نسخه چاپی

دريادار اميري:

زمان رونمایی رسمی از S-۳۰۰ ایرانی

معاون خودكفایی و تحقیقات صنعتی ارتش ساخت و تست موفق موشك نازعات 10 را از دستاوردهای مهم موشكی نیروی زمینی در سال 91 عنوان كرد و افزود: الحمد‌الله نیروی زمینی به انواع موشك‌ها با بردهای مختلف مورد تایید و تصویب ستاد كل نیروهای مسلح دست یافته است.

به گزارش نما معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش می‌گوید،"ایران اگرچه با کارشکنی‌های آمریکا نتوانست سامانه S-۳۰۰ را بخرد اما حالا این سامانه در داخل درحال ساخت است و سال آینده رسماً رونمایی می‌شود."

زمانی که حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای نماینده امام راحل در ارتش و معاون امور انقلاب وزارت دفاع بودند، در تاریخ 23 دی سال 1358 با صدور پیام تشکیل جهاد خودکفایی در ارتش، چراغ حرکت به سمت خودکفایی صنایع دفاعی را روشن کردند.

تا قبل از صدور فرمان ایشان، موضوع تحقیقات در عرصه صنایع دفاع وجود خارجی نداشت و در سطح نیروهای مسلح، باوری به نام "خودکفایی" معنا نمی‌شد. در همان سال‌ها، تجهیزات ارتش با مشکلات عدیده‌ و اساسی برای تعمیر و نگهداری، تأمین قطعات و راه‌اندازی روبرو بودند.

اما بلافاصله پس از صدور آن فرمان تاریخی، نخستین مجموعه‌های خودکفایی و هسته‌های غیرمتمرکز و جهادی در ارتش ایجاد شدند و بدین ترتیب باور به خوداتکایی، خودکفایی، اعتلای دانش فنی و استقلال دفاعی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد.

و این آغازی بود برای انقلاب خودکفایی در عرصه صنایع دفاعی کشور. بدین‌ترتیب نیروهای مسلح که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سامانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از کشورهای صنعتی گوناگون به‌ویژه بلوک غرب و آمریکا تأمین می‌کردند، گام در مسیر خودکفایی گذاشتند.

آگاهی از آخرین دستاوردها و آمادگی تجهیزات مدرن ارتش در برابر تهدیدات ما را به دفتر معاونتی در ارتش کشاند که مدیرش یکی از جوانترین فرماندهان نظامی کشور بود؛ دریادار فرهاد امیری معاون سابق جهاد خودکفایی نیروی دریایی و معاون امروز جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش جمهوری اسلامی است.

متن زیر حاصل گفت‌و‌گوی تفصیلی با دریادار فرهاد امیری است:

امیری در تشریح دستاوردهای ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آن را ناچیز و غیرقابل عنوان توصیف کرد و گفت: در قبل از انقلاب کشوری بودیم وابسته به غرب؛ یعنی کشورهای غربی تهدید را علیه ما تعریف می‌کردند بر این اساس که شوروی دارای سلاح‌های پیشرفته‌ای است و ایران به عنوان ژاندرم منطقه و بازوی آمریکا نیاز است به تجهیزات خاصی، مسلح باشد البته آنها در مقابل این خدمت، هزینه‌های این تجهیزات را از نفت ما می‌‌گرفتند. بنابراین در قبال نفت، سلاح‌هایی با هدف خاص به ایران داده می‌شد.

وی با اشاره به وجود 50 هزار مستشار خارجی در قبل از انقلاب و تعلیم بسیاری از آموزش‌های نظامی از سوی آنان، اظهار داشت: آموزش‌های ما کاملا وابسته بود و در تمام نیروها به غیر از نیروی زمینی ارتش، تمامی آموزش‌های تکمیلی و تخصصی هوایی - دریایی، در کشورهای دیگر از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا صورت می‌گرفت که نکته قابل توجه در این آموزش، ترویج و اشاعه فرهنگ غربی در کنار آموزش بود.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ادامه به شرایط امروز ارتش در کسب نوع‌آوری‌های نظامی اشاره کرد و افزود: شرایط فعلی قابل قیاس با گذشته و قبل از انقلاب نیست. در حال حاضر کلیه آموزش‌های تخصص و گروهی در داخل انجام می‌شود، علاوه بر این، از بسیاری از کشورها تقاضای فرستادن دانشجو جهت فراگیری دوره‌های آموزش به دانشگاه‌های نظامی‌مان می‌شود.

