نسخه چاپی

خودكشی سیاسی اردوغان

عکس خبري -خودکشي سياسي اردوغان

آشكارسازی دوباره روابط آنكارا و تل آویو، نماد و مصداقی بارز از سیاست خارجی خطرناك و نامتوازن دولت رجب طیب اردوغان در منطقه غرب آسیا و نظام بین الملل محسوب می شود.

فخرالدین اسدی- آشکارسازی دوباره روابط آنکارا و تل آویو، نماد و مصداقی بارز از سیاست خارجی خطرناک و نامتوازن دولت رجب طیب اردوغان در منطقه غرب آسیا و نظام بین الملل محسوب می شود. این اقدام درست در زمانی صورت گرفته است که بحران اوکراین به نقطه اوج خود رسیده و منازعات ناتو-مسکو وارد فاز عملیاتی شده است. در چنین شرایطی بسیاری از منتقدان سیاست خارجی اردوغان، ورود مستقیم آنکارا به این منازعه( به سود منافع غرب) را مترادف با خودکشی سیاسی رئیس جمهور ترکیه قلمداد می کنند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ این رژیم که به ترکیه سفر کرده، در خصوص آغاز اجرای پروژه خط لوله گاز از چاه‌های دریای مدیترانه از طریق ترکیه برای انتقال گاز به اروپا با مقامات این کشور گفت‌وگو کرده است.
«آمیخای استاین» ، خبرنگار نشریه صهیونیستی "کان" در این خصوص می گوید:
" ترکیه‌ای‌ها درخواست‌هایی از اسرائیل دارند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با هرتزوک، خواستار پیشبرد پروژه خط لوله گاز از چاه‌های گاز در دریای مدیترانه و انتقال گاز از طریق ترکیه به اروپا شده است. ترکیه‌ای‌ها برای موافقت با این موضوع تنها روی اسرائیل کار نمی‌کنند، بلکه در روزهای اخیر، طرف‌های ترکیه با طرف‌های آمریکایی دیدار کرده‌اند تا سعی کنند اسرائیل را به سوی اتخاذ این گام بکشانند، یعنی آمریکایی‌ها نیز فشار خواهند آورد تا یک خط لوله گاز از چاه‌های اسرائیل از طریق ترکیه به اروپا کشیده شود.
شاید یکی از محاسباتی که ترکیه بر مبنای آن تصمیم به اتخاذ چنین تصمیمی گرفته است، مربوط به طولانی مدت جنگ اوکراین باشد! واشنگتن و لندن به آنکارا ضمانت داده اند که نگران پایان یافتن زودهنگام بحران اوکراین نباشد و با جدیت، موضوع انتقال گاز رژیم صهیونیستی( از طریق ترکیه) به اروپا با پیگیری کند. در چنین شرایطی اگر تحت تاثیر هر گونه عاملی مانند تسخیر کی یف توسط روسیه یا نتیجه بخشی مذاکرات مستقیم روسیه و اوکراین، نبرد پایان پیدا کند، ترکیه به یکی از اصلی ترین بازندگان خارجی این بحران تبدیل خواهد شد.بدون شک کاخ کرملین از اقدام اخیر ترکیه به سادگی عبور نکرده و در مسیر فعالیتهای اردوغان در حوزه سیاست خارجی موانع سختی ایجاد خواهد کرد. در صورت بروز مجادله اقتصادی و سیاسی میان آنکارا و مسکو، قطعا اعضای ناتو به کمک ترکیه نخواهند آمد!
رئیس جمهور ترکیه که بارها در مواضع ظاهری ، خود را طرفدار ملت فلسطین و مخالف اشغالگری صهیونیستها یاد می کرد اکنون صراحتا از اسرائیل به عنوان یک شریک مهم و حتی برادر! برای آنکارا یاد می کند تا به دیگران نشان دهد که غیر از الفبای سیاست، الفبای انسانیت را نیز در قبال همنوعان مظلوم فلسطینی نیاموخته است! بدون شک در اینده ای بسیار نزدیک و با سرعت تحولاتی که در جهان امروز در جریان می باشد، اردوغان از فرش قرمزی که برای صهیونیستی پهن کرده است، پشیمان خواهد شد هر چند که درآن زمان، او دیگر به سیاستمداری شکست خورده و مفلوک تبدیل شده است.


