نسخه چاپی

سخنگوي سابق ستاد حمل و نقل سوخت:

شهرداری با درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومانی می‌توانست، پایتخت دیگری بسازد

'در بررسی عملكرد شهرداری تهران نباید صرفا به ظواهر برخی مناطق شهری توجه كرد. همانگونه كه گفتم شهر تهران دارای مشكلات متعددی از جمله ترافیك، آلودگی هوا، بافت فرسوده، مسكن و مسائل فرهنگی است كه اگر رویكرد برنامه جامعی در توسعه تهران از ۷ سال پیش اجرایی می شد بسیاری از مشكلات فعلی را نداشتیم.'

به گزارش نما، این مطلب بخشی از مصاحبه پانا با 'حسین هاشمی' سخنگوی سابق حمل و نقل سوخت و نامزد انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است.
متن كامل این مصاحبه به این شرح است:‌
'حسین هاشمی' سخنگوی سابق ستاد حمل ونقل سوخت كشور و كاندیدای شورای شهر تهران گفت: كاندایداهایی كه نماینده شورای شهرمی شوند باید در برابر مشكلات مردم پاسخگو باشند، بعضی افراد می گویند كه نباید شورای شهر سیاسی شود كه نظر درستی است اما توضیح نمی دهند كه شورا باید جای رانت بازان و باندبازان باشد یا نباشد. البته مقام معظم رهبری نیز در تأكیداتی كه داشتند اعلام كردند كه باند بازی و طایفه بازی سم مهلك برای شوراهاست.
سخنگوی سابق ستاد حمل و نقل و سوخت در پاسخ به اینكه شورای شهر سوم چقدر شورایی مردمی بوده است، گفت: اساسا یكی از مهم ترین علت های ایجاد شوراها بحث پیگیری حقوق شهروندی مردم بوده است همانگونه كه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند یكی از پایه های اساسی نظام مردم سالاری دینی شوراها هستند. حال مردم سالاری یعنی چه یعنی مردم 'سالار' هستند مردم نقششان مهم است شورا باید نظرات مردم را در شهر اعمال كند.
**۱۰درصد خواسته های مردمی در مدیریت شهری عملیاتی شده است
وی با بیان اینكه مردم در فرایند تصمیم گیری نقشی ندارند، ادامه داد: استنباط بنده این است كه شاید تنها۱۰ درصد خواسته های مردمی در مدیریت شهری عملیاتی شده است. در واقع مردم در فرایند تصمیم گیری های شهری نقش كم رنگی دارند كه لازم است سازوكار مناسب جهت دریافت برآیند نظرات مردم در تمامی طرحها و پروژه ها قبل از اجرا و بعد از اجرا دریافت شود و به عبارتی كار مردم به مردم واگذار شود
**افرادی برای شورای شهر مفیدند كه كلی گویی نكنند
هاشمی در ادامه با اشاره به انتخابات شورای شهر نیز گفت: البته آفت هایی در انتخابات شورا وجود داشته است از طرفی فیلتر مناسب برای نظارت افرادی كه كاندیدا می شوند كه آیا به درد شورا می خورند یا نه وجود ندارد. به نظر بنده افرادی كه از موضوعات شهری مطلع بوده و در سطح تصمیمات كلان كشوری حضور داشته و با مشكلات آشنایی داشته باشند و راه حلی نیز برای حل آن داشته باشند می توانند برای شورای شهر مفید باشند.
این كاندیدای چهارمین مرحله از انتخابات شورای شهر و روستا در ادامه تصریح كرد: سه دوره از شورای شهر تهران گذشته است اما هنوز گزارش عملكردی از این شورا وجود ندارد كه بدانیم بر اساس شاخصهای مختلف واقعا كدام دوره موفق تر عمل كرده است.
**پیشنهاد تشكیل كمیسیون حقوق شهروندی در شورای شهر تهران
این كاندیدای چهارمین مرحله انتخابات شورای شهر تهران با تشریح برنامه های خود برای شورای شهر گفت: با توجه به اینكه در طول این چندسال در یكی از نهادهایی خدمت می كردم كه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با نهاد شهرداری در ارتباط بود لذا شناخت مناسب از نقاط قوت و ضعف شهرداری ها و شوراها دارم كه این شناخت به بنده كمك می كند تا اهدافی را برای كاندید شدن در نظر بگیرم.