*** ارتش صادرات تجهیزات دفاعی هم دارد

امیری اضافه کرد: در زمینه دستاوردها، بنده به عنوان مسئول تحقیقات در ارتش می‌گویم که عمده نیازهای کشورمان را در داخل تهیه می‌کنیم و حتی پا را فراتر از آن می‌گذاریم و بسیاری از تجهیزات دفاعی‌خودمان را از طریق صادررات و فروش در اختیار دیگران می‌گذاریم.

وی با غلط خواندن مقایسه دستاوردهای قبل و بعد انقلاب، به دستاوردهای دفاعی و نظامی ایران در حوزه‌های هوافضا، موشکی و ماهواره‌ای اشاره و تصریح کرد: شاید برای بعضی این سوال پیش آید که ما به لحاظ نظامی در کشورهای دنیا رتبه چندم هستیم؟ به جرات می‌گویم که در حوزه نظامی به غیر از ابرقدرت‌ها کمتر کشوری در دنیا هست که به مانند نظام اسلامی عمل کند.

" فرض کنید که اگر زمانی یک ناوچه و یا یک ناو د ر اختیار ایران قرار می‌گرفت بدنه‌اش از فرانسه، موتورش از آلمان، سیستم هدایت آتشش از هلند و توپ‌های آن از ایتالیا بود؛ حالا شما در نظر بگیرید ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران یا جنگنده آذرخش و رادارهایی با برد چند هزار کیلومتر در داخل و بدون دخالت و حضور بیگانگان ساخته می‌شود."

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با تاکید بر اینکه باید در سند چشم‌انداز رتبه اول را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: به نظر بنده، الان رتبه یک هستیم ؛ ممکن است سوالی ایجاد شود که ما در منطقه ترکیه را داریم که موشک و ناو می‌سازد و می‌خواهد در سال 2016 آقای منطقه باشد، یا پاکستان که این روزها تسلیحاتی نظامی خوبی دارد، ولی باید توجه داشته باشیم که اگر ترکیه یا پاکستان، دستاوردهایی دارند ولی به لطف و کمک ناتو؛ آنها دست در دست ناتو دارند ولی ما خودکفا هستیم، بنابراین از این لحاظ ما رتبه اول منطقه هستیم.

امیری، سال 91 را سال بهره‌بردای از بخشی از دستاوردهای نوین موشکی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه سال گذشته سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود و حضرت آقا نیز بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، ارتش نیز این وظیفه را با تولید دستاوردهای بومی اجرایی کرده و به لطف خدا به یک جایگاه ارزشمند در نیروهای مسلح رسیده‌ایم.

"امسال هم سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده است؛ انشاءالله در حماسه سیاسی بتوانیم انتخاب اصلح را داشته باشیم. در حوزه اقتصادی هم هر کسی قدمی در پویایی اقتصاد کشور داشته باشد، عملا به بحث حماسه اقتصادی کمک کرده و ما نیز مطابق دستور‌العمل ستاد کل نیروهای مسلح این خط را دنبال خواهیم کرد و معتقدیم که تحقیقات صنعت دفاعی می‌تواند در استقرار حماسه اقتصادی «مثمرثمر» باشد."

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایران اسلامی همزمان در چند جنگ مختلف به سر می‌برد، تصریح کرد: اگرچه اکنون جنگ فیزیکی نداریم، اما در چند جنگ مختلف از جمله جنگ تحریم‌ها، جنگ سایبری، جنگ روانی، جنگ ماهواره‌ای و جنگ فناوری به سر می‌بریم. بنابراین در شرایط صلح نیستیم بلکه در شرایط جنگ نرم به سر می‌بریم.

معاون خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ادامه گفت‌و‌گو به دستاوردهای نیروی زمینی در سال 91 اشاره کرد و گفت: در حوزه نیروی زمینی با توجه به اینکه "آقا" بر بحث متحرک‌‌سازی تاکید داشتند، چند نمونه خودروی تکنیکی نینوا 2.5 تنی تولید شد که هم اکنون در خط تولید محدود قرار دارد و در سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

امیری در تشریح دستاوردهای نیروی زمینی ارتش، ساخت و تولید "تفنگ تک تیرانداز شاهر" را از نمونه‌های تولید موفق ارتش در سال 91 دانست و تصریح کرد: امروز به لطف خدا انواع سیستم‌های جنگ الکترونیک و شبیه‌ساز در نیروی زمینی ساخته شده‌اند که بسیاری از این دستاوردها در ایام 29 فروردین و روز ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شدند.

*** اتمام مراحل ساخت بالگرد ملی در سال 92

وی همچنین از اتمام ساخت بالگرد ملی در سال 92 خبر داد و گفت: بالگرد ملی توسط صنایع دفاع در حال ساخت است و در سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد که تهاجمی بودن، تحرک و قابلیت مانور مناسب در صحنه‌های بحران‌، از خصایص این بالگرد ملی است.

