نسخه چاپی

اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر كشور اعلام كرد

ضرورت اجرای كامل طرح تحول اقتصادی در دولت آینده

عکس خبري -ضرورت اجراي کامل طرح تحول اقتصادي در دولت آينده

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر كشور در بیانیه‌ای یكی از اصلی‌ترین خواسته‌های اقتصادی خود از كاندیداهای ریاست جمهوری را اجرای كامل طرح تحول اقتصادی اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، بیانیه شماره 4 اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در رابطه با راهکارهای اقتصادی دولت یازدهم صادر شد.

در این بیانیه آمده است:

انتخابات ریاست جمهوری به روزهای نهایی خود نزدیک می‌شود و فصل انتخاب فرارسیده است اما بعد از حضور در پای صندوق‌های رأی که در سال 92 به حماسه سیاسی تعبیر شده است؛ داشتن شاخص‌های مناسب برای انتخاب فرد اصلح مهم‌ترین وظیفه دینی ماست و در این میان برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای حاضر در صحنه رقابت یکی از مهم‌ترین معیار سنجش افراد است چه آنکه رهبر معظم انقلاب سطح این موضوع را هم وزن با حماسه سیاسی دانسته و سال 92 را با نام حماسه سیاسی‌- حماسه اقتصادی بیان کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این انتخابات چند گفتمان اصلی در رابطه با مباحث اقتصادی مطرح شده است. گفتمان اول در تلاش است تا با زیر سوال بردن دستاوردهای اقتصادی نظام، هجمه اصلی را متوجه ناکارآمدی جمهوری اسلامی کند. این گفتمان از جانب معارضین خارجی و داخلی به دو شکل متفاوت پیگیری خواهد شد: در شکل خارجی آن، تلاش می‌شود تا همه آنچه به عنوان دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی بیان می‌شود نفی شود.

این بیانیه ادامه می‌دهد: این رویکرد از سوی حکام کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا، اسرائیل و انگلیس بیان می‌شود و اذناب ایرانی آنان در خارج از کشور تریبون اصلی بیان این مواضع خواهند بود. در این گفتمان، تلاش می‌شود به مردم نشان داده شود که آنچه به عنوان اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب مورد نظر بوده است، با تحقق نظام جمهوری اسلامی و راهبردهای اصولی آن در سیاست داخلی و خارجی به هیچ وجه قابل حصول نخواهد بود و این تلاش اصحاب انقلاب ولو با مقاومتی سی و پنج ساله محکوم به شکست است.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این بیانیه ادامه داد: از سوی دیگر جریانی که متعلق به سازندگی و اصلاحات است تلاش خواهد کرد نامزد خود را با تمسک به شکل دوم از گفتمان اقتصادی اول یعنی تخطئه و پوچ نشان دادن اقدامات و دستاوردهای اقتصادی دولت‌های نهم و دهم به کرسی ریاست برساند. استناد به شاخص‌های نامطلوب اقتصادی در سال‌های اخیر از جمله تورم، بیکاری، کسری بودجه دولتی و ... تاکید بر تحقق پیش‌بینی‌های آنها در رابطه با ناکارآمدی و ناصالحی رئیس دولت دهم، ابزارهای مهم این گروه در جلب آراء عمومی خواهد بود. این گروه در برخی شرایط از همنوایی با گفتمان اول پرهیزی ندارند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: گروه دیگر آنهایی هستند که کورکورانه از تمام اقدامات اقتصادی دولت حمایت می‌کنند، که در تلاش بودند با یارانه‌های نقدی، وابستگی عاطفی با اقشار مختلف بویژه کم درآمد برقرار کنند که امروز کاندیدایی در عرصه انتخابات ندارند.

در این بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور هر سه نگاه بالا را مطرود می‌داند و در عین افتخار به دستاوردهای جمهوری اسلامی به برخی نقاط ضعف نیز اذعان داشته و لازم می‌داند که دولت آینده با سامان دادن به معیشت مردم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گفتمان مطروحه خود در طی یکساله گذشته تحقق دهد و «پیشرفت در سایه عدالت از مسیر مقاومت» را بدون یک نقشه راه درست اقتصادی و روحیه جهادی برای خدمت ناممکن دانسته فلذا برخی از شاخص‌های برنامه اقتصادی مناسب را که می‌تواند ایران را به سمت رشد و تعالی اقتصادی سوق دهد به شرح ذیل بیان می‌کند:

