نسخه چاپی

واردات سيگار نصف شد

رونق بازار سیگارهای قاچاق

واردات سیگار به كشور در فروردین 1392 نصف شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، براساس آمار گمرک ایران در نخستین ماه سال جاری 305 تن انواع سیگار به ارزش تقریبی دو میلیون و 253 هزار دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به فروردین 1391 به ترتیب 52.2 و 73.6 درصد کاهش یافته است.

ترکیه، کره جنوبی و امارات سه مبدا اصلی واردات قانونی سیگار به ایران در مدت زمان یادشده بودند. اما کاهش شدید واردات سیگار به کشور نمی‌تواند خبر خوبی برای بازار داخلی باشد. اگرچه طبق آمار تولید داخلی سیگار در فروردین امسال 66 درصد افزایش یافت اما هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نیاز بازار داخلی سیگار از طریق واردات تامین می‌شود که کاهش واردات قانونی سیگار به منزله افزایش قاچاق این محصول دخانی به کشور است.

از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مالیات و عوارض سیگار در بودجه سال جاری شنیده می‌شود که برخی کارشناسان اعتقاد دارند در صورت افزایش نرخ مالیات سیگار حجم قاچاق این محصول به کشور به شدت افزایش خواهد یافت. در حال حاضر از میزان مصرف 61 میلیارد نخ سیگار در کشور در خوشبینانه‌ترین حالت فقط نیمی از آن در اختیار شرکت دخانیات ایران قرار دارد و مابقی نیاز بازار از طریق قاچاق یا واردات تامین می‌شود.

چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت دخانیات اذعان کرد که بازار 2000 میلیارد تومانی سیگار ایران در اختیار شرکت‌های خارجی قرار گرفته است.

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...