نسخه چاپی

دیدگاه‌ رسانه‌‌ای روسیه به انتخابات ایران

كارشناسان روس با اشاره به عصبانیت غرب و تلاش‌های رسانه‌ای آنها برای بازتاب غیرواقعی فضای انتخاباتی در ایران، بر بی‌نتیجه بودن این تلاش‌ها بر فضای داخلی كشورمان تأكید دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، کارشناسان روس معتقدند که غرب و برخی از کشورهای همسایه در مورد ایران و نقش برخی از نامزدهای رد شده از سوی شورای نگهبان سر و صداهای زیادی به راه‌ انداخته‌اند اما در این رابطه مهم گوش دادن به ‌حرف مردم ایران است که خلاف تبلیغات رسانه‌ای غرب می‌باشد.

عصبانیت غرب و تلاش‌های رسانه‌ای برای بازتاب غیرواقعی فضای انتخاباتی

در حالی که رسانه‌های غربگرای این کشورها تلاش می‌کنند تا فضای انتخاباتی در ایران را به‌ طور غیرواقعی بازتاب دهند، بیشتر رسانه‌ها و کارشناسان مستقل تلاش کرده‌اند تا فضای انتخاباتی جمهوری اسلامی را به‌ صورت واقعی معرفی کنند.

از جمله «سرگی استراکن» کارشناس سیاسی روس با انتشار مطلبی در روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو، شرایط انتخابات ریاست جمهوری ایران برای آمریکا و غرب را ناامیدکننده نامید و نوشت: عصبانیت بیشتر غربی‌ها در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ایران که از لحن گفتار آنان مشخص می‌شود به دلیل آن است که آمریکا و متحدان اروپایی از اینکه در میان نامزدهای این انتخابات حداقل یک نفر وجود ندارد که روی آن بتوانند حساب باز کنند به ‌شدت ناامید شده‌اند.

به اعتقاد این کارشناس روس، با توجه به‌ پیش‌بینی این شرایط که رئیس جمهور جدید ایران (صرف‌نظر از آنکه کدام یک از نامزدها پیروز خواهد شد) در مورد ‌برنامه هسته‌ای و قضیه سوریه و سایر بحران‌های بین‌المللی سیاست‌های کشور را بازنگری نخواهد کرد، واشنگتن به ‌فکر تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در داخل جمهوری اسلامی ایران برآمده و به ‌مخالفان نظام پیام لزوم اقدامات قاطع را می‌دهد.

در ادامه می‌خوانیم: در حالی که در متن تحولات سوریه ایده اقدام نظامی علیه ایران اهمیت خود را از دست داده است، آمریکا به‌ امید راه افتادن اعتراضات گسترده در پی اعلام نتایج انتخابات و پیاده کردن سناریوی «بهار عربی» است.

امکان «توییترسازی» و «فیس‌بوک‌سازی» انتخابات مسدود شده است

اما به‌ اعتقاد «سرگی شکریانس» کارشناس ارمنی، مقامات مربوطه ایران همه کانال‌های احتمالی «توییترسازی» و «فیس‌بوک‌سازی» انتخابات را مسدود کرده و مسلما حوادث سال ۲۰۰۹ تکرار نخواهد شد.

وی ضمن مطلبی در سامانه اینترنتی «russia-armenia.info» امیدواری غربی‌ها و پیروانشان در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را مبنی بر اینکه در ایران به بهانه انتخابات ریاست جمهوری می‌توان به ‌اتفاقاتی نظیر «انقلاب‌های عربی» و یا حوادث لیبی و سوریه دامن زد، مظهر بی‌عقلی دانست.

شکریانس معتقد است که تهدیدهای آمریکا در رابطه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران در پی اعلام اسامی هشت نفر نامزد انتخابات، نشان می‌دهد که واشنگتن بر ناتوانی خود در جهت وادار کردن ایران به‌ عقب‌نشینی از اصول و منافع ملی جمهوری اسلامی اذعان می‌کند.

حضور پررنگ مردم در انتخابات قابل‌پیش‌بینی است

«ولادمیر یوسی‌اف» مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی روسیه نیز ضمن یک نشست مطبوعاتی با دموکراتیک عنوان کردن فضای انتخابات در ایران، حضور پررنگ مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را قابل پیش‌بینی دانست.

پایگاه اینترنتی «روس بزنس کنسالتنگ» (top.rbc.ru) با انتشار گزارشی با اشاره به ‌قابل‌پیش‌بینی بودن نتایج بیشتر انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، نوشت که در این میان تنها ایران استثنا است.

