نسخه چاپی

كوتاهی بیمه دی و سرگردانی بازنشستگان

بازنشستكان تامین اجتماعی مدت زیادی است كه خدمات مناسبی از بیمه تكمیلی دی دریافت نمی كنند و نسبت به این موضوع ناراضی معرض‌اند اما طی این مدت هیچ نهادی نسبت به رفع مشكلات آنان اقدام نكرده است. حتی چندین بیمارستان و مراكز درمانی قرار داد خود را بدلیل پرداخت نشدن تعهدات بیمه دی لغو كرده اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، حدود 20 ماه است که بازنشستگان تحت پوشش بیمه تکمیلی دی قرار گرفته اند اما طی این مدت آنان از خدمات ارائه شده توسط سازمان بیمه گر رضایت نداشته و خواستار رفع مشکلات و کاهش زمان بازپرداخت هزینه ها بودند که متاسفانه وضعیت ارائه خدمات بهتر که نشده بلکه هر روز نیز بدتر شده است.

بازنشستگان در سال گذشته ماهیانه 6 هزار و 700 تومان برای بیمه تکمیلی هزینه می کردند اما با اتمام قرار داد بیمه دی با افزایش 45 درصدی، ماهیانه بیش از 10 هزار , 450 تومان از حقوق آنان کسر می شود. با وجود افزایش سرانه حق بیمه تکمیلی اما خدماتی که از سوی این بیمه به بازنشستگان ارائه می شود بهتر نشده است بطوریکه بیمارستانهای طرف قرارداد این بیمه از ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان سرباز می زنند.

در این میان مسئولان تامین اجتماعی عنوان می کنند که نقشی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ندارند و مسئول این اقدام کانون بازنشستگان و مستمری بگیران است اما کارشناسان معتقدند براساس قانون مسئول درمان و ارائه خدمات تکمیلی به این افراد تامین اجتماعی است.

بازنشستگان از مسئولان این سازمان با دارایی ها و اموال بسیار زیاد انتظار دارند با پرداخت 30 سال حق بیمه حداقل در دوران بازنشستگی و پیری که نیاز به درمان و دارو دارند تامین اجتماعی به داد آنان برسد تا بتوانند از خدمات بیمه تکمیلی بهتری برخوردار شوند.

این درحالی است که بازنشستگان کشوری و خانواده های آنان علاوه بر بیمه تکمیلی از بیمه طلایی که در ارائه خدمات بدون سقف و محدودیت است نیز بهره مندند اما بازنشستگان تامین اجتماعی که بیش از 1میلیون و 700 هزار نفر می شوند حتی از بیمه تکمیلی مناسبی محروم هستند چه برسد به بیمه طلایی و این خود تبعیضی آشکار در حقشان است.

بدقولی بیمه تکمیلی دی در پرداخت مطالبات بیمارستانها و مراکز درمانی طرف قرار داد باعث شده که تعداد زیادی از این مراکز قرارداد خود را با بیمه دی لغو کنند و آنهایی هم که قرارداد دارند بازنشستگان را در صف نوبت دهی بسیار طولانی در انتظار نگه می دارند.

به گفته مسئولان کانون بازنشستگان در حال حاضر بیمارستانهای نور ، محب، میلاد و به آور از جمله بیمارستانهایی هستند که بیماران زیادی به آنها مراجعه می کنندو اغلب نیز بازنشستگان هستند اما از ارائه خدمات به بدلیل بدهی میلیاردی بیمه دی، طفره می روند.

خدمات دست و پا شكسته بيمه تكميلي
در ابتدای قرار داد بیمه تکمیلی دی به بیمه شدگان دو ماه زمان داده شده که در صورت انصراف به دفاتر مراجعه و در فرمی نام خود را وارد کنند اما پس از آن بیمه شگان تا پایان قرار داد که آخر مهر ماه است نمی توانند انصراف دهند و باید فعلا بسوزند و بسازند این درحالی است که در ابتدا وضعیت بیمه شدگان و بیمارستانها تا حد امروز وخیم نبوده است و بیمه شدگان اطلاعی از این موضوع نداشتند.

باوجود افزايش 45درصدي حق بيمه تكميلي پرداختي، این بیمه از ارائه خدمان ضروری مانند ويزيت، عينك، سمعك و دندانپزشكي و ... که بیش از موارد دیگر بازنشستگان به آنها نیاز دارند سر باز می زند و اعلام می کند که جزء قرار داد آنان نیست و شامل بسته بيمه تكميلي بازنشستگان نمي شود.

مسئولان ذیربط نیز اینگونه عنوان می کنند که اگر قرار باشد شركت بيمه تكميلي طرف قرارداد اين خدمات را هم به بازنشستگان ارائه دهد آن وقت آنها بايد حق بيمه بيشتري پرداخت كنند. در این میان رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از سرگردانی بازنشستگان تحت پوشش این سازمان در بیمارستانها بدلیل کوتاهی بیمه دی خبر داد و گفت: بیمه دی 80 میلیارد تومان به بیمارستانهای طرف قرار داد بدهکار است به همین دلیل آنها نیز خدمات درمانی به بازنشتگان ارائه نمی دهند.

بدهی 80 میلیاردی بیمه دی به بیمارستانها
علی اکبر خبازها در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بیمه دی 80 میلیارد تومان به بیمارستانها و مراکز درمانی بدهکار است و همین امر باعث شده که بیمارستانهای محب ، نور، به آور و میلاد به بازنشستگان خدمات مناسب ارائه ندهند. وی از رایزنی های انجام شده با مسئولان بیمه دی اشاره کرده و گفت: پس از نامه نگاریهای زیادی مسئولان بیمه دی عنوان کرده اند که بزودی مشکلات برطرف خواهد شد.

وی در مورد امکان انصراف بازنشستگان نیز افزود: در ست است که خدمات دهی بیمه دی به بازنشستگان دچار مشکلاتی شده است اما این افراد با رضایت خود تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته اند، 3 ماه به بازنشستگان مهلت داده شد که انصراف خود را اعلام کنند و ما سر خود از حقوق آنان مبلغی را کسر نمی کنیم.

خبازها تاکید کرد: از میان حدود یک میلیون و 700 هزار بازنشسته در سراسر کشور فقط حدود 150 هزار نفر انصرف خود را از بیمه دی اعلام کرده اند و مابقی خیر. به گفته این مقام مسئول، سازمان تامین اجتماعی نقشی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ندارد و این اقدام از سوی کانون عالی انجام شده است و امیدواریم سریعتر این مشکل برطرف شود.

بازنشستگان تامین اجتماعی ماههای زیادی است که از خدمات دهی بیمارستانها و مراکز درمانی طرف قرار داد بیمه تکمیلی دی ناراضی هستند و طی این ماهها مشکل آنان برطرف نشده و هیچ مقام مسئول و یا سازمانی برای رفع مشکلات آنان پادرمیانی نکرده است شاید مسئولان در انتظار این هستند که مشکلات خود به خود برطرف شود. در هر حال امیدواریم مسئولان وارد گود شده و همانند دیگر بازنشستگان فکری نیز برای بیمه تکمیلی تحت پوششی های تامین اجتماعی کنند.

۱۳۹۲/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...