نسخه چاپی

گزارشي تازه درباره استقبال دوباره بازار از انتخابات

اخبار داغ از بازار طلا

دوران طلایی طلا به پایان خود نزدیك شده است؟ این سوالی است كه این روزها اغلب دست‌اندركاران بازار آن را می‌پرسند و پاسخ درهر نقطه‌ای از كره خاكی متفاوت است.

به گزارش نما به نقل از روزنامه قانون اگر در ميدان فردوسي تهران اين سوال را از صرافان و دست‌اندركاران بازار بپرسيد، سري تكان مي‌دهند و مي‌گويند معلوم نيست . نتيجه انتخابات وضعيت بازار را تعيين مي‌كند. اما نه درميان صرافان، كه در جمع دلارفروشان ميدان فردوسي، حرف‌‌ها شفاف‌تر است. آنها صراحتا مي‌گويند اگر فلان كانديدا راي بياورد طلا ارزان مي‌شود و اگر فلان كانديدا راي بياورد طلا به شدت گران خواهد شد. در توضيح دلايل خود نيز چيزهايي مي‌گويند، مثلا اينكه احتمال برداشته شدن تحريم‌ها با روي كار آمدن برخي كانديداها بيشتر است و احتمال تشديد تحريم‌ها با حضور برخي ديگر . از اين حرف و حديث‌ها كه بگذريم، كاهش قيمت طلا و سكه در روزهاي اخير بي‌سابقه بوده است . هر‌چند كاهش قيمت طلا و سكه در اثر كاهش قيمت جهاني طلا رخ داده است اما باز هم برخي فعالان بازار حتي از اين تاثيرپذيري متعجب مي‌شوند و به اين مسئله اشاره مي‌كنند كه تا قبل از اين وقتي قيمت جهاني طلا حتي بيش از 200 دلار سقوط كرد، باز هم بازار ايران واكنش چنداني نشان نداد و اين بار تاثيرپذيري بازار ايران از بازار جهان به دليل وضعيت سياسي داخل ايران است.

هر چند قيمت‌ها در بازار ايران كاهشي قابل توجه را تجربه كرده است اما بازار خريد وفروش چندان داغ نيست. مي‌گويند ايراني‌ها غالبا در مواقعي در بازار حضوری فعال دارند كه افزايش قيمت در بازار رخ دهد. خريداران در بازار ايران روزها تقاضاي خود را بالقوه كرده‌اند و در انتظار كاهش بيشتر قيمت به سر مي‌برند. از سوي ديگر بخشي از كساني كه پيش از اين سكه خريداري كرده بودند، اين روزها با احتياط براي فروش وارد بازار مي‌شوند چرا كه معتقدند ممكن است با برگزاري انتخابات رياست جمهوري ، كاهش قيمت ها حتي بيش از اين اعداد و ارقام باشد .

يكي از صرافان در ميدان فردوسي نيز گفت: ممكن است با آغاز عرضه مناسب سكه از سوي بانك مركزي ، حباب سكه بشكند و وضعيت متفاوت از قبل باشد .

وي با اشاره به كاهش قابل توجه آمار خريد وفروش در روزهاي اخير گفت: هم صرافان از خريدهاي عمده خودداري مي‌كنند و هم خريداران در انتظار كاهش بيشتر قيمت هستند .

وي با تاكيد بر اينكه قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز در حال كاهش است، گفت: وضعيت سياسي ايران، اين روزها متفاوت از قبل شده است و بازار در انتظار نتيجه تاييد صلاحيت‌هاست. مطمئنم اگر صلاحيت برخي افراد تاييد شود باز هم قيمت‌ها در ايران پايين خواهد آمد.از سوي ديگر كاهش قيمت در بازارهاي جهاني نيز به كمك اين وضعيت آمده و اين انتظار در فعالان بازار وجود دارد كه كاهش قيمت‌ها ادامه‌دار باشد . قيمت طلا و سكه و همچنين ارزهاي معتبر در مركز مبادلات ارزي در جدول پايين صفحه منتشر شده است.

