نسخه چاپی

مسعود درخشان

ویژگی برنامه اقتصادی جلیلی

عضو تدوین برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی گفت: ویژگی برنامه اقتصادی جلیلی راهبردی بودن آن است و تاكنون برنامه‌هایی را كه داشتیم نقاط مثبت خوبی داشتند اما به خوبی اجرا نشدند.

به گزارش تسنیم، مسعود درخشان استاد اقتصاد و عضو تدوین برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی در همایش حضور جلیلی در جمع دانشگاهیان که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در تشریح اینکه چرا جلیلی را انتخاب کرده است، گفت: در حال حاضر انسجام و تقویت نظام سیاسی و اقتصادی، افزایش بهره‌وری در ساختارهای اجرایی مورد نیاز کشور است که این انسجام باید طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد.

وی با بیان اینکه خطوط کلی و رهنمودها ترسیم شده و دستگاه‌های اجرایی کشور باید همت کنند و قدم‌های کارشناسی را بر دارند، تصریح کرد: علت نامگذاری‌ سالهای اخیر که همه مرتبط با اقتصاد بوده، این است که مقام معظم رهبری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اینطور نامگذاری کرده‌اند.

استاد برجسته اقتصاد در خصوص علت انتخاب جلیلی اظهار داشت: عملکرد جلیلی نشان داده که به مسیر ولایت فقیه به صورت روشن، شفاف و متعهدانه اعتقاد دارد و در گفتمان سیاسی وی اشاره به اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مشهود است. البته ممکن است بگوییم برخی دیگر از کاندیداها نیز چنین ویژگی‌هایی را دارند، اما نکته دیگر اخلاق اسلامی وی است و کشور به فردی نیاز دارد که با اخلاق اسلامی و مدیریتی با موازین اسلامی باشد و این مورد در شخصیت جلیلی پررنگ است.

درخشان ادامه داد: البته کشورما در شرایط کنونی نیازمند رئیس‌جمهوری با ویژگی سومی نیز هست و آن این است که با توجه به فشار بین‌المللی از شروع انقلاب اسلامی به کشور، نیازمند فردی هستیم که علاوه بر موارد فوق، به تمام فرمول‌های بین‌المللی آگاه باشد تا در مقابل آنها ایستادگی کند. این مورد نیز در جلیلی وجود دارد و جلیلی نقطه عطفی در تاریخ تحولات بعد از انقلاب اسلامی کشور خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های برنامه اقتصادی جلیلی اشاره کرد و گفت: ویژگی برنامه اقتصادی جلیلی راهبردی بودن آن است و تاکنون برنامه‌هایی را که داشتیم نقاط مثبت خوبی داشتند، اما به خوبی اجرا نشدند و اجرایی نشدن آنها را با ید در حمایت نکردن نظام سیاسی از نظام اقتصادی جستجو کرد.

استاد برجسته اقتصاد با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دیگر کاندیدای انتخابات اظهار داشت: وقتی انسان برخی از این برنامه‌های اقتصادی را می‌بیند، احساس می‌کند که آنها کپی‌برداری از کتاب‌های دوره کارشناسی است که آنها یا نمی‌دانند اقتصاد چیست و یا اگر می‌دانند آن را پنهان می‌کنند و به دنبال شعارهای فریبنده هستند و آنچه مهم است این است که نباید به اقتصاد به صورت تک‌بعدی نگاه کرد.

درخشان تاکید کرد: افردی که می‌گویند رشد و توسعه مقدم بر عدالت است، آیا معنای رشد را می‌فهمند؟ اینکه کالاهای ضروری و یا لوکس را تولید کنید، هر دو پیشرفت است. اما اگر بین این 2 کالاهای ضروری را تولید کردیم، هم به سمت پیشرفت و هم به سمت عدالت رفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مباحث کلیدی اقتصاد امروز به فراموشی سپرده است و مباحث اولیه آن روی کار آمده است. البته دلیل این مسئله این است که مباحث اولیه جنبه فریبنده‌ای دارد و مباحث کلیدی به صورت تخصصی است.

عضو هیئت علمی اقتصاد نکته دیگر را مردمی کردن اقتصاد دانست و تاکید کرد: مردمی‌کردن اقتصاد جز اصول اقتصاد مقاومتی است، البته تا زمانی که محیط کسب و کار را اصلاح نکنیم، مردمی‌کردن اقتصاد به درستی محقق نمی‌شود و با ادعای مردمی کردن، اقتصاد به دست یکسری افراد محدود و سرمایه‌دار می‌افتد.

درخشان در انتقاد از مدیریت اقتصادی کنونی گفت: نمی‌دانم در کدام اقتصاد و یا نظریه علمی اقتصادی می‌توان با تزریق سکه نقدینگی جامعه را کنترل کرد و این سیاست اشتباهی است.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...