نسخه چاپی

آیا صنعت آرایشی و بهداشتی مافیا دارد؟

عکس خبري -آيا صنعت آرايشي و بهداشتي مافيا دارد؟

مدیر مسئول ماهنامه دنیای دارو و درمان و مدیر عامل شركت دارویی بیوكمپ به این سوال پاسخ می دهد.

به گزارش نما، دکتر کامران یاراحمدی، مدیر مسئول ماهنامه دنیای دارو و درمان و مدیر عامل شرکت دارویی بیوکمپ درباره اینکه آیا در صنعت آرایشی و بهداشتی مافیایی وجود دارد توضیحاتی می‌دهد. او با بیان اینکه متأسفانه اگر صنعتی از نظر درآمدی و رشد رو به پیشرفت باشد، اکثر افراد فکر می‌کنند آن صنعت مافیا دارد و ورود و کار کردن در آن غیر ممکن است و به روابط زیادی نیاز دارد، تاکید می‌کند: اما اصلاً مافیایی در این عرصه وجود ندارد، اما چارچوب‌ها و قوانینی داریم که اگر کسی خارج از این قوانین کار کند طبیعی است که نه تنها نمی‌تواند مجوز بگیرد، بلکه پیشرفتی هم ندارد و به بازار و فروشی که در نظر دارد هم نمی‌رسد.
به طور مثال در مورد بحث فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی، اگر فرموله محصول شما خارج از ضوابط سازمان غذا و دارو باشد برای گرفتن مجوز به مشکل بر می‌خورید. فرض کنید دو نفر به طور همزمان تصمیم می‌گیرند تا برای محصول شرکت خود مجوز بگیرند، یک نفر این پروسه را در مدت زمان ۳ ماه طی می‌کند ولی این روند برای یک نفر دیگر حدود ۱ سال و نیم زمان می‌برد و همچنان هم به دنبال مجوز می‌گردد. در این موارد این افراد بر این باورند که قطعاً مافیایی وجود دارد که با وجود اینکه هر دو فرموله داریم اما یک نفر در عرض سه ماه پروانه و مجوز تولید را دریافت کرد.

شروع کردن و مسیر مارکت و پخش دارو مسیر بسیار مهمی است و با سایر صنایع تفاوت‌هایی دارد. زیرا باید از مسیر خاصی جلو برود. اگر محصولی که تولید می‌کنید حاشیه سود آنچنان بالایی نداشته باشد، به دلیل اینکه تا زمان رسیدن محصول به دست مصرف کننده حداقل ۵ بخش (واسطه) وجود دارد، طبیعی است زمانی که حاشیه سود پایینی داشته باشد و فقط به صرف داشتن کیفیت بالا بخواهید محصولی را وارد بازار کنید، از نظر مارکت کسی حاضر به کار کردن روی محصول شما نیست و همین مورد باعث می‌شود که خیلی‌ها فکر کنند چرا بعضی سیستم‌های پخش و مارکتینگ روی برخی محصولات کار می‌کنند اما روی محصولات دیگر خیر؛ پس حتماً مافیایی در این بخش وجود دارد. اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که با توجه به اهمیت کیفیت، اما تخفیف‌ها و حاشیه سودی که برای این شرکت‌ها باید در نظر گرفت نقش مهم‌تری از کیفیت دارد.

مدیرعامل مجموعه بیوکمپ در پایان به این نکته اشاره می‌کند وقتی با چارچوب‌های صنعت آرایشی و بهداشتی آشنا نباشید، قطعاً تصور می‌کنید مافیایی وجود دارد، ولی اگر منظور از مافیا وجود قوانین و ضوابط این صنعت است، بله نه تنها در این صنعت، بلکه در تمام صنایع این قوانین وجود دارد و بدون رعایت آنها نمی‌توان فعالیت کرد. در صنعت داروسازی هم این اصول وجود دارد ولی اگر منظور از مافیا، شرایطی است که اگر درست و اصولی جلو بروید به شما مجوز و پروانه و.... ندهند، خیر مافیایی وجود ندارد. اینها حرف‌هایی است که توسط برخی افراد گفته می‌شود که تولید را در عرصه دارویی ضعیف تلقی کنند. علاوه بر این، صنعت دارو و آرایشی و بهداشتی به قدری گسترده است که فضای کافی برای افراد توانمند و متخصص وجود دارد.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...