تحويل زودهنگام سكه

بانك مركزي نيز اعلام كرده است كه سكه‌هاي پيش‌فروش شده را زودهنگام تحويل خواهد داد . اين تصميم بانك مركزي مبني بر تحويل سكه‌ها چهارماه زودتر از موعد تعيين شده، بسياري از بازاريان را به اين نتيجه رسانده است كه احتمال کاهش قيمت‌ها در روزهاي آتي تقويت شده است . برخي معتقدند با توجه به انتخابات پيش‌رو ، ممكن است نتيجه طوري باشد كه قيمت‌ها به شدت كاهش يابد و همين امر سبب شود، مردم از دريافت سكه‌ها در شهريورماه خودداري كرده و پول خود را مطالبه كنند از اين رو بانك مركزي قصد دارد با تحویل زودهنگام سكه‌ها از ضرر و زيان در شهريور جلوگيري كند .بانك مركزي هر چند تاكيد كرده است كه تحويل زودهنگام سكه‌ها برنامه انتخاباتي نيست و از تمامي كساني كه پيش‌خريد كرده‌اند خواسته است از اول خرداد ماه براي دريافت سكه‌هايشان اقدام كنند .

طلا در بازارهاي جهاني نيز پايين پريد

سقوط قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز بسيار قابل توجه بوده است. طلا كه طي دو سال اخير هر روز چند پله‌اي را از نردبان قيمت‌ها بالا مي‌رفت، ناگهان چند پله يكي پايين پريده و حالا قيمت هر اونس طلا به قيمت 26 ماه قبل رسيده است. قيمت طلا پس از آن سقوط دوباره‌اي را تجربه كرد كه ارزش دلار در بازارهاي جهاني تقويت شد. قيمت طلا و ارزش دلار در بازارهاي جهاني با يكديگر رابطه‌اي معكوس دارند. هرگاه ارزش دلار تقويت شود، قيمت طلا كاهش مي‌يابد و عكس اين وضعيت نيز صدق مي‌كند . در بازار ايران نيز ارزش دلار تا حدودي تقويت شده است. طي روزهاي گذشته بهاي هر دلار در برابر ريال ايران اندكي كاهش يافت اما در روز گذشته هر دلار حدود 3485 تا 3530 تومان خريد وفروش شد . بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ بیکاری این کشور که احتمال متوقف شدن اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را افزایش داده، موجب تقویت ارزش دلار شده است. این مسئله همچنین تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا و افت تقاضای خرید طلا در برابر سهام شده است.

در همین حال، بلومبرگ به نقل از رئیس بخش تحقیقات بازار بانک کردیت سوئیس نوشت:احتمال افزایش نرخ تورم طی ماه‌های آینده در اقتصاد جهانی به شدت کاهش یافته و به همین علت تقاضا برای خرید طلا رو به کاهش است. وی پیش بینی کرد:قیمت طلا طی 5 سال آینده به کمتر از 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید.

پیشتر خبرگزاری رویترز نیز خبر داده بود که SPDR، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلا 0.43درصد از ذخایر طلای خود کاسته است. بدین ترتیب آغاز کاهش ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه گذاری مهم دنیا نیز بر کاهش بیشتر قیمت طلا فشار می‌آورد. همچنین شورای جهانی طلا نیز طی گزارشی اعلام کرده که میزان تقاضای خرید فیزیکی طلا در سه ماهه اول سال2013میلادی13درصد کاهش یافته است.

بدین ترتیب افزایش اخیر تقاضای طلا در بازارهای چین و هند نیز نتوانسته مانع از کاهش قیمت جهانی طلا شود. برخی کارشناسان معتقدند که با وجود ادامه روند نزولی قیمت طلا، بهتر است کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند، اقدام به فروش طلا کنند و چندی بعد با قیمت های پایین‌تر طلای بیشتری بخرند.

بر اساس آمارها قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از 17 درصد کاهش یافته است.

۱۳۹۲/۲/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...