نسخه چاپی

سرمربی ایران: برای اولین بار صعود می كنیم

ایران چگونه در سیاسی‌ترین گروه جام جهانی قرار گرفت؟

عکس خبري -ايران چگونه در سياسي‌ترين گروه جام جهاني قرار گرفت؟

درست زمانی كه فكر می‌كردیم در مسیر موفقیت در جام‌جهانی به غول‌های بزرگ فوتبال جهان برخورد كنیم با انگلیس و امریكا همگروه شدیم و باید منتظر بمانیم تا از بین اسكاتلند، اوكراین و ولز یك تیم دیگر هم به جمع تیم‌های گروه B اضافه شود

شیوا نوروزی- درست زمانی که فکر می‌کردیم در مسیر موفقیت در جام‌جهانی به غول‌های بزرگ فوتبال جهان برخورد کنیم با انگلیس و امریکا همگروه شدیم و باید منتظر بمانیم تا از بین اسکاتلند، اوکراین و ولز یک تیم دیگر هم به جمع تیم‌های گروه B اضافه شود. سیاسی‌ترین گروه دوم جام‌جهانی قطر باید منتظر آرام شدن اوضاع و برگزاری دیدار حساس اسکاتلند – اوکراین بماند تا برنده آن به جنگ ولز برود و در نهایت وارد این کارزار فوتبالی شود.
کنار هم قرار گرفتن نام تیم‌های ملی ایران، انگلیس و امریکا ناخودآگاه اذهان را به سمت مسائل سیاسی سوق می‌دهد. حالا اگر تیم چهارم گروه اوکراین باشد، قطعاً حواشی بیشتر هم خواهد شد. البته در صورت صعود اسکاتلند یا ولز به جام‌جهانی باید منتظر جنگ بریتانیایی‌ها در قطر هم باشیم و از یاد نبریم که اسکاتلند نیز زخم‌خورده ماست.

شاگردان دراگان اسکوچیچ برای کسب بهترین نتیجه در جام‌جهانی ۲۰۲۲ باید خود را برای رویارویی با حریفانی از اروپا و امریکای شمالی آماده کنند. این ششمین حضور تیم‌ملی کشورمان در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبال دنیاست، حضوری که با صعودی مقتدرانه همراه شد. تیم‌ملی ایران در حالی برای سومین دوره متوالی یکی از نمایندگان قاره کهن است که سریع‌ترین صعودش به جام‌جهانی را تجربه کرد. بعد از پشت سر گذاشتن روز‌های پراسترس ناشی از سوءمدیریت و جدایی غیرحرفه‌ای مارک ویلموتس، سرمربی کروات مرد اول نیمکت ایران شد تا با آمدن او بار دیگر انگیزه و اتحاد به تیم بازگردد. حاصل این اتفاق کسب هشت برد، یک تساوی و تنها یک باخت بود تا ایران به عنوان صدرنشین خودش را به قطر برساند.
یوزپلنگ‌ها در جام ۲۰۲۲ کار سختی پیش‌رو دارند. سایت ترنسفر مارکت، ارزش بازیکنان انگلیس را یک میلیارد یورو و بازیکنان امریکا را ۲۰۵ میلیون یورو تخمین زده است. با این حال تیم ۷۸ میلیون یورویی ایران ثابت کرده مرد روز‌های سخت است و توانایی رقم زدن هر شگفتی را دارد و همین مسئله هم ایران را به تیم مرموز و جسور این گروه تبدیل کرده است. تیمی که نمایش‌های دو جام‌جهانی اخیرش باعث شده تا هم انگلستان و هم امریکا به‌رغم تمام ادعا‌های‌شان با ترس به تیم ملی کشورمان نگاه کنند.