در این مطلب همچنین آمده است در انتخابات ایران عملا نمایندگان مهم‌ترین گروه‌ها و جناح‌های سیاسی حضور دارند و کناره‌گیری حداقل ۲ الی ۳ نفر از نامزدها قبل از برگزاری انتخابات را می‌توان پیش‌بینی کرد.

گفته شده است که از میان کاندیداهای اصول‌گرا (قالیباف، ولایتی و حدادعادل) یکی باقی می‌ماند و هنوز معلوم نیست که با جلیلی چه تعاملی خواهند داشت.

در ادامه پیش‌بینی شده است که به‌ احتمال زیاد از نامزدهای اصولگرا یکی پیروز خواهد شد، ولی باز هم رقابت جدی نامزدهای اصلاح‌طلب (احتمالا عارف و یا روحانی) کشیده شدن انتخابات به دور دوم را بعید ندانسته است.

برگزاری انتخابات و عدم تغییر در اولویت‌های استراتژیک ایران

پایگاه تحلیلی مربوط به ‌مرکز پشتیبانی از ابتکارات استراتژی و اجتماعی روسیه و ارمنستان مطلبی تحت عنوان «ایران: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری؛ عدم تغییر در اولویت‌های استراتژیک»، به‌ بررسی شرایط موجود سیاسی جمهوری اسلامی پرداخته است.

در این مطلب اشاره شده است که به‌ دلیل نقش فعال ایران در منطقه و دنیا، باید به ‌تحولات داخلی این کشور توجه داشت.

پایگاه تحلیلی یاد شده با انتقاد از پیروی برخی از کشورها از نوع نگاه غربی‌ها به‌ ایران، نوشته است: تکرار طوطی‌وار این ادعای غرب که «حضور ایران در امور بین‌المللی مهم نبوده و بر روی روندهای جهانی حداقل تأثیر را می‌گذارد» از سوی برخی همسایگان ایران بسیار احمقانه است.

متأسفانه در ارمنستان نیز هواداران غرب بر امور کشور مدیریت کرده و نقش جمهوری اسلامی در مسائل ماورای قفقاز و ارمنستان را نادیده می‌گیرند.

اگر همسایه‌های ایران به ‌آنچه در داخل این کشور می‌گذرد توجه می‌کردند، حتما به ‌این نتیجه می‌رسیدند که بین نامزدهای انتخابات اختلاف‌نظر وجود دارد ولی این فقط اختلاف‌نظر میهن‌پرستان است یعنی آنان هرگز در رابطه با ‌مسائل مربوط به‌ منافع ملی ایران، نظیر برنامه هسته‌ای، بحث قدس، سوریه و غیره کوتاه نخواهند آمد.

وجود فضای دموکراتیک و شفافیت بی‌سابقه روند انتخابات

این پایگاه تحلیلی معتقد است: بحث مهم‌تر وجود فضای کاملا دموکراتیک و شفافیت بی‌سابقه روند انتخابات سال ۲۰۱۳ می‌باشد.

در ادامه آمده است: حدود ۷۰۰ نفر نامزد خود را ثبت نام کردند که از طرف شورای نگهبان صلاحیت آنان مورد بررسی قرار گرفت و در مورد هر یک از آنها رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کردند و زمینه معرفی آنان به‌ مردم فراهم شد ضمن این که احتمالا خیلی از این نامزدها از نخبگان آینده سیاسی این کشور خواهند بود.

در مطلب یادشده، ایران به ‌مراتب دموکراتیک‌تر از کشورهای ماورای قفقاز، اتحادیه اروپا و جامعه کشورهای همسو عنوان شده و آمده است: در ایران اراده مردم سرنوشت انتخابات را رقم می‌زند در حالی که در خیلی از کشورها از جمله کشورهای غربی پول تعیین‌کننده این مسئله است.

این پایگاه تحلیلی نوشته است: هنگامیکه غربی‌ها از وجود اختلاف دیدگاه میان گروه‌های سیاسی ایران (اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان) صحبت می‌کنند این واقعیت را نمی‌پذیرند که در اصل میان آنان هیچ تفاوت استراتژیک وجود ندارد و شاید برخی جانبدار افزایش اختیارات قوه مجریه باشند ولی بدون تردید همه پایبند به‌ ولایت فقیه هستند.

در پایان آمده است: بدون شک همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران میهن‌پرست بوده و در بین آنان فردی وجود ندارد که با هدف قرار گرفتن در موقعیت دست‌نشانده غرب و اسرائیل و تبدیل کشور به ‌مجری اراده خارجی‌ها در این راه گام بردارد.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...