نسخه چاپی

زنان از رییس‌جمهور آینده چه می‌خواهند؟

اعضای ائتلاف اسلامی زنان در نشستی دور هم جمع شدند تا مطالباتشان از رییس‌جمهور آینده را مطرح كنند.

به گزارش نما به نقل از آخرین نیوز، در روزهایی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، نشستی در محل دفتر ائتلاف اسلامی زنان برگزار شد و چند نفر از اعضای این ائتلاف به بیان مطالباتشان از دولت آینده پرداختند. در این نشست با اشاره به این که زنان در این سال‌ها رشد، کارآمدی و توانمندی‌های فردی، علمی و سلامت مالی و اخلاقی خود را نشان داده‌اند، تاکید شد که با این حال، متاسفانه سهم آنها در همه این سال‌ها از مراکز قدرت بسیار اندک بوده که به دور از عدالت است. همچنین توجه به رفع ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض از زنان، مد نظر قرار دادن امنیت، سلامت و شادابی زنان و رفع محرومیت و خشونت از آنها، گسترش حضور فعال زنان در زمینه‌های اقتصادی و اشتغال و همچنین حمایت از مدیران زن ازجمله خواسته‌های دیگری بود که مطرح شد.

ثبت نام زنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری از افتخارات نظام است

در ابتدای این نشست، سهیلا جلودارزاده با بیان این که انسان‌ها اعم از زن و مرد کرامت دارند، گفت: به انسان کریم توهین یا زور گفته نمی‌شود و برای او قیم مابانه تصمیم نمی‌گیرند در حالی که برخوردهای چند سال اخیر از جمله حذف وزیر زن در این راستا نبوده است.
او که پیش از این در سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است، اشاره کرد: ما سعی کردیم زنان به کابینه ورود پیدا کنند. هدف ما این نبوده که زنان رییس‌جمهور و وکیل و وزیر بشوند که جایگاه دنیایی را بگیرند بلکه اگر افتخار می‌کنیم به این دلیل است که می‌بینیم حضرت فاطمه و حضرت زینب هم در دوره‌هایی مدیریت جامعه‌شان را به دست می‌گرفتند پس در عصر ما هم زنان می‌توانند حتی با رقابت‌های سخت و سنگین از موانع عبور کنند.
جلودارزاده با بیان این که از حالا به هر دولتی که این شرایط را برای زنان فراهم کند، تبریک می‌گوییم، افزود: این که می‌بینیم یکی از اعضای شورای نگهبان آن برخورد را با یک کاندیدای زن کرد بسیار تاسف‌بار و مغایر کرامت انسانی زنان بود. ثبت نام زنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری باید از افتخارات نظام باشد نه این که به این شکل با آنها برخورد شود.

تاسیس وزارتخانه زنان به فراموشی سپرده شده استدر ادامه این نشست، مرضیه قاسمپور به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت و گفت: طرح و شناخت مطالبات زنان می‌تواند کمک بزرگی به دولت‌ها باشد که هم جایگاه خودشان را تثبیت کنند و هم شان زنان را افزایش دهند.
این حقوقدان با بیان این که وقتی وارد قانون اساسی می‌شویم، به روایت مقدمه آن زنان دارای ستم تاریخی مضاعفی بوده‌اند، افزود: اکنون مطالبات زنان تنوع پیدا کرده و کسی که می‌خواهد کرسی ریاست جمهوری را بگیرد باید شناخت جامعی از خواسته‌های آنها داشته باشد.
قاسمپور تحکیم نهاد خانواده را مهمترین دغدغه فعلی دانست و اضافه کرد: کانون خانواده دچار بحران‌های زیادی شده است. این مساله هم دغدغه زنان است و هم دغدغه جامعه پس می‌طلبد که دغدغه دولت هم باشد.
او با اشاره به این که خدماتی که زن در نهاد خانواده ارائه می‌دهد، باید مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد: زنان بار نامتناسبی را به دوش می‌کشند، آنها یک کار بی‌معیار و مستمر و شبانه‌روزی به نام کار خانگی انجام می‌دهند که بیشترین فرصت را از آنها می‌گیرد ولی در مقابل از هیچگونه مزایایی برخوردار نیستند. بنابراین لازم است که دولت‌ها خانه‌داری را به عنوان یک شغل در نظر بگیرند تا زنان بتوانند در میانسالی از مزایایی برخوردار باشند.
این وکیل دادگستری همچنین افزود: مساله دیگر این است که نمی‌شود در شعار زنان را تکریم کنیم اما در عمل شکاف زیادی با گفته‌ها ببینیم. طبق اصول متعددی از قانون اساسی، تصدی زنان در بسیاری از ارکان‌ها منع جنسیتی ندارد. با این حال وقتی در این دوره شاهد حضور تعدادی از زنان در مرحله ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بودیم، فارغ از این که شرایط عمومی را داشتند یا نه، صرفا به لحاظ جنسیت مورد تمسخر قرار گرفتند.
قاسمپور یکی دیگر از مشکلات را در نبودن یک تشکیلات منسجم و منظم دانست و گفت: نهادهای زنان فاقد یک مدیریت توانمند هستند در حالی که اگر نهادی مانند وزارتخانه زنان وجود داشته باشد که از افراد متخصص در این زمینه استفاده کند شاید بتوان مشکلات این حوزه را در یک قالب واحد ارائه و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد. وزارتخانه زنان که بحث آن در کشور ما مطرح شده اما به فراموشی سپرده شده است، در چند کشور وجود داشته و موفق عمل کرده، در اینجا هم شاید اگر شخصیت‌های مرتبط با موضوع و متخصص در آن حضور داشته باشند بتواند به رفع تبعیض علیه زنان منجر شود.
این حقوقدان در ادامه، رفع تبعیض جنسیتی، جلوگیری از محرومیت دختران برای تحصیل در بعضی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، جلوگیری از تصویب لایحه گذرنامه که دختران را ملزم به اجازه گرفتن از ولی برای خروج از کشور می‌کند و همچنین سپردن مسئولیت‌های کلیدی و جامع به زنان را ازجمله مهمترین خواسته‌های زنان در شرایط فعلی برشمرد.