سه‌شیر‌ها قطعاً مدعی اصلی گروه دوم جام‌جهانی هستند. از وقتی سکان هدایت انگلیس به گرت ساوت‌گیت سپرده شده، این تیم جانی دوباره گرفته و پس از سال‌ها ناکامی بالاخره به عنوان یکی از مدعیان اروپا خودش را مطرح کرده است. البته این‌بار هم دست‌شان به جام نرسید. انگلیسی‌ها بعد از قهرمانی سال ۱۹۶۶ حسرت تکرار این افتخار به دل‌شان مانده است. با این حال در گروه دوم تنها تیمی هستند که سابقه قهرمانی در جام‌جهانی را در کارنامه دارند. شاگردان ساوت‌گیت مغرور در یورو ۲۰۲۰ هواداران‌شان را امیدوار کرده بودند، ولی در گام آخر به ایتالیا باختند و یک ناکامی دیگر را به مردم جزیره هدیه دادند. نایب‌قهرمان قاره سبز در جام‌جهانی ۲۰۱۸ به نیمه‌نهایی صعود کرد و بعد از باخت به کرواسی در رده‌بندی هم مغلوب بلژیک شد و مقام چهارم را به دست آورد. انگلیسی‌ها امیدوارند با داشتن ستاره‌هایی، چون هری کین، سانچو، استرلینگ، راشفورد، استونز و مگوایر در شانزدهمین حضورشان در جام‌جهانی صعودی مقتدرانه به مرحله حذفی رقابت‌ها داشته باشند. تیم پنجم جهان هرگز با تیم کشورمان در هیچ تورنمنتی بازی نکرده و تنها تجربه رویارویی‌شان با تیم‌های آسیایی به جام‌جهانی ۱۹۸۲ و مصاف با کویت (انگلیس یک بر صفر پیروز شد) برمی‌گردد. به این ترتیب جدال با ایران، آن‌هم در روز افتتاحیه (۳۰ آبان در ورزشگاه الخلیفه) اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

هنوز بعد از ۲۴ سال شکست ۲ بر یک مقابل ایران در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را فراموش نکرده‌اند. تیم‌ملی امریکا دوباره همگروه ما شد تا هشتم آذر‌ماه، همان سالروز حماسه ملبورن، به جنگ ایران برود. یانکی‌ها یازدهمین حضورشان در جام‌جهانی را در قطر ثبت خواهند کرد به این امید که طلسم ناکامی‌شان مقابل آسیایی‌ها شکسته شود. امریکا تاکنون در دو جام‌جهانی با دو تیم از آسیا همگروه شده؛ اولی ایران بود که در جام‌جهانی ۱۹۹۸ باخت تاریخی را به این تیم تحمیل کرد و دومی هم کره‌جنوبی که در جام‌جهانی ۲۰۰۲ امریکا را با تساوی یک – یک متوقف ساخت. تیم پانزدهم رنکینگ فیفا تلاش می‌کند تا در آخرین بازی مرحله گروهی جام ۲۰۲۲ در ورزشگاه البیت باخت ۲۴ سال پیش خود را جبران کند.

تکلیف تیم چهارم هم هنوز مشخص نیست. بعد از حذف روسیه توسط فیفا، اوکراینی‌ها بدون بازی رودررو با این تیم صعود کردند و قرار شد بازی‌شان با اسکاتلند پنجم فروردین برگزار شود، ولی شرایط جنگی اجازه برگزاری این دیدار را نداد. از آن طرف ولزی که اتریش را برده، منتظر برگزاری دیدار عقب‌افتاده در خردادماه است. ایران سابقه بازی با اسکاتلند را در کارنامه دارد؛ جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و درحالی‌که اسکاتلندی‌ها خود را کاملاً برتر می‌دانستند ملی‌پوشان ایران حریف پرمدعا را با تساوی یک – یک متوقف کردند و درس بزرگی به این تیم دادند. برای انگلیسی‌ها نیز تیم چهارم اهمیت خاصی دارد، چراکه آن‌ها اصلاً دوست ندارند با دو تیم از بریتانیا سرشاخ شوند.

