نسخه چاپی

چالش‌های داوران فوتبال در لیگ آینده/ مظفری:‌ مدیریت داوری فوتبال مربوط به 50 سال قبل است

عکس خبري -چالش‌هاي داوران فوتبال در ليگ آينده/ مظفري:‌ مديريت داوري فوتبال مربوط به 50 سال قبل است

داور بین‌المللی اسبق فوتبال ایران گفت: سیستم و مدیریت داوری فوتبال كشورمان مربوط به ۵۰ سال قبل است و هیچ برنامه‌ای برای به‌روز شدن آن در این سال‌ها نداشته‌ایم.

به گزارش نما، نوید مظفری در مورد چالش‌هایی که داوران ما در لیگ برتر آینده با آن مواجه خواهند شد، اظهار داشت: این چالش‌ها همان چالش‌های همیشگی است. نداشتن برنامه، آموزش صحیح، تعداد زیاد و بیش از حد داوران در لیگ برتر و ... مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی داوری فوتبال کشورمان است. هرچقدر هم مدیران فدراسیون بخواهند تعداد این داوران را کم کنند به دلیل اینکه به رأی هیأت‌های فوتبال در انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال نیاز دارند بعید است این اتفاق رقم بخورد. باید هیات‌های فوتبال را راضی نگه‌دارند.

وی افزود: فصل گذشته ۵۰ داور در لیگ برتر ما حضور داشتند که بسیاری از آنها قابلیت قضاوت در لیگ برتر را هم نداشتند اما داوران لیگ برتری محسوب می‌شدند بنابراین بعید است که فدراسیون فوتبال بتواند تعداد آنها را به یکباره به ۲۰ یا ۲۲ نفر برای فصل آینده برساند. در لیگ برتر فصل آینده هم همچنان در نقطه صفر و شروع هستیم زیرا استعدادیابی مناسبی در بین داوران انجام نمی‌شود در حالیکه ما داور خوب در این کشور زیاد داریم که دیده نمی‌شوند. نحوه ارتقای داوران در فوتبال ما صحیح نیست. سیستم ارتقای داوری ما معیوب است.

مدیریت داوری فوتبال مربوط به ۵۰ سال قبل است

داور بین‌المللی اسبق فوتبال ایران با اشاره به مدیریت داوری فوتبال کشورمان تصریح کرد: مدیریت و سیستم داوری فوتبال ما مربوط به ۵۰ سال پیش است و هیچگونه ارتقایی نداشته و سیستم مدیریت مثل همان ۵۰ سال پیش کار می‌کند و هیچکس هم نیامده تا آن را ارتقا بدهد. فصل آینده وضعیت داوری ما بدتر از فصل گذشته خواهد بود. شما اگر می‌خواهید با ماشین رانندگی کنید باید داخل باکش بنزین بریزید و هر ۵ هزار کیلومتر روغنش را هم تعویض کنید اما برای داوری ما چه کاری انجام شده است؟ آنطور که می‌گویند دستمزد داوری فصل گذشته مقداری افزایش پیدا کرده ولی مشکلات دیگر داوری همچنان پابرجا است.
مظفری با اشاره به حضور ناظران قدیمی و سالخورده در داوری فوتبال کشور، عنوان کرد: من ۱۰ سال است که دیگر در فوتبال داوری نمی‌کنم اما هنوز گاهی می‌بینم ناظرانی که چندین سال پیش برای من نظارت می‌کردند هنوز هم حضور دارند. ای کاش به داوران جوان‌تری که داوری را کنار گذاشته‌اند نظارت داوری را بدهند. شاید آنها به‌روزتر باشند و بتوانند جایگاه داوری را هم ارتقا بدهند.
وی در مورد اینکه داوران ما در شروع لیگ برتر چه مشکلاتی خواهند داشت، گفت:‌ در بخش داوری فوتبال ما شروع فصل و پایان فصل خیلی معنا ندارد و هیچ برنامه‌ای برای تمرینات بدنی و آماده‌سازی داوران به صورت سیستماتیک در فدراسیون نداریم. هر کدام از داوران به صورت انفرادی در تعطیلات لیگ تمرین می‌کنند تا بدن‌های‌شان آماده باشد و بتوانند تست‌های داوری را پشت‌سر بگذارند. سال‌ها است که برگزاری یک کلاس آموزشی برای داوران در پیش‌ فصل و در نیم فصل نهایت کاری بوده که برای داوران انجام می‌شده است. امسال هم در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

مظفری در مورد اینکه چه زمانی VAR به فوتبال ما خواهد آمد، عنوان کرد: VAR حالا حالاها به فوتبال ما نخواهد آمد و فصل آینده هم ما این تکنولوژی را در فوتبال‌مان نداریم به فرض همین حالا VAR وارد فوتبال ما شود ۶ تا ۹ ماه زمان لازم است تا داوران با این سیستم آموزش‌های لازم را ببینند و از این سیستم استفاده کنند.

این کارشناس داوری در مورد اینکه نبود VAR چقدر به ضرر داوران بین‌المللی کشورمان خواهد شد، گفت: قطعاً با توجه به اینکه AFC با VAR کار می‌کند داوران ما نیاز دارند که در این دوره‌ها شرکت کنند در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد شرایط سختی برای آنها رقم خواهد خورد. با یک مثال این مسئله را بهتر برای‌تان روشن می‌کنم. اینکه مثلاً شما گواهینامه پایه دو دارید اما با این گواهینامه قادر نخواهید بود که راننده کامیون شوید. نداشتن VAR هم همین شرایط را برای داوران ما رقم می‌زند.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...