نسخه چاپی

قرضاوي:

هر مسلمانی می‌تواند بجنگد، برود به سوریه!

شیخ القرضاوی در سایت اینترنتی خود اعلام كرد: «هر مسلمانی كه می‌تواند بجنگد، باید راهی جنگ شود.»

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «قصیر» این روزها نامش پرآوازه شده و کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را نشنیده باشد. آن هم به دلیل عملیات ارتش سوریه در این شهر استراتژیک است که معارضان را به عقب رانده و کمتر مناطقی برای پاکسازی باقی مانده است. حالا غرب‌نشینان حمایت‌کننده معارضان به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه صبر کردند قصیر در حال سقوط کردن است، پس باید دست به کار شوند و نیروهای تازه نفس به آنجا بفرستند.

به گزارش «جوان»، غرب دستپاچه از پاکسازی قصیر به دست ارتش سوریه به سمت ابزارهایی مثل بیانیه و تحریک سازمان‌های بین‌المللی رفته است. کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بدون اینکه به یاد داشته باشد در انفجارهای مهیب دمشق چه اتفاقی برای شهروندان سوری افتاد، حالا که کار به پاکسازی قصیر رسیده سخن از بهت و انزجار از ابعاد خشونت و خونریزی در قصیر می‌گوید.

وی در بیانیه‌ای که در بروکسل منتشر شد، طرف‌های درگیری را فراخواند که به سازمان‌های امدادرسانی امکان و فرصت ورود به این شهر را بدهند. به گفته‌ اشتون، بسیاری از غیرنظامیان در وضعیتی وخیم به سر می‌برند و باید این امکان فراهم آید تا شهر را از زخمی‌شدگان و همچنین غیرنظامیان تخلیه کرد. رنگ مخالفت‌ها با قصیر از کشورهای غربی پررنگ‌تر شده و به سازمان‌های بین‌المللی رسیده است تا شاید این گونه بتوانند سدی در برابر عملیات ارتش سوریه ایجاد کنند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه (اول ژوئن) جامعه بین‌الملل را فراخواند تا برای نجات جان مجروحان در این شهر وارد عمل شود. بنابر اظهارات ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر و نیز والری آموس، هماهنگ‌کننده امدادرسانی در سازمان ملل متحد شمار مجروحانی که در قصیر در محاصره و نیازمند کمک فوری هستند، بر 1500 نفر بالغ می‌شود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز نسبت به وضعیت ساکنان شهر القصیر در سوریه ابراز نگرانی کرد. در این اوضاع و احوال یوسف القرضاوی برای شروع یک جنگ مذهبی فتوای جهاد داده است. این شیخ سرشناس سنی در قطر، سنی‌مذهبان را به جهاد علیه بشار اسد و همچنین حزب‌الله لبنان فراخوانده است.

به گزارش دویچه وله، شیخ القرضاوی در سایت اینترنتی خود اعلام کرد: «هر مسلمانی که می‌تواند بجنگد، باید راهی جنگ شود.»وی در سخنان خود همچنین حزب‌الله لبنان را خطاب قرار داد و گفت که خشم و نفرین خداوند متوجه تمامی کسانی خواهد شد که از بشار اسد حمایت می‌کنند. این شیخ سنی همچنین از پیروزی مردم سوریه در جنگ با «حسن نصرالشیطان» سخن گفت.

از سوی دیگر هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بهت و انزجار خود را از ابعاد خشونت در شهر قصیر در سوریه ابراز داشت. القرضاوی، روحانی وهابی و نزدیک به سلفی‌های مصر که رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در قطر است، از دولت ایران نیز به خاطر حمایت از دولت اسد انتقاد کرده است.

*روسیه مانع بیانیه شورای امنیت

داستان فراتر از این رفته است. غربی‌ها تلاش داشتند حالا که قصیر لحظه به لحظه از معارضان پاک می‌شود، بیانیه‌ای علیه سوریه به تصویب برسانند که باز هم روسیه مانع شد. خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه به نقل از محافل دیپلماتیک شورای امنیت گزارش داده است که روسیه از انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با درگیری ‌و خشونت در شهر قصیر جلوگیری کرده است. چندین تن از دیپلمات‌ها در این ارتباط گفته‌اند که روسیه پیش‌نویس طرحی را که از سوی بریتانیا به شورای امنیت ارائه شده بود، رد کرده است. در متن این پیش‌نویس از نگرانی شدید از وضعیت قصیر و همچنین ساکنان غیرنظامی سخن به میان آمده بود. به گفته‌ محافل دیپلماتیک، نماینده روسیه در سازمان ملل در مورد موضع کشورش تصریح کرده است: از آنجایی که شورای امنیت در زمان تسخیر قصیر توسط شورشیان بیانیه‌ای منتشر نکرد، حال نیز نیازی به انتشار بیانیه نیست.