 

 اسکوچیچ:
شاید برای اولین بار صعود کنیم

دراگان اسکوچیچ معتقد است گروه خوبی نصیب ایران شده است. سرمربی تیم‌ملی بعد از قرعه‌کشی با سؤالات عجیب و متفاوتی در میکسدزون مواجه شد، اما بدون توجه به حواشی از شاگردانش گفت و انگیزه‌ای که می‌تواند صعودی تاریخی را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد: «قرعه می‌توانست بدتر باشد. مثلاً همگروهی با اسپانیا و آلمان، اما همچنان کار ما دشوار خواهد بود و نمی‌شود در جام جهانی انتظار گروه ساده را داشت. جام‌جهانی یک انگیزه خیلی بزرگ است. ما تیم خیلی خوبی داریم و مردم این را در ادامه خواهند دید. شاید بتوانیم برای اولین بار صعود کنیم. سخت‌ترین و قوی‌ترین حریف ما انگلیس است. فکر می‌کنم به اندازه یک استادیوم آزادی از ایران تماشاچی به قطر بیاید. این چیزی است که بازی انگلیس را سخت می‌کند. وقتم را صرف صحبت درباره بازیکنان و مربیان تیم‌های دیگر نخواهم کرد. مسائلی بین دو کشور ایران و امریکا وجود دارد، اما ما فقط به فوتبال فکر می‌کنیم.»


 ساوت‌گیت:
صعود به عنوان صدرنشین

گرت ساوت‌گیت از اینکه تیمش در گروه دوم قرار گرفته ابراز رضایت کرده، ولی بی‌صبرانه منتظر روشن شدن تکلیف تیم چهارم گروه است. سرمربی انگلیس با اشاره به اینکه ممکن است ولز، اسکاتلند یا اوکراین به جمع امریکا و ایران اضافه شوند، گفت: «بازی ما در روز اول با ایران است. باید به خوبی برای جام‌جهانی آماده شویم. هدف اول این است که گروه را بدون توجه به رقیبان به عنوان تیم نخست به پایان برسانیم. امیدوارم اوکراین هر زمان آماده بود در پلی‌آف بازی کند و بتواند به خوبی بازی‌های خود را با توجه به مشکلی که دارد به پایان ببرد. با ایران و امریکا زیاد بازی نکرده‌ایم و شناخت زیادی از ایران نداریم. وقتی در سید نخست هستیم، یعنی احتمال رویارویی با تیم‌های بزرگ کم می‌شود و اکثراً در همه گروه‌ها اینطور است که تیم‌های بزرگ با هم روبرو نمی‌شوند. ایالات متحده امریکا تیم جالبی است. بار‌ها با گرگ برهالتر، سرمربی این تیم ملاقات کرده‌ام و چند گفت‌وگوی طولانی هم داشته‌ام. آن‌ها بازیکنان بسیار خوبی دارند.»


 بر‌هالتر:
یانکی‌های هیجان‌زده

سرمربی امریکا در خصوص همگروهی با ایران و انگلیس با خوشحالی صحبت کرد. گرگ بر‌هالتر موفق شد یانکی‌ها را بعد از یک دوره غیبت به جام‌جهانی برساند. همین مسئله باعث شد یکی از هیجان‌زده‌ترین مربیان حاضر در مراسم قرعه‌کشی مسابقات باشد: «فکر می‌کنیم در گروه خوبی قرار گرفته‌ایم. هر حریفی در جام‌جهانی دشوار است. تقابل با انگلیس بازی هیجان‌انگیزی خواهد بود، ایران هم حریف بسیار متفاوتی است که در مرحله انتخابی عملکرد خوبی داشته و پس از آن باید منتظر باشیم تا حریف سوم‌مان مشخص شود. ما اخیراً در یک بازی دوستانه با ولز بازی کردیم، اسکاتلند را هم می‌شناسیم. به‌طور کلی من از گروهی که در آن قرار گرفته‌ایم، راضی هستم و برای شروع جام‌جهانی قطر هیجان‌زده‌ام. من و ساوت‌گیت خیلی با هم رابطه خوبی داریم. او الگوی من است و همیشه در کنارم بوده و به من توصیه می‌کند. زمانی که برای اولین بار به عنوان مربی تیم ملی امریکا مشغول به کار شدم به او به عنوان یک الگو نگاه می‌کردم.»
منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۱/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...