نسخه چاپی

چمدانهای بسته ای كه باز شد، احمدی‌نژاد تهران‌نشین شد

احمدی‌نژاد تهران‌نشین شده است. سخت است اهل سفر باشی و سفر نروی. این وصف حال این روزهای محمود احمدی‌نژاد است؛ رییس‌جمهوری كه شهر‌به‌شهر گشت و حالا مجبور است در پایتخت بماند.

به گزارش نما به نقل از آخرین نیوز، آن روزها که امید به حضور اسفندیار در آخرین روزهای بهار داشت به سخن هیچ مخالفی گوش نداد و باوجود آن‌که بسیاری متهمش کردند به استفاده از امکانات دولتی برای معرفی نامزد خاص، تهران را رها کرد و استان‌به‌استان سفر کرد.

بهانه سفرها، پایان‌دادن به دور سوم سفرهای استانی بود. محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های اجرایی خود را در مقام رییس دولت با سفرهای استانی شروع کرد.

احمدی‌نژاد هدف از سفرهای استانی را گره‌گشایی برای زندگی مردم می‌دانست و محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور، سفرهای استانی را موجب تحولی بزرگ در کشور دانست.

در دور اول سفرهای استانی دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نامه برای دریافت کمک‌های نقدی توسط دولت دریافت شد. دولت نیز ۲۵۰‌میلیارد تومان اعتبار برای رسیدگی و پاسخگویی به این نامه‌ها در نظر گرفت.

موافقان این سفرها معتقد بودند که از نظر سیاسی-اجتماعی، حضور رییس‌جمهور و هیات وزیران در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور باعث تعامل و ارتباط متقابل مردم و مسئولان می‌شود.

همچنین مسئولان بیشتر با روحیات و نیاز مردم آشنا می‌شوند. همچنین حضور گسترده مردم در استقبال از رییس‌جمهور، نوعی نمایش یکپارچگی و وحدت در مقابل دشمنان ایران است. اما از آن طرف هم منتقدانی چون رییس سازمان بازرسی کشور مصوبات دولت در سفرهای استانی را بیش از توان دولت دانست و گفت به این دلیل بسیاری از این مصوبات اجرایی نشده یا با تاخیر اجرا می‌شوند. از طرفی دیگر بعضی از منتقدان دریافت نامه‌های مردمی برای کمک نقدی را شیوه‌ای نادرست دانستند.

برای همین هم در دور سوم سفرهای استانی دولت اقدام به حذف جمع‌آوری نامه‌های مردمی کرد. دور نخست سفرهای استانی دولت نهم قریب به یکسال‌و‌نیم طول کشید و هیات دولت به گفته رییس‌جمهور به بیش از 350 شهرستان سفر کرد و جلسات کابینه در مراکز همه استان‌ها برگزار شد. دور دوم سفرهای استانی هم باز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بود. همان زمان عده‌ای اعتراض کردند که این سفرها شائبه انتخاباتی دارد و می‌تواند سوءاستفاده از امکانات دولتی تعبیر شود.

منتقدان می‌گفتند در حالی‌که نامزدهای دیگر چنین امکانی را در اختیار ندارند، رییس دولت هم نباید با استفاده از امکانات دولتی چنین سفرهایی را انجام دهد و این عمل را یکی از تخلفات انتخاباتی خرداد 88 ذکر کردند.

چهارسال پیش، چون امروز احمدی‌نژاد توجهی به انتقاد‌ها نکرد و مانند همیشه کاری که خود می‌پسندید را انجام داد. فروردین و اردیبهشت 92 نیز او به سفر رفت. البته سفرهایی متفاوت از دوره‌های پیشین. این‌بار نه خبری از شور استقبال‌کنندگان بود و نه رسانه‌های همیشه حامی، حمایتش کردند. سمنان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان‌شرقی و مازندران از رییس دولت دهم استقبال نکردند.

