نسخه چاپی

مالك شریعتی در گفتگو با نما:

مجلس شفاف‌ترین نهاد حاكمیتی كشور است

عکس خبري -مجلس شفاف‌ترين نهاد حاكميتي كشور است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:قوه مقننه شفاف‌ترین نهاد حاكمیتی كشور است، جلسات علنی مجلس پخش می‌شود، مردم در جریان قرار می‌گیرند و این موضوع برای سایر نهاد‌های حاكمیتی چه در دولت و چه قوه قضائیه تا جایی كه مخل امنیت كشور نباشد و دشمن نتواند سوءاستفاده كند، باید تسری پیدا كند.

مالک شریعتی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «نما» درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، اظهارکرد: نمایندگان وکیل مردم هستند و باید قاعدتاً پاسخگوی آنان باشند. قاعده این است که همه چیز شفاف باشد، مگر اینکه برخی از موضوعات حساس و امنیتی شوند که نمی‌توان جلسات را در این شرایط شفاف کرد.

وی بیان کرد: مطابق با طرح شفافیت مجلس، مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی هم باید برای مردم شفاف شود، به این معنا که همانطور که مذاکرات صحن علنی مجلس به صورت علنی پخش می‌شود، مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی هم باید این‌گونه باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این، بر اساس این طرح تصمیمات هیئت رئیسه مجلس هم برای نمایندگان شفاف خواهد شد. نکته بعدی است که ممکن است فشار گروه‌های خاص بر نمایندگان باعث شود آنان نتوانند رسالت خود را انجام دهند که در طرح شفافیت پیش‌بینی شده است که در امور صنفی و منطقه‌ای هیئت رئیسه کمک می‌کند تا نماینده در حاشیه امن قرار گیرد و رأی وی در این موارد خاص مشخص نباشد.

شریعتی ادامه داد: برای مثال، ممکن است رودخانه‌ای در حوزه انتخابیه یکی از نمایندگان وجود داشته باشد و به دلیل مصالح ملی نباید همیشه پرآب باشد. نماینده آن منطقه ممکن است برای مصالح ملی بخواهد به آن رأی دهد، که در این شرایط باید به وی کمک شود تا بتواند به نحوی رأی خود را اعلام کند که در حاشیه امن قرار گیرد.

وی درباره انتقاد‌هایی که به طرح شفافیت آرای نمایندگان وارد می‌شود، گفت: ما دو جور انتقاد به این طرح را شاهد هستیم. برخی می‌گویند این شفافیت که در طرح مذکور آمده، کافی نیست، شفافیت بیشتری را مطالبه می‌کنند و برخی از انتقادات برعکس این موضوع است و می‌گویند که این شفافیت بسیار زیاد است و باعث می‌شود برخی از وظایف نمایندگی تحت‌الشعاع فشار‌های افکار عمومی و گروه‌های خاص قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با همکاری نمایندگان این‌بار طرح شفافیت رأی کافی را در مجلس بیاورد.

شریعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است شفافیت به دیگر نهاد‌ها هم تسری پیدا کند، اظهار داشت: همین الان که طرح شفافیت آرای نمایندگان هنوز تصویب نشده، مجلس شورای اسلامی شفاف‌ترین نهاد حاکمیتی کشور است، جلسات علنی مجلس پخش می‌شود، مردم در جریان قرار می‌گیرند و این موضوع برای سایر نهاد‌های حاکمیتی چه در دولت و چه قوه قضائیه تا جایی که مخل امنیت کشور نباشد و دشمن نتواند سوءاستفاده کند، باید تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌های ما الان شفافیت لازم را ندارند. همه مسئولان ما با واسطه یا بی‌واسطه با تصمیم مردم انتخاب شدند و مشغول فعالیت هستند و قاعدتاً باید تصمیمات و گزارش خود را برای مردم به صورت برخط ارائه دهند و امکان نظارت مردم بر آنان هم باید وجود داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بین شفافیت و فسادستیزی رابطه مستقیم وجود دارد و هر چقدر شفافیت بیشتر شود، فسادستیزی بیشتر و فساد کمتر خواهد شد چرا که نظارت مردم باعث می‌شود خطا‌ها کاهش یابد و مسئولان خودشان را در منظر افکار عمومی و پاسخگو ببینند و حتماً شفافیت کمک می‌کند که فساد کمتر شود.

۱۴۰۱/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...