امنیت اقتصادی زن در خانواده مورد غفلت واقع شده است

توران ولی‌مراد،‌ دبیر ائتلاف اسلامی زنان هم در ادامه این نشست به بیان خواسته‌های زنان از رییس‌جمهور بعدی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی یعنی آحاد ملت جایگاه انسانی و حق انتخاب دارند. یعنی هرکس یک انسان مستقل است و قیم نمی‌خواهد، مطالبات زنان هم خارج از اینها نیست.
او ادامه داد: زنان در این سال‌ها چه رسانه‌ها و جایگاه‌هایی در اختیار داشته‌اند؟ آنجا هم که بلندگو داشته‌اند باید حرف‌های مدیران بالادستی را بازگو می‌کردند و اگر آنها را بیان نمی‌کردند آن جایگاه از آنها گرفته می‌شده است.
ولی‌مراد با تاکید بر نیاز زنان به حمایت‌های قانونی و فرهنگ‌سازی گفت: امنیت اقتصادی زن در خانواده از موضوعات مهمی است که مورد غفلت واقع شده است. برای زن نفقه تعیین کرده‌اند این در حالی است که باید پرسید سهم زن در اموال مشترکی که به وجود می‌آید کجاست؟ زن در تصمیم‌گیری درباره اموال چه نقشی دارد؟
دبیر ائتلاف اسلامی زنان اضافه کرد: بسیاری از مشکلات در خانواده از اینجا ناشی می‌شود که زن برای خودش حق تصمیم‌گیری قائل است اما حمایت قانونی نمی‌شود و فرهنگ‌سازی هم در این زمینه وجود ندارد بنابراین در خانه فضای متشنج و ناآرامی ایجاد می‌شود.
او با تاکید بر موضوع مهم نفی خشونت که از مصادیق دیگر جمهوریت است گفت: در نظام مردم‌سالار فضا آزاد است یعنی باید رفع خشونت صورت بگیرد. در اسلام نگاه به انسان است، زن و مرد هر دو انسانند که در هویت انسانی یکی هستند بنابراین همه با هم برابرند و هیچ تبعیضی به اسم اسلام توجیه ندارد.
ولی‌مراد سلامت و امنیت زنان را از محورهای دیگر که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود برشمرد و گفت: سلامت جسمی، جنسی، روحی، روانی، عاطفی، احساسی، حقوقی و اقتصادی زنان مورد توجه دولت‌ها قرار بگیرد. اگر سلامت ارتباطات بین فردی تامین شود، از افزایش طلاق و ازدواج گریزی و اینگونه مسائل جلوگیری خواهد شد اما در غیر اینصورت شاهد افسردگی‌ها و تنش‌ها در خانواده و جامعه خواهیم بود.
این فعال حقوق زنان همچنین تاکید کرد: تا زمانی که کسانی که به نام زنان حرف می‌زنند و مراکز زنان را در اختیار دارند در جهت رفع تبعیض از زنان کار نکنند، مشکلات نه تنها حل نمی‌شود بلکه به آنها اضافه خواهد شد.

مطالبات زنان نسبت به گذشته بیشتر شده است
شهیندخت مولاوردی هم در ادامه این نشست تاکید کرد: مطالبات زنان نسبت به گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه با توجه به اتفاقاتی که افتاده بیشتر هم شده و دولت بعدی باید این خواسته‌ها را مد نظر قرار دهد.
این حقوقدان با اشاره به باورها و آرمان‌هایی که در حوزه زنان است و برای تحقق آنها باید تلاش شود گفت: اما سوال اینجاست که اکنون در شیوه اداره جامعه تا چه اندازه به حضور زنان اهمیت داده می‌شود؟ الان که در تمام دنیا ثابت شده مشارکت زنان می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد، در کشور ما تا چه اندازه از این ظرفیت بهره گرفته می‌شود؟
او همچنین افزود: تا وقتی که از توانمندی‌های نیمی از جامعه استفاده نشود نمی‌توان به تحقق یک جامعه آزاد و توانمند فکر کرد. جامعه‌ای که از حضور زنان بهره نگیرد، مانند پرنده‌ای است که تنها از یک بال استفاده می‌کند و قطعا موفق نخواهد بود.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...