نسخه چاپی

تركیه در فكر عادی‌سازی روابط با دمشق است

عکس خبري -ترکيه در فکر عادي‌سازي روابط با دمشق است

یك روزنامه تركیه‌ای فاش كرد، مذاكرات فعلی حاكی از این هستند روندی كه برای پایان دادن به جنگ در اوكراین آغاز شده، فرصت جدیدی را در روابط آنكارا-دمشق ایجاد خواهد كرد.

به گزارش نما، روزنامه حریت چاپ ترکیه فاش کرد، بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، مذاکراتی در آنکارا در مورد آغاز گفتگو با سوریه در حال انجام است که شامل سه موضوع است.

طبق اطلاعات حریت، آنکارا بر این باور است نقش ترکیه در ماه‌های اخیر به ویژه درخصوص جنگ اوکراین و همزمان تمرکز روسیه در آنجا، می‌تواند فرصت خوبی را برای حل مساله سوریه ایجاد کند.

برخی منابع در آنکارا اظهار کردند: سیاست موازنه فعلی ترکیه برای بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی مهم است و کمک به حل این مساله بر مسایل متعددی در سیاست خارجه ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.

این منابع در ادامه گفتند: این سیاست متکی بر آشتی می‌تواند به برداشتن گام‌های جدیدی در مسیر حل مشکلات و گشودن فصل‌های جدیدی در روابط با ارمنستان، اسرائیل و سوریه سهیم باشد اما درباره روابط با مصر به زمان بیشتری نیاز است.

به گفته این منابع، شرایط کنونی ممکن است دریچه جدیدی از فرصت ها به ویژه برای حل مسئله سوریه و پ.ک.ک به روی ترکیه باز کند.

آنها در ادامه مدعی شدند: امکان بهبود روابط موجود میان دمشق و آنکارا وجود دارد؛ زیرا از آنجا که هرچه روابط آنکارا با دمشق بیشتر شود، مداخله روسیه برای ممانعت از ایجاد جو مثبت بیشتر میگردد لذا اشتغال روسیه به جنگ اوکراین و واکنش‌های جهانی و درگیر مشکلات داخلی می‌تواند به ترکیه برای آغاز روابط جدید با دولت سوریه کمک کند.
اولویت‌ها

منابع مذکور در ادامه گفتند: اگر شرایط به شکل درستی پیش برود، احتمالا به نفع ترکیه خواهد بود و فرصتی برای ازسرگیری روابط با دولت سوریه و تضمین بازگشت پناهجویان به کشورشان فراهم می‌شود.

ترکیه در تمامی رایزنی‌های خود بر سه نکته پافشاری می‌کند که عبارت هستند از: حفظ ساختار یکپارچه، تمامیت ارضی سوریه و تضمین امنیت پناهجویانی که به کشورشان بازمی‌گردند.

مسایل مربوط به تمامیت ارضی سوریه و ساختار یکپارچه شامل فعالیت‌های حزب کارگران کردستان در خاک سوریه و منطقه خودگردان در شمال شرق سوریه می‌شود.

روزنامه حریت در ادامه فاش کرد، آنکارا پیش از سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به امارات، این پیام‌های مهم را به دمشق انتقال داده است.

آنکارا بر این باور است که سفر اخیر اسد به امارات حاکی از نیاز وی به اتخاذ ابتکارعمل‌هایی جدید و ایجاد حمایتی تازه است و نشان می دهد وی خروجی های مختلفی برای حل بحران سوریه جستجو می کند.

منابع یاد شده افزودند: اگر «مرحله جدید» در روابط با امارات مورد توجه قرار گیرد، ترکیه می‌تواند این روند را به نفع خود تغییر دهد.

آنها تاکید کردند: موفقیت این تلاش‌ها منجر به بازگشت دستکم نیمی از پناهجویان مقیم ترکیه به کشورشان خواهد شد.

منبع: ایسنا

۱۴۰۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...