نسخه چاپی

هشدار پلیس؛ از اینترنت دارو نخرید

عکس خبري -هشدار پليس؛ از اينترنت دارو نخريد

سخنگوی فرماندهی انتظامی كل كشور از رصد فضای مجازی برای برخورد با فروش داروهای غیرمجاز، جعلی و ... خبر داد.

به گزارش نما، سردار مهدی حاجیان درباره فروش برخی اقلام دارویی در فضای مجازی و نظارت پلیس بر این اقدامات اظهارکرد: دارو از جمله مواردی است که فروش آن حتما باید با تشخیص و نسخه پزشک انجام شود و فروشنده آن نیز مشخص باشد از این رو خرید و فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز پلیس بین الملل عملیات جهانی برای شناسایی قاچاقیان دارو و فروشندگان داروهای غیرمجاز و جعلی را در فضای مجازی ترتیب داده. این عملیات که پانجی‌آ نام دارد، هر چند وقت یکبار و در تاریخ‌های متفاوتی که از قبل اعلام نمی‌شود در سراسر جهان به اجرا در می‌آید که اتفاقا در این حوزه پلیس فتای کشورمان عملکرد قابل قبولی داشته و کشفیات قابل توجهی نیز داشته است.
سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور

فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور درباره آگهی‌های فروش داروهای کمیاب در فضای مجازی که به خصوص در دوران شیوع کرونا افزایش هم پیدا کرده است، گفت: این موارد تخلف است. همانطور که گفتم فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است و حتما باید با نظر و نسخه پزشک و از مراکز مشخص و معتبر تهیه شود. پلیس فتا علاوه بر مشارکت در اجرای عملیات پانجی‌آ، به طور روزانه نیز فضای مجازی را رصد کرده و با مواردی نظیر خرید و فروش دارو، تبلیغ مصرف دارو بدون تجویز پزشک، فروش داروهای جعلی یا تاریخ مصرف گذشته و ... برخورد می‌کند.

حاجیان ادامه داد: بسیاری از داروهایی که در فضای مجازی به فروش می رسد، یا تاریخ مصرف گذشته وجعلی است یا اینکه حتی ممکن است دارویی هم در کار نباشد و سودجویان پس از اخذ مبلغ دیگر پاسخی به خریدار ندهند. کما اینکه پرونده های متعددی نیز در این خصوص در پلیس فتا وجود دارد. از این رو به تمامی شهروندان توصیه می‌کنیم که حتما دارو را از داروخانه و مراکز معتبر خریداری کنند.

به گفته وی، تا کنون پلیس فتا کشفیات زیادی در مورد فروش دارو در فضای مجازی داشته و چندین نفر نیز در نقاط مختلف کشور شناسایی و بازداشت شده اند که برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده و به دادسرا معرفی شده اند.

آیا فعالیت کسب و کارهایی که دارو را از داروخانه به مشتری می‌رسانند، مجاز است؟

حاجیان تاکید کرد: به طور کلی در حوزه فضای مجازی کسب و کارها باید تاییدیه حوزه کسب و کار خود را از پلیس فتا دریافت کنند و اگر کسب و کاری فاقد مجوزهای لازم باشد باید نسبت به اخذ مجوزها اقدام کند و در غیراینصورت طبیعی است که فعالیتش غیرقانونی خواهد بود. در این میان نیز همانطور که گفتم فروش دارو یا حتی فعالیتی که هر نحوی منجر به تبلیغ و ترویج خودسرانه دارویی خاص باشد، ممنوع است و پلیس با آن برخورد می‌کند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور در پاسخ به این پرسش که در این شرایط، فروش دارو از سوی کسب و کارهایی مانند اسنپ نیز تخلف محسوب می‌شود یا خیر؟ گفت: در مورد کسب و کارهایی مانند اسنپ موضوع متفاوت است، چون در واقع اسنپ واسطه ای است برای رساندن دارو از داروخانه به خریدار و باید تمام موارد مانند نسخه پزشک و مشخص بودن خریدار و فروشنده و ... رعایت شود. مانند اینکه بخواهیم یک غذایی را با پیک از یک رستوران بگیریم، این موضوع با اینکه هویت فروشنده، محل حضورش، نوع دارویی که به فروش می‌رساند و اصالت آن و ... مشخص نباشد، متفاوت است.
منبع: ایسنا

۱۴۰۰/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...