نسخه چاپی

ابراز رضایت عربستان و روسیه از همكاری اوپك پلاس

ابراز رضايت عربستان و روسيه از همکاري اوپک پلاس

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جریان یك تماس تلفنی، ارزیابی مثبتی از همكاری خود در اوپك پلاس برای تثبیت بازار نفت جهان داشتند.

به گزارش نما ، کرملین اعلام کرد این تماس تلفنی که دومین تماس از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است، به ابتکار عربستان سعودی انجام شد. دو طرف درباره بحران در اوکراین و یمن صحبت کردند اما کرملین به جزییات این گفت و گو اشاره نکرد. عربستان سعودی در بیانیه کوتاهی اعلام کرد ولیعهد این کشور تماس تلفنی از پوتین دریافت کرده است اما به اوپک پلاس یا همکاری انرژی اشاره ویژه‌ای نکرد و در این بیانیه تنها اعلام شد دو طرف درباره روابط دو جانبه‌ای که این دو کشور را به هم نزدیک‌تر می کند و راه‌های تقویت آنها در حوزه‌های مختلف، صحبت کردند.

بن سلمان هم حمایت عربستان سعودی از تلاشهایی که به یک راه حل سیاسی برای بحران اوکراین و دستیابی به ثبات و امنیت منتهی می شود را تایید کرد.

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس تاکنون در برابر درخواست‌ها برای افزایش تولید و کنترل رشد قیمتها مقاومت کرده‌اند. قیمتهای نفت پس از اعمال تحریمهای واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه روسیه در پی جنگ در اوکراین، ماه میلادی گذشته به بالاترین حد در ۱۴ سال اخیر صعود کرده بودند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشان داده‌اند که تمایلی به افزایش سریع‌تر تولید ندارند زیرا کمبودی در بازارهای جهان وجود ندارد اما همچنین به نظر می رسد رفتار این مهره‌های بانفوذ از روی وفاداری به مسکو است. وزیر انرژی امارات هفته گذشته اظهار کرده بود: روسیه عضو مهمی است و اوپک پلاس باید از سیاست دور بماند. این گروه نگران آن نیست که از دست رفتن عرضه روسیه باعث برهم خوردن توازن بازار شود.

مقامات اوپک هفته گذشته به اتحادیه اروپا اعلام کردند تحریمهای جاری و آتی علیه روسیه ممکن است یکی از بدترین شوکهای عرضه نفت را ایجاد کند و جایگزین کردن این حجم از عرضه غیرممکن بوده و این گروه نفت بیشتری تولید نخواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آخرین باری که پوتین گفت و گو با ولیعهد عربستان سعودی را علنا اعلام کرد، سوم مارس بود.

ایسنا 

۱۴۰۱/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...