نسخه چاپی

توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس صورت گرفت

بررسی اعتبارات حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲

عکس خبري -بررسي اعتبارات حوزه رفاه و تأمين اجتماعي در لايحه بودجه سال ????

مرجع : روابط عمومی مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

به گزارش, نمامرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را از حیث اعتبارات حوزه رفاه و تأمین اجتماعی بررسی کرد.
بررسی اعتبارات حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲
دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، مجموع اعتبارات فصل رفاه و تأمین اجتماعی نزدیک به ۳۷۴ هزار میلیارد ریال است که حدود ۵/۱۹ درصد از بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد.

این اعتبارات نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۲ حدود ۹/۲۰ درصد رشد دارد و از کل اعتبارات این حوزه، حدود ۶۲ درصد به بیمه‌های اجتماعی و امور بازنشستگان، ۵/۹ درصد به بیمه‌های درمانی، ۳/۱۴ درصد به امور ایثارگران، حدود ۵/۱۲ درصد به امور حمایتی و توانمندسازی، ۱/۱ درصد به امداد و نجات و ۵/۰ درصد به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است.

از نقاط قوت این لایحه، رشد حدود ۵/۲۱ درصدی در اعتبارات بیمه‌های اجتماعی، رشد ۸/۱۴ درصدی در اعتبارات حمایتی و توانمندسازی، رشد ۱۴ درصدی امور ایثارگران و رشد ۱/۲۰ درصدی اعتبارات بیمه‌ای درمانی و شفافیت بیشتر در برخی برنامه‌ها نسبت به سال گذشته است.

از جمله نقاط ضعف این لایحه نیز می‌توان به تعبیه بعضی از بندهای پیشنهادی اشاره کرد که متناسب با اصل موضوع و عنوان لایحه بودجه نیستند، چراکه مستند به تعاریف حقوقی و قانونی «بودجه کل کشور برنامه مالی دولت هستند که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای عملیاتی که منجر به نیل به سیاست‌ها و هدف‌های قانونی می‌شوند» و روی آوردن به وضع و اصلاح قوانین عادی و مقرراتی که جنبه دائمی داشته و همچنین پیشنهاد بندهایی در لایحه بودجه که به طور کامل و مشخص ، قوانین مستقل و غیربودجه‌ای هستند و ماهیت بودجه‌ای ندارند و چنین احکامی نباید وارد قوانین بودجه شوند.

از دیگر نقاط ضعف لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۲ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۱، کاهش ۵/۱۲ درصدی اعتبارات امداد و نجات و ۳/۵ درصدی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

در این گزارش ضمن بررسی بندهای ماده واحده و اعتبارات منظور شده در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، پیشنهادهایی در جهت رفع کاستی‌ها و ابهامات آن ارائه می‌شوند.

۱۳۹۲/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...