نسخه چاپی

بازگشت دلالان به بازار سكه و ارز

سال گذشته در پی نوسانات شدید بازار ارز، سكه و طلا مسئولان اقداماتی همچون اعلام نرخ واحد ارز در روز و برخورد با دلالان را در دستور كار خود قرار دادند حال باید پرسید آیا این اقدام‌ها در روزهای جاری برای كنترل بازار انجام می‌شود؟



به گزارش نما به نقل از ایسنا، امروز (پنج‌شنبه) بازار ارز و سکه مشابه روزهای پر التهاب گذشته بود؛ بازاری که در آن دلالان به معاملات سوری می‌پردازند.

در این معاملات دلالان در بین خود سکه و ارز نداشته را خرید و فروش می‌کردند و در لحظه‌ای که قیمتی متفاوت با روند بازار اعلام می‌شد همین دلالان باعث آن بودند.

معرکه‌گیری‌های دلالان تا حدی بود که خیابان منوچهری و میدان سبزه میدان تهران را تماما در اختیار خود می‌گرفتند و اجازه رفت‌و‌آمد به مردم نمی‌داد، از سوی دیگر این معاملات آنقدر گسترده بود که صرافان و سکه فروشان مجاز را در خود حل کرده بود تا جایی که این افراد سرمایه خود را در این مراکز عرضه می‌کردند.

کار دلالان به جایی رسید که مسئولان به فکر کنترل این افراد افتادند و نیروی انتظامی دست به دستگیری دلالان زد و بعد از آن تا چند هفته گذشته همیشه چند مامور در این دو مرکز مستقر بود، اما امروز انتهای خیابان منوچهری که منتهی به میدان فردوسی می‌شود آنقدر حجم دلالان زیاد بود که می‌توان گفت تعداد دلالان از سال گذشته که نظارتی بر بازار‌های غیر رسمی نبود بیشتر است.

نوسان قیمت در دست دلالان

در این زمینه روابط عمومی کانون صرافان گفت: وضع بازار عادی است و تا به این لحظه گزارشی از سوی اعضا به کانون اعلام نشده است.

همچنین رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر استان تهران از تغییر جزئی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته خبر داد و گفت: قیمت‌ها کاهشی بوده است.

احمد وفادار ادامه داد: قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 304 هزار تومان، قیمت سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و 260 هزار تومان، نیم سکه 722 هزار تومان، ربع سکه 448 هزار تومان و سکه یک گرمی 310 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی درباره قیمت انواع طلا گفت: طلای 18 عیار 121 هزار و 660 تومان، هر مثقال طلا 527 هزار تومان و اونس جهانی طلا 1379 دلار و 10 سنت است.

همچنین دلار با قیمت 3540 و یورو با قیمت 4560 تومان معامله می شود.

وفادار در پاسخ به این سوال که دلالان چه تاثیری بر بازار دارند بیان کرد: واسطه‌ها و دلالان به دنبال بازار آشفته هستند و این‌ها در بازار نوسان قیمت ایجاد می‌کنند.

وی در پایان گفت: اتحادیه اجازه فعالیت اجرایی ندارد و نمی‌تواند با این افراد برخورد کند.

همچنین شنیده شده است که از روز گذشته نیروی انتظامی فعال شده‌اند تا با صرافی‌های غیر مجاز برخورد کنند و در دور بعدی برخوردها دلالان را از بازار جمع کنند.

۱۳۹۲/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...