نسخه چاپی

چمران: دولت یك بار برای همیشه در تهران سرمایه‌گذاری كند

عکس خبري -چمران: دولت يک بار براي هميشه در تهران سرمايه‌گذاري کند

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر برای تهران یك بار یك سرمایه گذاری دقیق و درستی انجام شود برای سال‌های بعد دیگر به این میزان از اعتبارات مالی نیازی نخواهد بود.

به گزارش نما، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص نتیجه رایزنی‌های مسوولان مدیریت شهری پایتخت با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بر سر بودجه ۱۴۰۱، گفت: هنوز چیزی معلوم نیست. چون باید ببینیم خروجی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی چه خواهد بود. اما تعدادی از بندهای بودجه اصلاح شده است. البته من ندیده ام چیزی به بودجه اضافه شده باشد. چون این مساله کار مشکلی است. ولی در جاهایی که نیاز به اصلاح داشته این اتفاق افتاده و اصلاح انجام شده است. ولی درباره اصل اینکه ما برای خطوط مترو و ناوگان اتوبوس نیاز مبرم به بودجه داریم من هنوز خبری از اینکه اتفاق تازه‌ای افتاده باشد ندارم.
وی در پاسخ به اینکه آیا از آنجایی که سازوکار قانونی مشخصی برای اعطای سهم شهرداری تهران از بودجه دولت وجود ندارد باید هر سال با چانه زنی و التماس این منابع اعتباری دریافت شود گفت: متاسفانه همیشه چنین چیزی بوده است. تلاش‌های زیادی هم شد تا این رویه اصلاح شود تا یک سهم ثابت یا لااقل سهمی درصدی برای شهرداری تهران گذاشته شود. اما این برنامه هنوز واقعیت پیدا نکرده است. البته اگر برای تهران یک بار یک سرمایه گذاری دقیق و درستی انجام بشود برای سال‌های بعد دیگر به این میزان از اعتبارات مالی نیازی نخواهد بود. ما الان مثلا برای متروی تهران هم خطوط مترو و هم ریل‌ها و ایستگاه هایش را داریم، اما با کمبود واگن مواجه هستیم. اگر ظرفیت واگن هایمان کامل شود یا این خطوط مترویی که داریم و کمتر از مقدار مورد نیاز است تکمیل شود دیگر نیاز به صرف هزینه زیاد نخواهد بود. فقط هزینه نگهداری این خطوط و تجهیزات باقی می‌ماند که آن را هم راحت‌تر می‌توان تامین کرد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ولی الان، چون به یک سرمایه گذاری اصلی نیاز داریم ظاهر کار تا حدودی سنگین نشان می‌دهد. واقعیت امر این است که این اقدام‌ها یک سرمایه گذاری است که چندین برابر آن برای شهر و حتی برای بودجه دولت منافع به همراه دارد. یعنی آن بنزینی که مصرف نمی‌شود و آن یارانه‌ای که دولت برای بنزین نمی‌پردازد یا هزینه‌هایی که به خاطر عدم آلودگی هوا برای بهداشت و درمان صرف نمی‌شود همه این‌ها به هرحال نوعی سرمایه گذاری است که همه آن به طور کامل دارای نفع خواهد بود. واقعا اگر این سرمایه گذاری یک بار به انجام برسد و این مشکلات تمام شود در آینده به طور مداوم شاهد منافعش خواهیم بود.

چمران در پاسخ به اینکه در شرایط کمبود اعتبارات مالی مدیریت شهری به چه شیوه‌ای به مطالبات و نارضایتی‌ها در بخش‌های مختلف عمرانی و حمل و نقل پاسخ خواهد داد گفت: این کار مشکلی است. شاید در جاهایی واقعا این برنامه‌ها امکان عملیاتی شدن نداشته باشد. مثلا ممکن است برای مسوولان دولتی این انتظار وجود داشته باشد که آب و هوا وضع مناسبی پیدا کند، ولی بودجه‌ای برای این موضوع گذاشته نشود. یا این توقع مطرح شود که باید مشکل حمل و نقل درست شود، ولی برای این موضوع بودجه کاملی اختصاص داده نشود یا آن سهمی که دولت باید بدهد را ندهد. چون همیشه شهرداری سهم بالایی را پرداخته است. مثلا در سال ۹۴ در بودجه‌ای که ما بستیم حدود پنجاه هزار میلیارد تومان فقط برای مترو و حمل و نقل عمومی گذاشته بودیم که این یک رقم بی سابقه‌ای بود. درحالی که دولت فقط چهارصد میلیارد تومان را به این کار اختصاص داده بود ولی به هر حال ما این رقم را گذاشتیم و دنبال کردیم و امروز می‌بینیم که مترو به این نقطه رسیده است. اگر آن کار نمی‌شد امروز مترو تهران این جور نمی‌شد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...