معاون خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش ساخت و تست موفق موشک نازعات 10 را از دستاوردهای مهم موشکی نیروی زمینی در سال 91 عنوان کرد و افزود: الحمد‌الله نیروی زمینی به انواع موشک‌ها با بردهای مختلف مورد تایید و تصویب ستاد کل نیروهای مسلح دست یافته است. در سال 92 نیروی زمینی ارتش رزمایش‌هایی دیگری را خواهد داشت که نتایج رزمایش‌های انجام شده حصول اطمینان از موشک‌های شلیک‌شده است.

امیری در بخش دیگری از گفت‌و‌گو به دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی اشاره و شلیک و تست موفقیت‌آمیز موشک‌های فاتح 110، سامانه موشکی اس 200 و سامانه موشکی مرصاد در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 را "اثربخش" عنوان و اضافه کرد: در قرارگاه پدافند تولید انواع رادارها با برد چند صد کیلومتری را داشتیم که یکی از آنها شهاب بود. تولید انواع سامانه‌های موشکی زمین به هوا از جمله یازهرای3، قادر و متحرک‌سازی سامانه‌ هاگ از دستاوردهای ارزشمند پدافند هوایی به شمار می‌رود.

وی درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران در تولید سامانه پیشرفته موشکی "S300" با ناکامی مواجه شده است، گفت: اینکه ما اعلام می‌کنیم همه چیز که در دنیا هست، در اختیار داریم، معقول نیست؛ در جمهوری اسلامی ایران، ما بسیاری از محصولات مورد نیاز را نداشتیم ولی هروقت که اراده کردیم که داشته باشیم، توانستیم خودمان آن را بسازیم. در دهه 60 و 70 جمهوری اسلامی ایران برای ساخت زیرسطحی‌ها اراده کرد و الان نیروی دریایی ما به انواع زیردریایی‌ها مجهز است و باز هم تولید زیردریایی دارد.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش اضافه کرد: سامانه اس300 یک سامانه موشکی روز دنیاست و جمهوری اسلامی ایران به علت نیاز به آن، قصد خرید این سامانه از روسیه را داشت که با کارشکنی‌های آمریکا چنین نشد ولی همین عامل زمینه خودکفایی و باور تولید آن را در بین ما ایجاد کرد.

امیری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم جزئیات ریز آن را در اختیار قرار دهیم چرا که ممکن است استکبار از طرق مختلف مانع دسترسی ما بر آن شود، بنابراین تصمیم بر آن است که در این حوزه اطلاع‌رسانی نشود تا توطئه‌های دشمنان بی‌فایده شود ولی قویاً عرض می‌کنم که ساخت سامانه اس300 ایرانی فعال است و تست زیرسیستم‌های آن به پایان رسیده و در سال 92 مراحل دیگر آن ادامه خواهد داشت و انشاءالله براساس پیش‌بینی‌ها، در سال 93 سامانه موشکی باور 373 رونمایی و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت "جنگ الکترونیک" در هزاره سوم در حوزه نظامی، در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: بخش اول در جنگ الکترونیک، آگاهی از سیگنال که عملیات مربوط به جستجو، محل یابی و تشخیص امواج الکترومغناطیسی به منظور تهدید‌ها و بکارگیری تمهیدهای مناسب را شامل می‌شود که از طریق دو بخش آگاهی الکترونیکی "ELINT" و آگاهی مخابراتی "COMINT" تقسیم می‌کنند.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش، بخش دوم در جنگ الکترونیک را اقدامات پشتیبانی الکترونیکی (ESM) خواند و افزود: سیستم‌های ESM، عملیات جستجو و محل‌یابی را به منظور شناسایی‌های فوری انجام داده و در شرایط تاکتیکی بکار می‌روند. بنابراین حوزه فعال ما در جنگ الکترونیک ESM است که کار فریب و ایجاد اختلال را انجام می‌دهد.

