نسخه چاپی

اقبالی: ملاك انتخاب مربی نباید شهرت و محبوبیت باشد/ تیم امید نه برنامه دارد نه تداركات مناسب

عکس خبري -اقبالي: ملاک انتخاب مربي نبايد شهرت و محبوبيت باشد/ تيم اميد نه برنامه دارد نه تدارکات مناسب

مدرس كنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: سال‌هاست تیم امید ما هویت ورزشی مناسبی نداشته اكنون هم در حالیكه خردادماه باید در جام ملت‌ها بازی كنیم هیچ برنامه ای ندارد.

به گزارش نما، مسعود اقبالی در مورد وضعیت بلاتکلیف تیم امید کشورمان قبل از آغاز مسابقات جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا که درخرداد برگزار می شود، اظهار داشت: بلاتکیفی و نابسامانی که در فوتبال مان داریم ناشی از سوء مدیریت‌ها و عدم تشکیلات صحیح است. تغییرات زیاد مدیریتی و جابه جایی‌های مدیریتی که در باشگاه‌ها و حتی سطح ملی داریم باعث چنین شرایطی می‌شود. امروز شنیدم که مهدوی‌کیا حتی قراردادی با فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم امید نداشته است.

وی در مورد اینکه اما مسئولان فدراسیون فوتبال گفته‌اند او قراردادش به یورو با فدراسیون بوده، عنوان کرد: برخی می‌گویند مهدوی کیا قرارداد داشته و برخی می‌گویند او قراردادی نداشته است و حتی هزینه کمک‌مربی خارجی‌ را هم از جیبش پرداخت کرده است. به هرحال آنچه مسلم است اینکه برای ساماندهی یک تیم یا تشکیلاتی باید برنامه راهبردی داشت و اینکه در یک سال و یا چهارسال آینده چه هدفی را مدنظر دارید. متاسفم بگویم که حتی در تیم ملی بزرگسالان هم این شرایط دیده نمی‌شود. تیم ملی بزرگسالان ما بعد از آخرین مسابقه‌ای که انجام داد بازیکنان و مربیان همه دنبال زندگی‌ خودشان رفته‌اند در حالیکه در فروردین ۱۴۰۱ باید با کره جنوبی بازی کنیم.

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد: سال‌هاست تیم امید ما هویت ورزشی مناسبی نداشته اکنون هم در حالیکه خردادماه باید در جام ملت‌ها بازی کنیم و با تیم‌هایی ترکمنستان، ازبکستان و قطر همگروه هستیم تیم امید کشورمان هیچ برنامه آماده‌سازی مناسبی ندارد و هیچ بازی تدارکاتی مناسبی نداشته و در آستانه شروع تورنمنت بازیکنان از نظر روحی و روانی و حتی فیزیکی و بدنی در شرایط مناسبی قرار نمی‌گیرند و در جریان رقابت‌ها این وضعیت روی بازیکنان تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل در واقع شانس موفقیت زیادی برای تیم امید در این رقابت ها قائل نیستم.

اقبالی با اشاره به نامشخص بودن روند انتخاب بازیکنان تیم امید گفت: با توجه به اینکه رقابت‌های تیم های پایه و بخصوص امید در رده باشگاهی ارزش گذاری مناسبی نمی شود و باشگاه‌ها به آن رقابت‌ها توجه مناسبی ندارند بازیکنان در تیم امید به روش گلخانه‌ای انتخاب می‌شوند. در گذشته بازیکنان در تورنمنت‌های معتبر داخلی در رده‌های پایه شرکت می‌کردند و با در خشش در این مسابقات به رده‌های امید و ملی می‌رسیدند اما اکنون بازیکنان زیر ۲۳ سالی که در تیم‌های لیگ برتری حضور دارند برای حضور در تیم امید انتخاب می‌شوند. بنابراین اگر کاری هم در رده پایه در رده ملی و باشگاهی انجام می شود بسیار کند و لاک پشتی است. نتیجه‌ این می‌شود که وقتی بازیکنان در رده‌های نوجوانان و جوانان شناخته می‌شوند یکباره در مقطعی به حال خود رها می‌شوند و دیگر هیچ دستاوردی نداریم.

وی تاکید کرد: قطر کشوری است که به خوبی روی بازیکنان جوانش در آکادمی‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به احتمال زیاد بهترین تیم گروه ما هم خواهد شد. بازیکنان تیم امید ما هم اگر موفقیتی به دست بیاورند روی توانایی‌ ذاتی‌شان است نه کار با برنامه و اصولی.تیم امیدمان بعد از مسابقات مرحله قبل به دنبال زندگی‌شان رفته‌اند و تیم به حال خود رها شده است.

اقبالی: انتخاب مهدوی‌کیا از اول هم اشتباه بود/ تیم امید نه برنامه دارد نه تدارکات مناسب

مربی اسبق استقلال در مورد اینکه تیم امید ما هنوز برای انتخاب سرمربی دچار سردرگمی‌ است و تکلیف مهدوی‌کیا مشخص نیست، عنوان کرد: به نظرم انتخاب مهدوی‌کیا از ابتدا اشتباه بود. آنهایی که مهدوی‌کیا را انتخاب کردند می‌خواستند از شهرت و محبوبیت او استفاده کنند. مهدوی‌کیا بازیکن بزرگ ملی بوده، کاپیتان تیم هامبورگ بوده و... اما دنیای مربیگری با بازیگری تفاوت‌های زیادی دارد. اینکه فقط یک بازیکن مدرک مربیگری بگیرد نمی‌توان او را مربی دانست او باید در مقاطع مختلف در عرصه مربیگری کار کند. ملاک انتخاب مربیان در رده ملی و باشگاهی ما نباید شهرت و محبوبیت باشد. در کشورهای صاحب سبک فوتبال مربیان برای رسیدن به رده باشگاهی لیگ برتر و ملی سال ها کار می‌کنند و در تیم‌های دوم و سوم فعالیت می‌کنند تا بعدها تبدیل به مربی مثل گواردیولا شوند.

وی تصریح کرد: در فوتبال ما چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی ملاک انتخاب مربیان بازیکنان ملی و شهرت آنهاست. برخی مدیران می‌خواهند کم کاری خود را پشت این انتخاب‌ها پنهان کنند. در حالیکه مربیان باید بعد از کلاس مربیگری در عرصه مربیگری فعالیت کنند. مهدوی کیا به واسطه حضور در فوتبال حرفه‌ای توانست درامد خوبی داشته باشد و شاید ملاک انتخاب او برای سرمربیگری تیم امید محبوبیت و حتی ثروتش بوده باشد تا شاید بتوانند از ثروت او هم در مقطعی استفاده کنند. اکنون هم صحبت از انتخاب حمید استیلی است. استیلی پسر خوبی است اما آیا مربی موفقی هم بوده است؟

اقبالی با اشاره به کادرفنی تیم ملی بزرگسال کشورمان گفت: در کنار اسکوچیچ مربیانی مثل کریم باقری و وحید هاشمیان حضور دارند آیا آنها می‌توانند در جام جهانی به اسکوچیچ و تیم ملی ما کمک کنند؟ بنابراین باید ملاک انتخاب مربیان تغییر کند. برخی به دنبال استفاده از شهرت بازیکنان تازه مربی شده هستند تا خود را پشت سر آنها پنهان کنند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...