نسخه چاپی

شباهت زیادِ احمدی‌نژاد و جلیلی؟

علی عباسپورتهرانی نماینده مجلس هشتم بود كه اكنون فارغ از سیاست مجلسی روزگار می‌گذراند. او عضو شاخص تشكل صدای ملت است كه در انتخابات مجلس نهم از سوی علی مطهری پایه‌گذاری شد و اكنون خود را یك سیاستمدار مستقل معرفی می‌كند.

به گزارش نما به نقل از روزنامه ارمان: به اعتقاد عباسپور اکنون اختلاف در دو اردوگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی وجود دارد و اصولگرایان نمی‌توانند بر اساس این اختلافات با یک کاندیدا وارد عرصه انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری شوند. این نماینده سابق مجلس همچنین تاکید دارد جلیلی و احمدی‌نژاد شباهت‌های زیادی به هم دارند.

اولین مناظره 8 کاندیدای انتخاباتی روز جمعه برگزار شد. ارزیابی شما از آن مناظره چگونه است؟

متاسفانه فرصت نکردم مناظره را تماشا کنم و تنها سه ربع آن را دیدم پس بهتر است ارزیابی‌ای نداشته باشم.

تشکل صدای ملت که شما عضو آن هستید قرار بود برنامه انتخاباتی جدیدی را مطرح کند پس چه شد؟

همین کار را خواهیم کرد و اکنون در مرحله بررسی کاندیداها هستیم و در این مورد بحث می‌کنیم.

یعنی با هیچ کدام از گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب ائتلاف نخواهید داشت؟

می‌خواهیم جدا از گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به یک نتیجه برسیم. تشکل صدای ملت به صورت مستقل در حمایت از یک کاندیدا وارد عرصه می‌شود.

این دوره از انتخابات دارای تفاوت‌هایی با انتخابات‌های ریاست‌جمهوری قبلی بود بدین نحو که در انتخابات‌های قبلی تشکل‌ها اقدام به معرفی کاندیدا می‌کردند اما در این دوره افراد ثبت‌نام می‌کنند و بعد گروه‌ها در مورد حمایت یا عدم حمایت از آنها تصمیم‌ می‌گیرند. دلیل این تغییر چیست؟ ‌

در این دوره از انتخابات به طرز باور نکردنی با تعدد کاندیدا مواجه شدیم که همین امر پیچیدگی‌هایی را پدید آورد. بیش از 6 هزار نفر برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کردند که در میان آنها افراد سرشناسی حضور داشتند. انتظار نبود که تمام ثبت‌نام‌کنندگان به تایید شورای نگهبان برسند و حدود 40- 50 نفر آنها باسابقه بودند. نکته قابل اهمیت این است که از هر تفکری 10 تا 15 نفر ثبت‌نام کرده بودند یعنی ارزیابی از ثبت‌نام‌کنندگان اینگونه بود که تمام سلایق به وزارت کشور آمدند.

اگر همه سلایق وجود داشت پس چرا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هنوز نتوانسته‌اند در حمایت از یک کاندیدا به اجماع برسند؟

ببینید قبل از احراز صلاحیت‌ها تصمیم‌گیری در مورد اینکه از چه کسی حمایت کنند، ممکن نبود. آقای‌ هاشمی هم با ورود خود به عرصه انتخابات شوکی به این فضا وارد کرد و رفتن او هم شوک بود. بعد از اینکه تشکل‌ها از این موضوع خارج شدند، به ارزیابی می‌پردازند و در نهایت به جمع‌بندی خواهند رسید اما توصیه می‌کنم که تشکل‌ها به بررسی کامل سوابق اجرایی نامزدها بپردازند البته افرادی که از هر تفکری ثبت‌نام کردند افراد معقول و مطرحی بودند. جناح‌ها بر هر گزینه‌ای که می‌‌خواهند دست بگذارند باید برنامه‌های آنها را با دقت مطالعه کنند و تاملی روی آنها داشته باشند.

اما برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که عمیق شدن اختلافات در اردوگاه اصولگرایی یکی از دلایل عدم اجماع آنهاست. این طور نیست؟

این اختلافات قبل از این هم وجود داشت. این طور نیست که بگوییم اختلافات آنها عمیق شده بلکه عمق اختلافات به‌اندازه قبل است و تغییری پیدا نکرده است. از نظر اختلاف‌نظر بین اصولگرایان نمی‌توان از عمیق شدن آن سخن گفت چون این اختلاف از قبل وجود داشته و اکنون به انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده است البته تا آنجا که می‌دانیم در اردوگاه اصلاح‌طلبان هم اختلاف وجود دارد با این تفاوت که از سوی اصلاح‌طلبان، اشخاص محدودتری معرفی شدند.

فکر نمی‌کنید اصولگرایان در روزهای نزدیک به انتخابات بر سر یک کاندیدا اجماع کنند؟

آنها حداقل با دو یا احتمال دارد سه گزینه وارد انتخابات شوند.

برخی مطرح می‌کنند که جلیلی گزینه دولت برای حضور در انتخابات است. شباهت‌هایی هم میان تفکر او و احمدی‌نژاد بیان می‌کنند. نظر شما چیست؟

شباهت‌هایی از نظر برنامه‌ای میان جلیلی و احمدی‌نژاد وجود دارد اما رفتار آقای جلیلی و شخصیت او همراستا با آقای احمدی‌نژاد نیست و این دو از این منظر با هم تفاوت دارند. برنامه‌ها و طرز مطرح کردن برنامه‌ها از سوی آقای جلیلی دقیقا به همان شکل آقای احمدی‌نژاد است، تحلیل‌هایشان در مورد مسائل مختلف هم شبیه یکدیگر است؛ دلیلش به نظرم این است که هر دو از یک منبع تغذیه می‌شوند.

پس می‌توان اینطور گفت که کاندیدای مورد حمایت طیف دولت همین آقای جلیلی است؟

ترجیح می‌دهم در این باره صحبتی نکنم و وارد این تئوری نشوم.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...