*کنترل بیشتر قصیر توسط ارتش سوریه

ارتش سوریه اما لحظه به لحظه به پاکسازی‌ها ادامه می‌دهد. شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از منابع آگاه در سوریه اعلام کرد: ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان در درگیری‌های اخیر خود موفق شدند روستاها و مناطق جدیدی در اطراف شهر القصیر را به کنترل خود درآورند. بنا بر این گزارش، ارتش سوریه توانست روستای عرجون در بخش شمالی شهر القصیر را به کنترل خود درآورد و این روستا را که به یکی از آخرین پناهگاه‌های شبه نظامیان تبدیل شده بود از سیطره آنها خارج کند. یگان‌هایی از ارتش سوریه نیز روستای البراک در شمال شهر القصیر را به کنترل درآورده‌اند و شماری از شبه نظامیان مخالف دولت در این درگیری‌ها کشته شدند.

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد حدود 50 تا 60 تن از عناصر جبهه النصره هنگام انتقال زخمی‌های خود به منطقه الزبدانی در درگیری با نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.

منابع خبری از کشته و زخمی شدن بسیاری از تروریست‌ها در عملیات ارتش سوریه در حومه فرودگاه ابوالظهور استان ادلب خبر می‌دهند.

*کشف گاز سارین در مخفیگاه تروریست‌ها

یک منبع نظامی سوری اعلام کرد: ارتش سوریه دو شیشه حامل گاز سمی سارین را در یورش به مخفیگاه گروه‌های مسلح در منطقه الفرایه در حماه کشف کرده است. به نوشته شبکه روسیاالیوم در این مخفیگاه همچنین سلاح‌های خودکار، بمب و دستگاه‌های ارتباط رسانی و تونلی که شعبات زیادی در این منطقه داشت و گروه‌های مسلح از آن استفاده می‌کردند، کشف شد.

*70 درصد ملت سوریه طرفدار اسد

روزنامه ورلدتریبیون امریکا نوشت: بر اساس آخرین اطلاعات 70 درصد ملت سوریه طرفدار نظام بشار اسد هستند. این روزنامه امریکایی در گزارشی نوشت: کشورهای عضو ناتو در آخرین اطلاعات و گزارش‌های به دست آمده، اعلام کردند: انقلابی بزرگ در موضع ملت سوریه نسبت به نظام این کشور ایجاد شده است. این روزنامه اعلام کرد: در اطلاعات و اظهارات مقا‌م‌های کشورهای عضو ناتو که در ماه‌های گذشته از فعالان و سازمان‌های کمک‌رسانی مستقل در سوریه جمع‌آوری شده مشخص شده است که بیشتر مردم موضع‌شان را به نفع بشار اسد تغییر داده‌اند.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود و از این بیانیه‌ها و اطلاعات آگاهی داشت، نوشت: این اطلاعات حاکی از آن است که اکثریت مردم سوریه پس از ورود القاعده و فعالیت در سوریه رویکرد خود را تغییر داده و اسد را برای قدرت در سوریه ترجیح می‌دهند.

از سوی دیگر، بر اساس یک نظرسنجی که به دنبال حمایت انگلیس از لغو تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام شد، تنها یک چهارم مردم این کشور معتقدند انگلیس باید شورشیان مخالف حکومت سوریه را مسلح کند. به نوشته روزنامه گاردین، این در حالی است که بر اساس نظرسنجی 78 درصد مردم انگلیس تصور می‌کنند که ارتش کشورشان پس از جنگ‌های عراق و افغانستان تضعیف شده است. در این نظرسنجی 24 درصد مردم انگلیس حامی اعطای سلاح و محموله‌های نظامی به نیروهای درگیر با ارتش حکومت سوریه بوده‌اند و بیش از نیمی از آنها یعنی حدود 58 درصد نیز حامی اعطای کمک‌های انسان دوستانه به مخالفان سوری بوده‌اند.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...