تکرار یک خطای بزرگ
در اینجا تاکید می شود که رجب طیب اردوغان تاکنون بارها به عنوان یک ابزار مورد معامله های آشکار و پشت پرده بازیگران بین المللی قرار گرفته است. رئیس جمهور ترکیه بار دیگر دست به بحران سازی جدیدی در حوزه امنیتی و سیاسی آنکارا زده و برای چندمین بار پیاپی طی سالهای اخیر امنیت شهروندان و مردم ترکیه را قربانی سیاست های نادرست خود در منطقه کرده است.

اردوغان هنوزاز ماجرای سرنگونی جنگنده سوخوی روسی در سال 1394 توسط ارتش ترکیه درس نگرفته است! در آن زمان، ابتدا شاهد مواضع طلبکارانه اردوغان در خصوص سقوط جنگنده سوخوی روسی و پناه بردن وی به دامان ناتو بودیم اما پس از چند روز، رئیس جمهور ترکیه متوجه شد با وجود عضویت کشورش در پیمان آتلانتیک شمالی، حمایتی از سوی ناتو متوجه آنکارا نخواهد شد. در چنین شرایطی اردوغان ناچار شد به صورت رسمی از دولت روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور عذرخواهی کند. اردوغان در حالی روی دیوار ناتو یادگاری می نویسد که در آن سوی معادله، از خنجری که ناتو به زودی در پشت دولت آنکارا ـ یا به بیان دقیق تر مردم ترکیه ـ فرود خواهد آورد غافل است. در همان سال 1394 ، آلمان به عنوان یکی از اعضای اصلی ناتو اقدام ترکیه در تقابل با روسیه را را مصداق نوعی ماجراجویی مزمن منطقه ای دانست. در آن زمان زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آمریکا صراحتا تاکید کرد اگر یک بازیگر دردسرساز و غیر قابل پیش بینی وجود داشته باشد، آن بازیگر روسیه نیست بلکه ترکیه است. این اظهارات نشان دهنده اوج خشم و نارضایتی مقامات آلمانی نسبت به هزینه سازی استراتژیک آنکارا برای ناتو بود. درحال حاضر نیز برخی بازیگران ناتو ، مخالف هزینه سازی های جدید آنکارا برای خود هستند.
خیانت آشکار اردوغان به ملت فلسطین علاوه بر آنکه وی را به فردی منفور در بین مسلمانان منطقه و حامیان آزادی فلسطین در جهان تبدیل کرده است، روند سقوط وی از قدرت را نیز تسریع خواهد کرد. رجب طیب اردوغان تاکنون بارها به عنوان یک ابزار مورد معامله های آشکار و پشت پرده بازیگران بین المللی قرار گرفته است. در جریان مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا، بروکسل با وجود وعده های زیادی که به آنکارا داد این پروسه را به تاخیر انداخت یا در آن خلل ایجاد کرد. همچنین ترکیه با وجود در اختیار قرار دادن پایگاه اینجرلیک به غرب هنوز به عنوان یکی از اعضای اصلی و فعال ناتو مورد ارزیابی دیگران قرار نگرفته و هنوز در میان اعضای ناتو حکم بازیگری غریبه و در مواردی دردسرساز را دارد.
فراتر از آن، ترکيه طي سالهاي اخير در کنار عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به ضلع سوم مثلث حمايت از تکفيري ها و گروه هاي تروريستي تبديل شده است. قرار گرفتن نام آنکارا در کنار ریاض و ابوظبی ، منجر به تنزل موقعيت آنکارا نزد افکار عمومي منطقه و جهان اسلام شده است. رفت و آمد آزادانه تروريستها از مرز ترکيه به سوي سوريه و عراق موضوعي است که حتي اردوغان نيز قدرت انکار آن را ندارد. علاوه بر آنچه ذکر شد، اردوغان قصد دارد از شکاف ميان دولت بغداد و کردها به سود اهداف توسعه طلبانه خود در منطقه استفاده کند.در هر حال، اردوغان انتخاب بسیار بدی کرده است! انتخابی که نتیجه و خروجی آن برای او و حزب عدالت و توسعه چیزی جز تباهی و شکست نخواهد بود....
منبع: سایت بصیرت

۱۴۰۰/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...