نسخه چاپی

تهدید «خانه سینما»به مراجعه به نیروی انتظامی

در هفته‌ای كه گذشت، جلسه ‌ای با حضور سه تن از چهره‌ های صنفی سینمایی در دفتر مهدی عظیمی، معاون فعالیت ‌های سازمان سینمایی كه به عنوان مدیر هیات بازگشایی خانه سینما هم منصوب شده است برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از الف، در این جلسه، «خانه سینما» و فرآیند فعلی بازگشایی آن موضوع اصلی بحث بود و امید آن می ‌رفت موضوعات مطرح شده در این جلسه، بتواند راهگشای وضعیت فعلی این نهاد صنفی باشد. اما دو روز پس از برگزاری آن (هشتم خردادماه)، هیات مدیره خانه سینما نامه‌ ای سرگشاده را خطاب به رییس‌ جمهور منتشر کرد و از تشکیل مجمع عمومی فوق ‌العاده با نظر اعضای خود خبر داد.
این اقدام با واکنش مهدی عظیمی مبنی‌ بر امکان مراجعه به نیروی انتظامی برای جلوگیری از فعالیت هیات‌ مدیره حانه سینما روبرو شد. به گزارش ایسنا، پس از آن که رییس هیات بازگشایی خانه سینما دو هفته‌ قبل در برنامه‌ رادیویی «فانوس»، با برگزاری یک جلسه درباره «خانه سینما» در وزارت ارشاد موافقت کرد، عصر دوشنبه (ششم خردادماه)، فرشته طائرپور (که در آن برنامه رادیویی با عظیمی گفت‌ و‌ گو کرده بود) به همراه همایون اسعدیان، تقی علیقلی‌ زاده و نیز علی روئین ‌تن (مجری برنامه فانوس) در دفتر عظیمی حاضر شدند که بخش ‌هایی از این جلسه در برنامه چهارشنبه‌ شب «فانوس» (هشتم خرداد) پخش شد.
آنچه می‌خوانید، بخشی از صحبت‌ های پخش شده در این برنامه و نیز آخرین اظهار نظر معاون فعالیت ‌های سازمان سینمایی است.
* طائر‌پور: توقع‌ ما این بود که وزارت ارشاد بزرگتری کند و مثل یک پدر این دعواها را فیصله بدهد
در این جلسه فرشته طائرپور خطاب به مهدی عظیمی گفت: شما در ابتدای بحث گفتید که وزارت ارشاد خانه‌ «خانه سینما» است، اما واقعا فکر می‌ کنید اتفاقاتی که در این یکی دو سال اخیر رخ داده چنین احساسی را در میان چند هزار عضو صنوف «خانه سینما» ایجاد می‌ کند؟ معمولا سینما با امنیت فکری سر پا می‌ ایستد و اگرچه در تمام این سال ‌ها سینماگران، مخصوصا صنوف دستمزدبگیر سینما، دچار مشکلات معیشتی، بیمه و مالیات بوده‌ اند، اما احساس می‌ کردند که یک پناهگاه و خانه‌ ای دارند که حداقل به این مسائل رسیدگی می‌ کند.
او با طرح این ادعا که مدیریتی که آمد، از همان ابتدا برای شاخ ‌شکنی «خانه سینما» آمده بود، ادامه داد: به جز این مسئله، میدانی به افراد نمّام و فرصت‌ طلب داده شد تا به انتقام ‌گیری شخصی بپردازند، در حالی‌ که این مسئله یک دعوای کوچک بود اما با ورود دولت به دعوایی بزرگ تبدیل شد که بیشتر هم از همان هسته‌ تهیه‌کنندگان شروع شد.
تهیه‌کننده فیلم «آینه‌ های روبرو» افزود: این در حالی است که صنوف دیگر با هم مشکلی ندارند و برای بازگشت همان ۱۲ صنفی هم که تشکیل دادید و فکر می‌ کنید قانونی هستند، به دل صنوف واقعی خودشان در «خانه سینما»، مانعی وجود ندارد. بنابراین تنها صنفی که با آن مشکل خواهید داشت صنف تهیه‌کنندگان است که صنف کارفرمای سینمای ایران هستند. اینها هستند که در خط‌ کشی ‌های‌ خودشان تصمیم می‌ گیرند و بعد از آنها، پخش ‌کنندگان و حوزه اکران است که در مدیریت اقتصاد سینمای ایران نقش دارند.
طائرپور تاکید کرد: تمام این اختلافات از آنجا بیرون می ‌آید، ولی دولت در یک طرف دعوا ایستاده و مجوزهای در حیطه اختیارات خود را به یکی از طرفین دعوا واگذار کرده که البته نتیجه خوبی هم ندیده است. او خطاب به عظیمی ادامه داد: خودِ شما، اسامی افرادی را که بیرون مانده ‌اند و آنهایی که وارد بازی شده‌اند را کنار هم بگذارید و نوع شَرهایی که به پا شده است را نگاه کنید. آیا در آنها و دیالوگ‌هایشان شفقت و صمیمیتی می‌ بینید؟
این تهیه‌ کننده سینما اظهار کرد: توقع ما این بود که دولت و وزارت ارشاد بزرگتری کند و مثل یک پدر این دعواها را فیصله بدهد و اجازه دهد کارها با وفاق به مجرای درستی بیفتد، اما امروز می‌ بینیم که حل این مشکل از سال گذشته سخت ‌تر شده است.