هاشمی در ادامه مهم ترین هدف حضور خود در انتخابات شوراها را پیگیری حقوق شهروندی و پایبندی به آن اعلام كرد و گفت: حقوق شهروندی می بایست در همه برنامه ها دیده شود حتی پیشنهاد بنده این است كه به جز كمیسیون های فعلی شورا كمیسیونی در شورا تحت عنوان كمیسیون 'حقوق شهروندی' تشكیل شود. تا تمامی اقدامات بر اساس برآیند نظر مردم تهران باشد چرا كه شهر متعلق به مردم است و اعضای شورا نمایندگان مردم!
سخنگوی سابق ستاد سوخت كشور با تأكید بر اینكه یكی از مهم ترین مشكلات شهر تهران آلودگی هوا و ترافیك است، گفت: بالاخره تصمیم گیری ها در شورای شهر باید به سمتی برود كه مشكلات شهر تهران را در كمترین زمان به حداقل كاهش دهد. و تهران را از شهر دود و ترافیك به شهر نشاط و زندگی و آرامش تبدیل كند.
**مدیران شهری گفتند نمی توانند معضل ترافیك را حل كنند
وی ادامه داد: یكی از مشكلاتش بحث ترافیك و حمل و نقل است كه طبق مطالعاتی كه از مردم تهران شده است اولین دغدغه مردمی نیز همین مشكل ترافیك است. اما بعضی مدیران شهری بعد از ۷-۸ سال مدیریت در شهر به صراحت گفتند ما نمی توانیم ترافیك تهران را حل كنیم. به نظر بنده این معضل با مدیریت صحیح و علمی و همكاری مردم مانند بسیاری از شهرهای پرترافیك كشورهای مختلف جهان قابل حل است. برای طرح خود مطالعات زیادی كرده و حاضرم با صاحب نظران حمل و نقل در میان بگذارم.
**تصمیم گیری های شهری باید به نفع مردم باشد
كاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با بیان اینكه تمام تصمیم گیری هایی كه در شهر راجع به پروژه ها و طرح های مختلف ایجاد می شود نباید همراه با نقض حقوق شهروندی باشد، گفت: در تصمیم گیری ها باید نفع مردم دیده شود.
وی در ادامه تأكید كرد: مهم ترین بحثی كه درباره كاندیداها مطرح می شود این است كه افرادی باید به صحنه ورود كنند كه اعتقاد به جایگاه شورا داشته باشند و حقوق مردم نیز باید خط قرمز تمامی نماینده های شورا باشد و اگر دیدند كه حق مردم ضایع می شود باید به آن فورا رسیدگی كنند.
**تنها ده درصد اهداف شورای شهر سوم محقق شد
هاشمی افزود:تا كنون ارزیابی دقیق و جامعی بر نحوه عملكرد شوراها در دوره های مختلف انجام نشده است اما به نظرمی رسد شورا ها كاركرد خود را به شكل واقعی ندارند زیرا تنها ده درصد اهداف شورای شهر تا كنون محقق شد و ۹۰ درصد آن به دلیل موضوعات مختلف از جمله سیاسی كاری ، باند بازی و رانت خواری اهداف شوراها محقق نشد.
**برخی نمادهای شهر تهران در زمان پهلوی دوم پایه گذار ی شد
هاشمی تأكید می كنند كه طبق فرمایشات رهبری تهران امروز بی هویت است و برخی نمادهای شهر در زمان پهلوی دوم پایه گذار ی شده است و تأكید می كنند كه نمادهای شهری را شناسایی و شهر اسلامی ایجاد كنید. با بررسی دیدگاههای ایشان متوجه می شویم ایشان با بحث ساخت و ساز و برج سازی به شیوه فعلی به شدت مخالف هستند.
**منابعی كه از جیب مردم هزینه می شود به شكل عادلانه توزیع شود
وی ادامه داد: همچنین دومین دغدغه مردم تهران مباحث اجتماعی و شهروندی است و پس از آن نیز موضوع فقر مطرح می شود كه باید به آن رسیدگی شود و باید به سمتی برویم كه منابعی كه از جیب مردم هزینه می شود به شكل عادلانه توزیع شود. اینگونه نشود كه یك پل ۶ هزار میلیارد تومانی در شمال تهران احداث شود و برای جنوب تهران هیچ بودجه ای نداشته باشیم.
