نسخه چاپی

یك انتخابات و 4 آیت‌الله

به گزارش نما، آرمان نوشت:

آیات علی‌اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا مهدوی کنی، مصباح یزدی و یزدی، چهار روحانی‌ای بودند که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هر یک نقشی ایفا کردند و تا امروز نقش مشخصی در این عرصه داشتند. البته نقش برخی مانند آیت‌ا... مهدوی کنی به دلیل افراد علاقه‌مند به کاندیداتوری در اردوگاه اصولگرایی کمرنگ شد و نقش برخی هم مانند آیت‌ا... ‌هاشمی‌ رفسنجانی به نقش دیگری تغییر یافت. آیت‌ا... یزدی هم به همان دلیل که آیت‌ا... مهدوی کنی نتوانست نقش‌آفرینی خود را تا زمان برگزاری انتخابات ادامه دهد، همانند گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تا به امروز ایفاگر نقش محسوسی نشد هر چند شاید در روزهای آتی به ایفای نقش علاقه‌مند شود. در این میان تنها آیت‌ا... مصباح یزدی می‌ماند که رهبری معنوی جبهه پایداری را عهده دار شد و هنوز به اعضای این جبهه باید و نباید‌ها را گوشزد می‌کند. لازم به ذکر است که آیات مهدوی کنی و یزدی هم دارای تشکل‌های خود یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هستند اما هنوز زمان اطلاعیه‌های مهم این دو تشکل فرانرسیده است و برخی احزاب ریشه‌دار اصولگرا مانند موتلفه اسلامی می‌گویند که منتظر فرمان جامعتین هستند.

او راه آگاه‌سازی را ادامه می‌دهد

آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سابق مجلس خبرگان، رئیس‌جمهور اسبق و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی است که صلاحیت او برای تصدی ریاست‌جمهوری احراز نشد و دلیل اعلامی نیز عدم توانایی جسمی او بود. بسیاری با اعلام عدم احراز صلاحیت آیت‌ا...‌هاشمی به فکر فرو رفتند که چه شخصیتی را باید جایگزین او در انتخابات کنند که گزینه روحانی از همه بیشتر به ذهن خطور کرد. آیت‌ا...‌هاشمی هنوز فردی که مناسب حمایت می‌داند را معرفی نکرده و گمانه‌ها در این باره زیاد است چنانکه برخی می‌گویند او از ولایتی حمایت می‌کند و حامیان خود را تشویق به رای دادن به این گزینه خواهد کرد و برخی دیگر حسن روحانی را نزدیک‌ترین گزینه انتخاباتی به آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی می‌دانند. به هر حال آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی همانطور که گفته بود تمایلی برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نداشت و اکنون هم با عدم احراز صلاحیتش صلاح می‌داند راه گذشته خود یعنی آگاه‌سازی مردم را ادامه دهد. هنوز هم مانند قبل پذیرای جوانانی از طیف‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب است و آنها را در ابتدای بلوغ سیاسی‌شان به این درک می‌رساند که باید از چه معیارهایی در انتخاب فرد اصلح از دیدگاه خود دفاع کنند. او پس از احراز صلاحیتش چنان رفتار کرد که موجب تشویق و تحسین رقبای خود و اعضای جناح رقیب شد.

نگرانی‌های آیت‌ا... مهدوی کنی

آیت‌ا... مهدوی‌کنی اما همواره به عنوان یکی از ستون‌های جریان اصولگرایی محسوب می‌شد تا بدان جا که در سال‌های قبل از دولت نهم هر آنچه او می‌گفت حجتی برای تمام اصولگرایان بود اما با اختلاف نظراتی که در اردوگاه اصولگرایان در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری پدید آمد، آیت‌ا... مهدوی کنی ترجیح داد تا تنها نظاره‌گر رفتار بدنه اردوگاه اصولگرا باشد و ببیند بدون حضور بزرگان آنها چه تصمیمی خواهند گرفت. ظاهرا این روزها که اصولگرایان نسبت به انتخاب سال 84 خود دچار تردید شدند به یاد رهنمودهای بزرگانی مانند آیت‌ا... مهدوی‌کنی می‌افتند که اصرار داشت از تشتت در میدان رقابت بپرهیزند و به اجماع برسند. اکنون هم به رغم او که تا روز گذشته سکوت کرده بود دامادش یعنی حجت‌الاسلام میرلوحی گفت «سفارش ایشان وفا، صفا و گذشت است. بیشترین چیزی که بنده در طول سال‌های گذشته در انتخابات شاهد آن بودم سفارش ایشان به مسئولان و داوطلبان این بود که اگر واقعاً هدفتان خدمت به بندگان است گذشت کنید و آن را سرلوحه کارهایتان قرار دهید.» مطابق آنچه داماد آیت‌ا... مهدوی کنی می‌گوید، به نظر می‌رسد سکوت آیت‌ا... ناشی از این است که می‌داند تعدد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات 92 شاید به نتیجه‌ای مشابه انتخابات 84 برسد. البته او در ابتدا موافق ائتلاف 2+3 بود که طی یک پروسه که هیچ کس دلیلش را نمی‌دانست پورمحمدی به عنوان کاندیدای این ائتلاف معرفی شد و در همان زمان بود که خاطره انتخابات84 و ریش سپیدی ناطق نوری در اذهان زنده شد. متکی که عضو این ائتلاف بود، جداگانه به وزارت کشور رفت و ثبت‌نام کرد و این یعنی شکست ائتلاف. حالا همه منتظر بیانیه دیگری با امضای آیت‌ا... مهدوی کنی هستند و تردید در نگارش این بیانیه!

سکوت آیت‌ا... یزدی

تصمیم‌گیر دیگر جامعتین هم این روزها را در سکوت می‌گذراند. آیت‌ا... یزدی از ابتدای بحث انتخابات ترجیح داد تا ورود آنچنانی به مقوله انتخابات نداشته باشد و هر گاه سخنی از او نقل می‌شد مربوط به ساز و کارهای جامعتین برای اجماع بود. در موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی هم نمی‌توان آنچنان اظهارات انتخاباتی از زبان آیت‌ا... یزدی را یافت. شاید او هم منتظر است تا طی توافقی با آیت‌ا... مهدوی کنی اقدام به صدور بیانیه کند.

فعال‌ترین روحانی انتخابات یازدهم

آیت‌ا... مصباح یزدی فعال‌ترین روحانی این انتخابات بود که با بر عهده گرفتن مدیریت معنوی جبهه پایداری اقدام به پایه‌گذاری تشکل جدیدی در اردوگاه اصولگرایی کرد. او به همراه تیمی که در ابتدا قرار بود منتقدان دولت باشند اما به تدریج از همه گروه‌ها عضو آن شدند، اقدام به معرفی جداگانه کاندیدا برای انتخابات ریاست‌جمهوری کرد. گزینه این روحانی باتجربه کامران باقری لنکرانی بود البته بعدها شنیده شد که برخی اعضای این جبهه با انتخاب مصباح یزدی احساس قرابت نمی‌کند تا اینکه خبر رسید احتمال احراز صلاحیت لنکرانی پایین است و در همان زمان زمزمه حمایت برخی اعضای جبهه پایداری از سعید جلیلی به گوش رسید و البته جلیلی از این حمایت استقبال کرد اما خودش را هیچگاه عضوی از این جبهه ندانست. در انتخابات مجلس هم آیت‌ا... بدون درنظر گرفتن ائتلاف اصولگرایان اقدام به انتشار لیستی جداگانه کرد که نتیجه آن هم ورود برخی کاندیداها از این جریان به مجلس بود.

۱۳۹۲/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...