امیری، اقدامات ضد الکترونیکی (ECM) که شامل عملیات مربوط به جلوگیری یا کاهش استفاده موثر دشمن از طیف الکترومغناطیسی را می‌شود را بخش سوم جنگ‌الکترونیک معرفی کرد و گفت: بنده عرض می‌کنم که در هر سه حوزه جنگ الکترونیک، دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی، رونمایی از رادار کیهانی سپهر با برد بالاتر از 2500 کیلومتری را از دستاوردهایی اعلام کرد که در سال جاری رونمایی خواهند شد، اظهار داشت: تمامی این دستاوردها با وجود تحریم‌های یک طرفه بدست آمده است. زمانی سامانه‌های راداری را دشمنان به ما می‌دادند و همان دشمنان به نقاط کور این سامانه‌ها آگاهی داشتند اما امروز در جمهوری اسلامی ایران، همه این نقاط برطرف شده و کاملا نقاط مختلف در اختیار خودمان است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش درباره ساخت‌موشک‌های با برد 3000 هزار کیلومتر در قرارگاه پدافند هوایی و اینکه گفته می شود هدف از ساخت این موشک‌ها هدف قرار دادن شهرهای مهم رژیم صهیونیستی است، گفت: هدف پدافند دفاع از آسمان جمهوری اسلامی ایران است. وقتی که سلحشوران غزه با موشک والفجر3 و 5 بتوانند اسرائل را زمین‌گیر کنند، قطعا جمهوری اسلامی ایران هم خواهد توانست.

*** جمهوری اسلامی ایران دارای عمق راهبردی است

امیری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای عمق راهبردی است. این نیست که هر چیزی که را در داخل انجام دهیم بر ملا کنیم ما از عمق راهبردی برخودار هستیم و بسیاری دستاوردهای ما رسانه‌ای نشده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمنان بی‌برو برگرد جمهوری اسلامی ایران هستند و بنده با قاطعیت عرض می‌کنم اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌توانستند تاکنون به جمهوری اسلامی حمله کنند، قطعا این کار را می‌کردند. علت اینکه آنها به افغانستان و عراق حمله کردند اما نتوانستند علیه ایران کاری انجام دهند این است که بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران قوی و همه‌جانبه است.

وی با تاکید بر اینکه این بازدارندگی بی‌نظیر نیروهای مسلح ایران با کمک خداوند متعال و تحت هدایت فرماندهی معظم کل قوا بدست امده است، گفت: دشمنان درجه یک ما اگر حمله کنند، جواب شدیدتر از دقایق حمله اولیه خودشان دریافت خواهند کرد.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ادامه به تشریح فعالیت‌های نیروی دریایی در سال 91 پرداخت و با بیان اینکه زیرسطحی‌ها دارای پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها در عرصه‌های نظامی به شمار می‌روند،‌ اظهار داشت: وقتی حرف از تعمیرات زیردریایی زده می‌شود، برخی‌ها فکر می‌کنند که تعمیر خودرو است در صورتی که چنین نیست. الان می‌بینیم زیردریای‌ها که مبدا سازنده آنها روسیه بوده برای تعمیرش فقط خود کشور مبدا می‌تواند کاری بکند اما الحمدالله، ما تعمیرات نیمه اساسی را در کشور خودمان انجام می‌دهیم.

امیری با اشاره به تجهیز زیردریایی‌ها به تجهیزات مدرن موشکی، از تولید انبوه زیردریای‌های کلاس "غدیر" خبر داد و گفت: زیردریایی‌ها از استراتژیک‌ترین سلاح‌هایی هستند که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بر آن دست پیدا کرده است چرا که زیردریایی زیر آب قرار می‌گیرد و کشف آن برای دشمن بسیار دشوار است.

وی با اشاره به نصب اژدر در زیردریایی طارق، خاطرنشان کرد: زیردریایی طارق از کشوری دیگری در اختیار ما قرار گرفت ولی ما به قابلیت تعمیر آن دست یافتیم اما زیردریایی جدیدی که رونمایی خواهد شد، صددرصد ایرانی است و از لحاظ کشف و جمع‌آوری اطلاعات و مجهز بودن به انواع تسلیحات در لبه تکنولوژی روز قرار دارد و تمام سخت‌افزارهای ساخته شده آن بومی است. این دستاور، دستاورد بزرگی است که سالیانه تولید می‌شود و در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

*** الحاق دو ناو "بایندر" و "نقدی" به نیروی دریایی

امیری خاطرنشان کرد: ناوهای قدیمی ما نیز در دست تعمیر هستند و انشاءالله دو ناو "شهید بایندر" و "شهید نقدی" را به بهره‌برداری خواهیم رساند که ناو شهید بایندر در 3 ماه اول سال به آب انداخته می‌شود و در خلیج عدن مشغول دریانوردی می‌شود و وقتی که در دریا و خلیج عدن قرار گیرد بهت‌آور خواهد بود که ناوی که متعلق به چند دهه قبل است چگونه امروز در دریا حضور پیدا می‌کند.

