

به گزارش نما، تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه هفته گذشته در ورزشگاه آزادی با عبور از سد عراق موفق شد به عنوان اولین تیم آسیایی پس از قطرِ میزبان، صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ را مسجل کند. شاگردان دراگان اسکوچیچ سه هفته پیش از پایان مرحله سوم مسابقات انتخابی موفق به این کار شدند.

ایران حالا باید در سه دیدار پایانی خود به ترتیب به مصاف تیم‌های امارات (میزبان)، کره‌جنوبی (میهمان) و لبنان (میزبان) برود. پیش از این در انتخابی جام‌های جهانی ۱۹۷۸، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸ نیز با چنین شرایطی روبرو شده بودیم. موقعیتی که صعودمان پیش از پایان مسابقات قطعی شده بود.

در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ تیم تحت هدایت حشمت مهاجرانی در شرایطی به مصاف میزبان خود کویت در هفته پایانی مقدماتی جام جهانی رفت که صعودش مسجل شده بود. در آن مسابقه ایران با نفرات جوان خود به میدان رفت و موفق شد با نتیجه ۲ بر یک از سد تیم ماریو زاگالو بگذرد. بهتاش فریبا و حبیب خبیری برای ایران گلزنی کردند. این اولین و تنها پیروزی ایران در بازی‌های تشریفاتی‌اش در انتخابی جام جهانی، پس از صعود بود.


در مسابقات مقدماتی ۲۰۰۶ نیز تیم برانکو ایوانکوویچ با شکست بحرین صعودش به آلمان را قطعی کرده بود و باید در هفته آخر به مصاف دیگر تیم صعود کرده یعنی ژاپن می‌رفت. در آن دیدار شاگردان زیکو توانستند انتقام باخت بازی رفت را بگیرند و با نتیجه ۲ بر یک از سد ملی‌پوشان بگذرند. علی دایی تنها گل ایران را به ثمر رساند.

در مسیر رسیدن به روسیه نیز ایران توانست صعودی زودهنگامی را تجربه کند. ۲ بازی آخر تیم کارلوس کی‌روش در شرایطی برگزار شد که صعود و سرگروهی ایران قطعی بود. ایران ابتدا در خاک کره به تساوی بدون گل رسید و سپس در آخرین دیدار با نتیجه ۲ بر ۲ مقابل سوریه متوقف شد.

حالا باید برای اولین بار سه مسابقه آخر را در شرایطی برگزار کنیم که صعودمان مسجل است. البته تیم اسکوچیچ برای اینکه بتواند مانند تیم حشمت مهاجرانی و کارلوس کی‌روش (۲بار) طعم سرگروهی را بچشد باید حواسش به کره جنوبی باشد. کره با ۲ امتیاز اختلاف در رده دوم جای گرفته است.

آمار ما در بازی‌های تشریفاتیِ بعد از صعود یک برد، یک باخت و ۲ تساوی بوده است. باید دید اسکوچیچ می‌تواند بعد از ۴۵ سال ایران را به یک برد دیگر برساند یا خیر.


منبع: ایرنا

۱۴۰۰/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...