طائرپور با اشاره به این که این روند به همین شکل در حال ادامه است، گفت: مدیران «خانه سینما» مرتب به یک انگ سیاسی متهم هستند، آن ‌هم به خاطر انتخاباتی که قانونی بود. من در جلسه ‌ای که با رییس‌ جمهور داشتیم به آقای احمدی‌ نژاد گفتم که من به شما رای نداده ‌ام، اما از فردای روزی که شما به عنوان رییس جمهور برگزیده شدید، رییس جمهور همه‌ ما هستید؛ ولی چرا دوستان شما در حوزه فرهنگ یکی یکی، حلقه تشکیل داده ‌اند و بقیه را بیرون گذاشته‌اند؟ چرا رخشان بنی‌اعتماد، بهرام بیضایی و ... بیرون مانده‌اند؟ تهیه ‌کنندگانی مثل من هم یا با مشکل کار می‌ کنند یا بیرون مانده‌ اند، چون اهل چنین دعواهای سخیفی نیستند.
* اسعدیان: سازمان سینمایی می‌گوید کانون کارگردانان قانونی نیست، اما با ما نامه‌نگاری رسمی می‌کند
در بخش دیگری از این جلسه همایون اسعدیان - کارگردان- هم در انتقاد به عملکرد سازمان سینمایی با اشاره به اینکه گفته می‌ شود کانون کارگردانان قانونی نیست، اظهار کرد: نمی‌ دانم چه سندی بیاورم تا نشان دهم که در دو ماه گذشته همین سازمان سینمایی فعلی با کانون کارگردانان نامه ‌نگاری رسمی و اداری داشته است. اگر این کانون و من، قانونی نیستیم پس چرا به اسم من و با سربرگ وزارت ارشاد نامه‌نگاری می‌ شود؟
* علیقلی‌ زاده: سازمان سینمایی، بهزیستی یا کمیته امداد نیست
همچنین در بخش دیگری از این جلسه تقی علیقلی ‌زاده به طرح این سوال از عظیمی پرداخت که چه اصراری دارید صنف تشکیل دهید؟ اصلا این صنوف به چه کار دولت می ‌آیند؟
مهدی عظیمی در این ‌باره پاسخ داد: ما اصراری نداریم و امور صنوف را رسیدگی می‌ کنیم. چون باید کار افرادی از سینما را که وظیفه‌ حمایت از آنها بر عهده‌ی ما گذاشته شده، انجام دهیم و به آنها خدمات ارائه کنیم.
علیقلی‌زاده در جواب با اشتباه دانستن این موضوع، یادآور شد: شما سازمان بهزیستی یا کمیته‌ امداد نیستید. وظیفه‌ شما رسیدگی به معیشت من نیست، بلکه وظیفه‌ شما راه انداختن چرخ خوابیده‌ سینماست.
عظیمی هم خاطرنشان کرد: بحث تولید و اکران و بحث صنوف دو مقوله‌ جدا از هم هستند. وظیفه‌ وزارت ارشاد تامین معیشت سینماگران است و فکر می‌ کنم اگر خدماتی که ارائه می ‌کنیم تحت یک قالب قرار گیرند، هم راحتتر هستیم و هم تکلیفمان روشن است. در این‌باره علیقلی ‌زاده هم گفت: وظیفه‌ شما داشتنِ صنف من نیست. شما وظیفه ‌ای برای رسیدگی به معیشت ما ندارید. ۷۰ میلیون نفر یارانه می‌ گیرند، اما هیچ ‌کدام صف نمی ‌ایستند و پلیس هم بالای سرشان نمی ‌آید. شما برای ساماندهی حمایت‌ هایتان به یک شماره حساب بانکی یا آدرس نیاز دارید.
* عظیمی: می ‌توانیم به نیروی انتظامی مراجعه کنیم و از فعالیت هیات ‌مدیره خانه سینما جلوگیری کنیم
پس از پخش قسمت‌ هایی از این جلسه در برنامه رادیویی «فانوس»، علی روئین‌ تن - مجری- با بیان این که به نظر می ‌رسد برنامه ما شَر است، به استعفای محمدرضا عباسیان - مدیرعامل موسسه رسانه‌ های تصویری - پس از حضور در این برنامه رادیویی و نیز انتشار نامه سرگشاده هیات مدیره خانه سینما به رییس جمهور پس از برگزاری جلسه در وزارت ارشاد اشاره و اظهار کرد: تلاش کردیم با توجه به اتفاقاتی که رخ داد با آقای شمقدری – رییس سازمان سینمایی- گفت ‌و‌ گو کنیم، اما جوابی نگرفتیم. هرچند همچنان منتظر او هستیم، اما با این حال مهدی عظیمی با من تماس گرفت و خواست که صحبت‌ هایش را بیان کنم.
وی ادامه داد: آقای عظیمی میرآبادی گفت که خاطر آنها (مسئولان سازمان سینمایی) بابت نامه‌ ای که دوستان به رییس‌ جمهور نوشته ‌اند، بسیار مکدر شده‌ است. همچنین اضافه کرد که با استناد به تبصره‌ یک سال قبل ماده ۱۷ و ۲۰، تعطیلی دائم خانه سینما مطرح شده است. ما می ‌توانیم به نیروی انتظامی مراجعه کنیم و از فعالیت آنها جلوگیری کنیم.

۱۳۹۲/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...