وی سرعت و قدرت در دریا و در حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران و تجهیز به جدیدترین سیستم‌های راداری و تسلیحاتی را از ویژگی‌های این ناو دانست.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با تاکید بر بحث صدا در زیردریایی‌ها به عنوان مهمترین مقوله‌ها در زیردریایی‌ها و ناوشکن‌ها، خاطرنشان کرد: علاوه بر مقوله صدا باید به سه مولفه دید بصری، دید راداری و دید حرارتی توجه ویژه‌ای کرد. صدا مهم است اما اهمیت صدا در زیردریایی‌ها بیشتر از ناوشکن‌هاست چرا که وقتی زیردریایی در عمق آب به دشمن نزدیک می‌شود، باید کاملا خاموش باشد.

*** ساخت ناو جماران3 / تجهیز زیردریایی‌ها و ناوشکن‌ها به رادار صفحه مسطح برای اولین‌بار

امیری دست‌یابی به اولین رادار با صفحه مسطح آرایه فازی در باند مناسب و نصب آن در زیردریایی "شهید بایندر" را از دستاورد مهم دیگر ارتش دانست و افزود: به نظر من این دستاوردها برای خارجی‌ها و کسانی که چشم دیدن پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را ندارند، بهت‌آور خواهد بود وانشاء‌الله ناو جماران 3 را که بزودی ساخته خواهد شد را به یک رادار صفحه مسطح مجهز خواهیم کرد که جزو تکنولوژی‌های جدید دنیا محسوب می‌شود و این همان اقتداری است که "حضرت آقا" نیز بر آن تاکید داشتند.

وی درخصوص همکاری مشترک با کشور روسیه برای ساخت‌ زیردریایی‌ها مدرن، گفت: برنامه خاصی برای ساخت مشترک زیردریایی‌ها با کشورهای دیگر نداریم چرا که به قدری به خوداتکایی و خودکفایی رسیده‌ایم که وزارت دفاع علاوه بر اینکه مسئول تامین نیازهای دفاعی نیروهای مسلح است، بلکه بحث صادرات دستاوردهای نظامی را نیز دنبال می‌کند. ما پس از ساخت زیردریایی فاتح و تولید انبوه آن می‌توانیم موضوع صادرات این زیردریایی‌ها را نیز دنبال کنیم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با بیان اینکه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح "جماران" دو نکته را تذکر دادند، افزود: آقا فرمودند که ساخت جماران طولانی شده است و دیگر اینکه جماران بعدی یا همان پروژه موج، باید پیشرفته‌تر از جماران قبلی و جماران 3 نیز از 2 بهتر باشد.

*** سال 95، سال به آب‌اندازی ناوشکن سهند خواهد بود

امیری درخصوص زمان بهره‌برداری از ناوشکن سهند نیز گفت:‌ قطعا در ساخت ناوشکن سهند نیز زمان لازم برای بهره‌برداری زودتر از آن را انجام خواهیم داد و در عرض 3 سال وارد عرصه عملیاتی می‌شود و سال 95 سال به آب‌اندازی ناوشکن سهند خواهد بود.

وی افزود: در ساخت ناوشکن سهند، بدنه آن استیل‌سازی شده است. برد سامانه موشکی و راداری آن افزایش یافته و از رادار صفحه مسطح نیز در آن استفاده شده است و در جنگ الکترونیک کارآیی فراوانی خواهد داشت.

معاون جهادخودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با بیان اینکه در بخش موشک‌های کروز دریایی نیز با کمک وزارت دفاع به برخی اهداف مورد نظر رسیده‌ایم، گفت: بخش موشک‌های ساحل به دریا و موشک‌های سطح به سطح از دیگر دستاوردهایی است که در بردهای مختلف کوتاه، متوسط و بلند انجام می‌شود و سعی می‌کنیم آن را به تولید انبوه برسانیم.

امیری خاطرنشان کرد: در رزمایش ولایت 92 آخرین دستاوردهای موشکی را به معرض نمایش خواهیم گذاشت.

*** ناوهای هواپیمابر آمریکا برای ما یک "هدف بزرگ" است

به گزارش تسنیم،دریادار فرهاد امیری در پایان با تاکید بر عزم نیروهای مسلح در دفاع از حدود و ثغور جمهوری اسلامی ایران، به ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه اشاره کرد و افزود: شاید آمریکایی‌ها به داشتن ناوهای غول‌پیکر هواپیمابرشان بنازند اما این را هم خوب می‌دانند ناو هواپیمابر با وسعت بزرگ می‌تواند هدف بزرگ باشد. ما در اطراف ناوهای هواپیمابر آمریکا جزایر متعددی داریم که همه آنها برای ما یک ناو هواپیمابر غول‌پیکر محسوب می‌شود.

۱۳۹۲/۲/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...