ورزشگاه‌هایی که روزی مملو از جمعیت می‌شدند و خیابان‌هایی که پراز مردمی که به‌دنبال ماشین احمدی‌نژاد می‌دویدند حالا خالی از جمعیت شده بود. نه اداره‌ای تعطیل شده و نه جمعیتی به صف. صداوسیما تصاویر را باز‌گرفت تا خالی بودن جمعیت به رخ بیاید و خبرگزاری‌هایی که یک روز عکس‌هایی از حضور‌میلیونی مردم منتشر می‌کردند، جمعیت موجود را کمتر از آنچه بود نشان دادند. مهم‌تر آن‌که او برای مشایی به سفر می‌رفت اما پیش از سفر نامه‌های دست جمعی اهالی بود که منتشر می‌شد با تیتر «مشایی نیا» و تهدید مشایی که اگر در استانشان پا بگذارد چه خواهند کرد و چه نخواهند کرد.

اما احمدی‌نژاد کوتاه نیامد. او باید سفرهای استانی خود را ادامه می‌داد تا مردم با مشایی آشنا شوند و ببینند که چه کسی همیشه کنار رییس‌جمهورشان ایستاده است. سفرها ادامه یافت تا روزهای ثبت‌نام. بالاخره احمدی‌نژاد تهران‌نشین شد. او حتی به تایلند هم نرفت. بالاخره دبیر هیات دولت از توقف سفرهای استانی خبر داد.

او با بیان این‌که فضای انتخاباتی فعلی کشور فضای مناسبی برای انجام این سفرها نیست، گفت: «زمان انجام سفر بسیار مهم است بنابراین فضای انتخاباتی فعلی کشور فضای مناسبی برای انجام این سفرها نیست و تا برگزاری انتخابات این سفرها انجام نمی‌شود.»

بنا به این گزارش ، علی صدوقی درباره ادامه سفرهای استانی هیات دولت اظهار داشت: «دور چهارم سفرهای استانی دولت و هیات وزیران نیز از ابتدای سال‌جاری آغاز و دو‌سوم استان‌های کشور میزبان وزرا بودند.» وی در پاسخ به این سوال که بعضی رسانه‌ها دلیل لغو سفر‌های استانی احمدی‌نژاد که از ابتدای امسال آغاز شده بود را رد صلاحیت مشایی در انتخابات می‌دانند، گفت «باید به این حرف‌ها اعتنا کرد، کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید به شعور مردم احترام بگذارند زیرا این حرف‌ها بافت ذهنی بعضی آدم‌های کوته‌فکر است.» بوشهر آخرین سفری بود که احمدی‌نژاد لغو کرد. پیش از بوشهر، لرستان مقصد سفرهای احمدی‌نژاد بود که هر یک به دلیلی لغو شد.

احمدی‌نژاد قرار بود با سفر به بوشهر از بعضی از طرح‌ها بهره‌برداری کند ولی اعلام شد که این سفر لغو شده و رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور، به جای احمدی‌نژاد به بوشهر سفر می‌کند. 24‌اردیهشت‌ماه اعلام شد که محمود احمدی‌نژاد و اعضای هیات دولت سفر خود را به لرستان لغو کرده‌اند و دلیل لغو سفر بدی آب‌و‌هوا اعلام شد.

اما در آن سو مدیرکل هواشناسی لرستان درباره آلودگی هوا در لرستان به فارس گفت: «میزان گردوغبار در لرستان کاهش چشمگیری دارد و علاوه بر پایین بودن غلظت گردوغبار از بعد‌ازظهر بارش پراکنده باران در مناطق شمالی و شرقی لرستان آغاز می‎شود.» رییس دولت همیشه در کنار سفرهای داخلی علاقه‌مند به سفرهای خارجی هم بود. اما سرنوشت مشایی مهم‌تر است.

احمدی‌نژاد تهران ماند تا ببیند شورای نگهبان چه می‌گوید. پس از انتشار اسامی نامزدهای نهایی هم باز تصمیم گرفت به سفر نرود و منتظر بماند تا شاید فرجی شود.

۱۳۹۲/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...