نسخه چاپی

آشنایی با رقبای تیم ملی امید/ از میزبان تا قطری‌های رویاپرداز

عکس خبري -آشنايي با رقباي تيم ملي اميد/ از ميزبان تا قطري‌هاي روياپرداز

تیم ملی فوتبال امید در شرایطی با قرعه نسبتا دشواری در آسیا رو به رو شده كه شرایط و وضعیت این تیم چندان مساعد نیست و مشخص نیست تا چهار ماه آینده وضعیت این تیم به سمت بهبودی می‌رود یا خیر.

به گزارش نما، قرعه کشی جام ملت‌های زیر ۲۳ ساله‌های فوتبال برگزار شد که ایران در گروه A با ازبکستان، قطر و ترکمنستان هم‌گروه شد. امیدهای فوتبال ایران که در سید دوم بازی‌ها حضور داشتند، در یک گروه نسبتا دشوار قرار گرفتند؛ از ازبکستان به عنوان میزبان بازی‌ها و از قدرت‌های آسیا تا تیم ملی قطر که با بهبود روند فوتبالش، از قدرت‌های آسیا به شمار می‌رود، همگی برای موفقیت در این مسابقات تلاش می‌کنند.

اگرچه این مسابقات به منزله صعود به المپیک نیست و اکثر کشورها برای افزایش آمادگی با بازیکنان زیر ۲۱ سال خود به مسابقات می‌روند تا برای دوره بعدی بازی‌ها در سال ۲۰۲۲ آماده شوند که سه تیم نخست، سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه را به دست می‌آوردند.

در این گزارش نگاهی خواهیم‌داشت به وضعیت رقبای تیم ملی که قرار است در خرداد سال آینده در تاشکند ازبکستان به مصاف هم بروند.

ازبکستان

مهم ترین رقیب تیم ‌ملی ازبکستان است که در دوره گذشته بازی ها در سال ۲۰۲۰ با ایران همگروه بود و دو تیم به تساوی یک بر یک دست یافتند. ازبک‌ها در آن مسابقات تا یک قدمی حضور در المپیک پیش رفتند اما بعد از شکست در دیدار نیمه نهایی، در بازی رده‌بندی برای کسب آخرین سهمیه مقابل استرالیا شکست خوردند.

پیش از این هم ازبکستان در سال ۲۰۱۸ به قهرمانی آسیا دست یافته بود اما آن‌ها هیچ‌گاه در بازی‌های المپیک حضور نداشته‌اند. هدایت این تیم را لیوبینکو دورولویچ از کشور صربستان بر عهده دارد.

قطر

عنابی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری در فوتبال داشتند و در چند دوره اخیر مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا، بهتر از ایران عمل کرده‌اند. آن‌ها در دوره قبل عملکرد خوبی نداشتند و در دور گروهی حذف شدند اما در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۴ به ترتیب سوم و چهارم شده‌اند که حاکی از پیشرفت فوتبال این کشور دارد ولی همچنان قطری‌ها هم در حسرت المپیک هستند.

آخرین مصاف ایران و قطر در این رده‌سنی به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد که بازی دو تیم مساوی شد و ایران در حضور بازیکنانی مانند روزبه چشمی، محمد دانشگر، علی علیپور و ... نتوانست به المپیک صعود کند.

هدایت قطر را نیکولاس کوردوا از شیلی بر عهده دارد و از چندین دستیار اسپانیایی و ایتالیایی هم بهره می‌گیرد.

ترکمنستان

ترکمن‌ها از کشورهای تازه ظهور کرده و در حال توسعه آسیا هستند و چند صباحی است که نام این تیم در مسابقات آسیایی بیشتر شنیده می‌شود. بالاخره و بعد از چندین دوره غیبت، آن‌ها در این دوره می‌توانند خود را محکم بزنند. هدایت این تیم را احمد آقامرادف برعهده دارد.

ترکمنستان با شکست مقابل اردن و پیروزی مقابل فلسطین به این مسابقات صعود کرده است. آن‌ها یکی از تیم‌های برتر دوم برای راهیابی به این مرحله بودند و امید چندان زیادی هم به موفقیتشان نمی‌رود.

ایران

تیم ملی ایران سال‌ها است که نتایج خوبی در مسابقات مختلف این رده سنی به دست نیاورده است. ایران در دوره گذشته در مرحله گروهی حذف شد. قبل از آن، در مرحله مقدماتی نتوانست مجوز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد. در سال ۲۰۱۶ هم شاگردان خاکپور در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب ژاپن شدند. به طور کلی سال‌هاست که ایران در این مراحل اسیر رقبای خود می‌شود.

در این دوره مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد که در ادامه و با صعود به این مسابقات، کادرفنی دست از کار کشید چرا که هنوز قرارداد مهدوی‌کیا و دستیاران خارجی او منعقد نشده و اخبار حاکی از علاقه نداشتن فدراسیون به ادامه همکاری است چرا که دستمزد او و خارجی‌ها بیش از بضاعت فدراسیون است. با این حال اهالی فوتبال اعتقاد دارند با توجه به جدیت مهدوی‌کیا احتمال موفقیت این تیم با او وجود دارد.

باید دید بعد از لغو اردوی بهمن ماه امسال، تیم ملی برای نوروز ۱۴۰۰ تشکیل می‌شود و کدام مربی هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت.
منبع: ایسنا

۱۴۰۰/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...