نسخه چاپی

پیش‌بینی برندگان جشنواره فجر

جشنواره فیلم فجر از متن تا حاشیه

عکس خبري -جشنواره فيلم فجر از متن تا حاشيه

امسال بیست و دو فیلم برای نمایش در بخش مسابقه سودای سیمرغ انتخاب شده‌اند كه درصد زیادی از آن‌ها مربوط به فیلمسازان فیلم اولی یا ناشناخته است و از نسل اول كارگردانان سینمای ایران فقط مسعود كیمیایی در جشنواره حضور دارد

امسال بیست و دو فیلم برای نمایش در بخش مسابقه سودای سیمرغ انتخاب شده‌اند که درصد زیادی از آن‌ها مربوط به فیلمسازان فیلم اولی یا ناشناخته است و از نسل اول کارگردانان سینمای ایران فقط مسعود کیمیایی در جشنواره حضور دارد
رضوانه باهری- چهلمین جشنواره فجر امسال از دوازدهم تا بیست و سوم بهمن ماه در پایتخت و چند شهر بزرگ برگزار می شود، این جشنواره که نخستین جشنواره فجر در دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است، اولین کارنامه هنری دولتمردان در حوزه فرهنگ و هنر به حساب می آید؛ مروری بر مهمترین رویدادهای جشنواره پیش از آغاز آن می‌تواند روایتگر کیفیت و کمیت آثار سینمایی کشور در یک سال پیش‌رو خواهد بود:


 یک جشنواره با دو جین فیلم اولی

 امسال بیست و دو فیلم برای نمایش در بخش مسابقه سودای سیمرغ انتخاب شده‌اند که درصد زیادی از آن‌ها مربوط به فیلمسازان فیلم اولی یا ناشناخته است و از نسل اول کارگردانان سینمای ایران فقط مسعود کیمیایی در جشنواره حضور دارد و البته این حضور با آمدن و نیامدن وی همراه شد، از اسامی آشنای دیگر می‌شود به بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان اشاره کرد. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی مسعود نقاش‌زاده را به عنوان دبیر چهلمین جشنواره‌ فیلم فجر معرفی کرد. یزدان عشیری هم به عنوان روابط عمومی جشنواره فعالیت می‌کند. از آن‌جایی که کرونا تولیدات سینمای ایران را کاهش داده از سال گذشته بخش سودای سیمرغ و نگاه نو با هم تلفیق شده و کلا همه‌ فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره‌ فیلم فجر انتخاب می‌شوند در بخش مسابقه حضور دارند.


 ذبح اخلاق حرفه‌ای در سودای سیمرغ

هیئت داوران جشنواره فیلم فجر امسال یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات جشنواره بود حضور شهاب حسینی در ترکیب هیئت داوران بخش سودای سیمرغ آنقدر سر و صدا به پا کرد تا جایی که مسعود و پولاد کیمیایی در حرکتی نه چندان حرفه‌ای از حضور در جشنواره انصراف دادند، به هر روی کیمیایی‌ها با این حرکتشان که بیشتر جنبه‌های سوگیری فردی داشت نشان دادند اخلاق حرفه‌ای در دنیای هنر هفتم در حال ذبح شدن است.


 فرش قرمز یا فرش بومی

فرش قرمز یکی از بخش‌های ویژه جشنواره فیلم فجر در هر سال است، بخشی که البته صفر تا صد آن از دریچه دوربین خبرنگاران و اصحاب رسانه دور نمی‌ماند.

امسال اما فرش قرمز جشنواره در راستای بومی‌سازی رنگش تغییر کرد و گفته شد که فرش قرمز وام گرفته از غرب بوده و باید شکل و شمایلش برای فوتوکال و عکاسی تغییر کند. از آن طرف کاخ جشنواره هم به خانه‌ جشنواره تغییر نام داد. اول قرار بود کاخ جشنواره پردیس سینمایی چارسو باشد که هم داخل طرح ترافیک بود و هم بدمسیر و بالاخره اعتراض‌ها نتیجه داد و سازمان سینمایی با شهرداری تهران به تفاهم رسید و برج میلاد به عنوان خانه‌ جشنواره انتخاب شد.

البته ناگفته نماند بلیت‌فروشی‌ سینماهای مردمی هم به صورت تکی خواهد بود و دیگر سری فیلم وجود ندارد این کار شاید بتواند به موضوع مافیای بلیت یکبار برای همیشه خاتمه دهد.


پیش‌بینی برندگان

 رویداد هنری جشنواره فجر علاوه بر منتقدان، اهالی سینما و اصحاب رسانه برای بسیاری از مردم و مخاطبان هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد و از همین جهت علاوه بر اختصاص سینماهای پایتخت بخشی از سینماهای شهرستان‌ها نیز به نمایش فیلم‌های سودای سیمرغ اختصاص یافته است، بخشی از فیلم‌هایی شانس نشستن سیمرغ بر شانه‌هایشان محتمل است شامل خائن کش مسعود کیمیایی، علف‌زار به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی، مرد بازنده محمدحسین مهدویان، ملاقات خصوصی امید شمس، نگهبان شب رضا میرکریمی و در نهایت فیلم بی رویا ساخته آرین وزیردفتری است. اما اینکه این آثار تا چه میزان مورد توجه مخاطبان نیز واقع می‌شود موضوعی است که باید منتظر ماند و فراتر از افق دید داوران سودای سیمرغ به آن پرداخت زیرا محصولات جشنواره فیلم فجر خوراک فرهنگی یک سال کشور است که اصولا از زوایه دید دولت‌ها روی پرده سینما می‌نشیند.

۱۴۰۰/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...