**مردم از بسیاری از پروژه های چندهزار میلیاردی شهرداری بی خبر هستند
وی خاطرنشان كرد: مردم از بسیاری از پروژه های چندهزار میلیاردی شهرداری بی خبر هستند و هیچ نفعی هم نمی برند. مصداقی كه می توان به آن اشاره كرد همین پروژه صدر است كه مطالعات علمی، ترافیكی و اجتماعی نشان می دهد كه پروژه صدر با این شیوه گره گشای ترافیك نیست. به طوری كه خود كارشناسان حمل و نقل نیز به صورت غیر رسمی اعلام می كنند كه این پروژه در ترافیك اثری ندارد و بهتر بود مترو به سرعت گسترش می یافت.
**پروژه صدر در طرح جامع حمل و نقل ترافیك دیده نشده است
وی با بیان اینكه پروژه صدر در طرح جامع حمل و نقل ترافیك دیده نشده است، گفت: از طرفی شورای عالی ترافیك این طرح را تصویب نكرده است. رویكرد توسعه اتوبانها ترافیك را حل نمی كند ما باید به دو روش عمل كنیم یكی تغییر نگرش مردم و دوم توسعه حمل و نقل عمومی پیشرفته و كارآمد.
**سهم تبلیغات در پروژه های شهری ۱۰درصد باشد نه ۹۰ درصد!
وی گفت: خدمت به مردم وظیفه و تكلیف همه مسئولین است این در حالی است كه تبلیغات برخی پروژه ها در شهر تهران از دو سال پیش آغاز شده است و چند مرحله ای افتتاح می شود. این به نظرم اقدامات توهین به شعور مردم است. ما نباید با رفتارمان بر سر مردم منت بگذاریم باید سهم تبلیغات در پروژه ها ۱۰درصد باشد نه ۹۰درصد!
هاشمی گفت: در بررسی عملكرد شهرداری تهران نباید صرفا به ظواهر برخی مناطق شهری توجه كرد. همانگونه كه گفتم شهر تهران دارای مشكلات متعددی از جمله ترافیك، آلودگی هوا، بافت فرسوده، مسكن و مسائل فرهنگی است كه اگر رویكرد برنامه جامعی در توسعه تهران از ۷ سال پیش اجرایی می شد بسیاری از مشكلات فعلی را نداشتیم. بنده بدور از هر گونه تعصب نظرات خودم را می گویم و اگر از تصمیم گیران شهرداری از عملكرد شهرداری دفاع می كنند حاضرم در حوزه های مختلف تخصص و بر اساس شاخصهای مختلف در مورد عملكرد شهرداری تهران در دوره ۷ ساله فعلی مناظره كنم و مردم قضاوت كنند.
**مدیریت ۷ ساله اخیر شهر تهران شبیه بنگاه بزرگ معاملات املاك است / شهرداری بادرآمد ۷۰هزار میلیارد می توانست پایتخت دیگری بسازد
این كارشناس مسائل شهری با بیان اینكه مدیریت ۷ ساله اخیر تهران شبیه بنگاه بزرگ معاملات املاك است، گفت: این هنر نیست كه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در تهران خرج كنیم. با این ۷۰ هزار میلیارد تومان می توانستیم پایتختی جدید با بهترین امكانات شهری و رفاهی و بدور از مشكلات بسازیم.
**شهردار اعلام كرد كه دیگر برای آلودگی هوا نمی توان كاری كند
وی تصریح كرد: آقای شهردار حدود سه ماه پیش در مصاحبه ای اعلام كرد كه دیگر برای آلودگی هوا نمی توان كاری كرد اما طبق آمار رسمی ۸۰ درصد آلودگی هوا به خاطر تردد خودروها و از این ۸۰ درصد ۳۰ درصد به خاطر موتورسیكلت ها است. اما طبق قانون، مدیریت حمل و نقل به عهده شهرداری است پس اگر رویكرد عملگرایانه وجود دارد چرا این مشكل برطرف نشده است؟
**ابهام در نظام مالی شهرداری تهران
وی همچنین با اشاره به موضوع نظام مالی در شهرداری نیز گفت: یكی از بحث هایی كه در شهرداری ها وجود دارد بحث نظام مالی است. در شهرداری نظامی برای چك كردن مباحث مالی شهرداری وجود ندارد.

۱۳۹۲/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...