نسخه چاپی

اقامه نماز هزاران فلسطینی در مسجد ابراهیمی و مسجد الاقصی/حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرات كرانه باختری

عکس خبري -اقامه نماز هزاران فلسطيني در مسجد ابراهيمي و مسجد الاقصي/حمله نظاميان صهيونيست به تظاهرات کرانه باختري

اقدام تشكیلات خودگردان در برگزاری نشستی تحت عنوان «رهبری واحد برای مقاومت مردمی» بدون حضور گروه‌های مقاومت، اعتراضات را برانگیخته است. مخالفان، آن را به حاشیه راندن مقاومت در كرانه باختری می‌دانند.

به گزارش نما، تشکیلات خودگردان هفته جاری نشستی تحت عنوان « القیادة الموحّدة للمقاومة الشعبیة» (رهبری واحد برای مقاومت مردمی) بدون حضور گروه‌های بزرگ مقاومت فلسطینی مانند حماس، جهاد اسلامی و «الجبهة الشعبیة لتحریر فلسطین» (جبهه مردمی برای آزادی فلسطین) برگزار کرد.

در همین ارتباط روزنامه «الاخبار» لبنان به نقل از منابعی در جنبش فتح نوشت، این نشست به دستور «حسین الشیخ» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و عضو کمیته مرکزی فتح برگزار شد و هدف از آن به انزوا و حاشیه راندن گروه‌های (مقاومت و) معارض تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و جلوگیری از هرگونه فعالیت آنها به بهانه چارچوب رهبری واحد است.

این منابع افزودند، اقدام مذکور تلاشی از سوی رام‌الله برای شانه خالی کردن از نقشی است که در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در قاهره در سال ۲۰۲۰ بر سر آن توافق شد خصوصا آنکه برآورد تشکیلات خودگردان حاکی از آن است که در صورت فعال شدن این توافق با مشارکت حماس و جهاد اسلامی و جبهه مردمی، رام‌الله به حاشیه رانده خواهد شد، جایگاهش ضعیف می‌شود و با توجه به ادامه عملیات هماهنگی امنیتی و دیدارها با رژیم صهیونیستی، در موقعیتی سخت قرار خواهد گرفت.

در ادامه گزارش مذکور آمده، این اقدام تشکیلات خودگردان پس از آن انجام می‌شود که تعدادی از گروه‌های فلسطینی معترض به نشست شورای مرکزی ساف در ابتدای ماه جاری میلادی خواستار تشکیل رهبری واحد برای مقاومت مردمی و واگذاری تمام اختیارات علیه اشغالگر و شهرک‌نشینان باید به آن شدند. از این رو، گروه‌ها به جدیت به آنچه رام‌الله انجام داده نگاه می‌کنند خصوصا آنکه بیانیه صادره در نشست مذکور از تخلفات رژیم اشغالگر در کرانه باختری گفته اما درباره برنامه‌ یا فعالیت‌هایی جهت مقابله با آن و یا حتی حمایت از نقاط درگیری با دشمن در «جبل صبیح» و غیره حرفی نزده است. خطرناک‌ترین موضوع برای گروه‌ها بهره‌برداری تشکیلات خودگردان از نبود این گروه‌های در رهبری واحد بر خلاف توافق قاهره و صدور بیانیه‌هایی به اسم مقاومت مردمی است.

جبهه مردمی تأکید کرده که رهبری واحد برای مقاومت مردمی عملیاتی نخواهد شد و بیانیه صادره از این نشست به نمایندگی از این جنبش نیست؛ بر اساس اصل وحدت ملی برای مقابله با اشغالگر و شهرک‌نشینان، تمام گروه‌های فلسطینی باید در این تشکیلات حضور داشته باشند. یک منبع در جبهه مردمی گفت، پیش‌تر توافقی برای برگزاری نشست‌های گسترده به منظور تشکیل اینچنین چارچوبی حاصل شده اما متاسفانه سران فتح آن را نادیده گرفتند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...