چهارچوب اقتصادی ایران بر اساس اصل 44 قانون اساسی بایستی مبتنی بر سه حوزه دولتی، خصوصی و تعاونی باشد اما عدم توازن بخش‌های اقتصادی در سال‌های اول و گرایش به دولتی کردن اقتصاد باعث شد بخش خصوصی و تعاونی از گردونه اقتصادی حذف شوند و بخش دولتی نیز بعدها وابسته به یک سری جریان‌های سیاسی که به باندهای ثروت و قدرت مشهورند اقتصاد را قبضه کرد و عملا مردم را از شرکت در فعالیت‌های اقتصادی جدا کردند، در سال‌های گذشته نیز که روند خصوصی‌سازی شدت گرفت بخشی از جریان به سمت شخصی‌سازی پیش رفت که این نیز به نوبه خود آسیب‌هایی را بر اقتصاد کشور وارد کرد و همچنان بخش تعاونی و به تبع آن مردم را در کنار گود اقتصاد نگه داشت با توجه به مسائل ذکر شده برنامه‌های اقتصادی مورد تائید است که راهکارهای فعال‌سازی بخش تعاونی و مردمی کردن اقتصاد را به همراه داشته باشد همچنان که امام و رهبری در متدولوژی خود در تمام بخش‌ها مردمی کردن پدیده‌ها را اصل قرار می‌دادند. کنار گذاشتن نگاه‌های لیبرال، سوسیال و التقاط این دو در اجرای برنامه‌های اقتصادی و التزام به اجرای احکام اقتصاد اسلامی اولین قدم در پیشبرد بخش اقتصاد کشور است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از طرفی برای ادامه گفتمان «پیشرفت در سایه عدالت از مسیر مقاومت» نیاز به طرح‌هایی داریم که شالوده اقتصادی ایران را در برابر هجمه‌ها و تحریم‌ها مقاوم سازد و راهکارهایی برای فشار متقابل فراهم سازد. بالا بردن هزینه واردات و سوق دادن سرمایه‌های بخش وارداتی برای تولید داخلی، رشد صادرات و ایجاد شغل از این طریق یکی از مهم‌ترین پارامترهای برنامه موفق اقتصادی خواهد بود. در این میان توجه ویژه به بخش صنعت کشور توقع اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از کاندیدای منتخب و برنامه وی خواهد بود.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این بیانیه اعلام کرده است که عمیقا اعتقاد دارد که اقتصاد کشور درمان نخواهد شد مگر آنکه وابستگی به نفت از بین نرود فلذا برنامه اقتصادی را می‌پسندد که در آن تلاش شده باشد سهم نفت از هزینه‌های جاریه کشور را به حداقل رسانده؛ خام فروشی را کنار بگذارد و در کنار آن تلاش بسیار برای گسترش و مجهز کردن صنایع فرآوری و تبدیلی ایجاد کند.

در این بیانیه آمده است: آنچه که در دولت دهم در بخش اقتصاد و بویژه بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها موجبات مشقت و فشار اقتصاد بر گُرده ملت را تحمیل کرد بی شک عدم کنترل و نظارت بر بازار، تغییرات متناوب و بدون چهارچوب قیمت ها، احتکار و عدم برخورد جدی با متخلفین و گرانفروشان بود؛ از این رو دولتی که در رابطه با کنترل بازار برنامه مناسبی داشته باشد قطعا مطلوب گفتمانی این اتحادیه نیز خواهد بود در این بین توجه به اتحادیه‌ها و ساماندهی اصناف، بکارگیری انجمن‌های اسلامی و بسیج اصناف برای پیشبرد و کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار می‌تواند یکی از راهکارهای موثر باشد.

این بیانیه ادامه می‌دهد: آحاد جامعه به ویژه دانشگاهیان از این مهم آگاهند که امروز گران‌ترین کالای دنیا «دانش» است و جنگ بر سر تصاحب علم برتر، جنگ بر سر دسترسی به تکنولوژی برتر راه اصلی برای افزایش ثروت ملی است.

در ادامه بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی با وجود آنکه نرخ رشد علمی 11 برابری نسبت به متوسط دنیا دارد اما سهم درآمد کشور از بخش علم و فناوری بسیار کمتر از این رشد است، توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و تغییر درآمد کشور از اقتصاد مبتنی بر نفت به سمت اقتصاد دانش بنیان؛ اتصال بنگاه‌های تولید علم به صنعت کشور و ایجاد شرایط مناسب برای نخبگان علمی می‌تواند چندین نتیجه میمون داشته باشد که بزرگترین آن حفظ سرمایه فکری و جلوگیری از خروج مغزهای متفکر از کشور است. بنیانگذارى فعالیت‌های اقتصادى بر پایه‌‌‌ دانش، موجبات تقویت روحیه، شخصیت، هویت ملى و بالا بردن قدرت سیاسى را نیز به همراه خواهد داشت.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در این بیانیه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های اقتصادی خود از کاندیداهای ریاست جمهوری و دولت برآمده از انتخابات 24 خرداد را اجرای کامل طرح تحول اقتصادی شامل اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام بهره‌وری، اصلاح نظام توزیع، اصلاح ارزش‌گذاری پول ملی و هدفمندی یارانه ها مطالبه دارد.

در این بیانیه آمده است: بی شک با اجرای کامل طرح تحول اقتصادی شاهراه‌های فساد اقتصادی در کشور سد خواهد شد و دیگر شاهد اختلاس‌های چند هزار میلیاردی، دلالی گری و افزایش بی رویه قیمت‌ها، هزینه‌های سنگین حمل و نقل در کشور و... نخواهیم بود.

این بیانیه حاکی است: نکته بسیار مهم در مورد این طرح نحوه صحیح اجرای هدفمندی یارانه‌ها است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور کاندیدایی را مطلوب می‌داند که طرح هدفمندی یارانه ها را ادامه دهد اما آن را بنا بر مصوبات اجرایی آن و با دستور العمل اولیه آن به انجام رساند و انحرافات پیش آمده از این برنامه در اجرای هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح کند.

به اعتقاد اعضای این اتحادیه اینها تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی است که کاندیدای مطلوب باید در برنامه خود داشته باشد و این اتحادیه اعلام می‌کند که مستمع برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری است و آمادگی کامل برای انتشار آرا و نظرات نامزدهای انتخاباتی را خواهد داشت. همچنین از آنجایی که در گفتمان «پیشرفت در سایه عدالت از مسیر مقاومت» مباحث اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجه با هم تنیده شده است در بیانیه‌های آتی این اتحادیه دو مقوله فرهنگ و سیاست خارجه به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۲/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...