نسخه چاپی

مروري بر مستند "سعيد جليلي"

بچه پولدار‌ها فرار می‌كنند و فردا دوباره برمی‌گردند و به ما حكومت می‌كنند

عکس خبري -بچه پولدار‌ها فرار مي‌کنند و فردا دوباره برمي‌گردند و به ما حکومت مي‌کنند

در بخشی از مستند سعید جلیلی تصاویری از شبكه‌های خارجی من و تو و VOA درباره جلیلی پخش شد كه كارشناسان و مجریان این برنامه‌ها درباره ویژگی‌های شخصیتی جلیلی عنوان كردند: "جلیلی، رهبر جمهوری اسلامی ایران را در همه موضوع‌ها، فصل‌ال‌خطاب و كارشناس زبده می‌داند؛ جلیلی از ذوب‌شدگان ولایت است و هدف وی مبارزه با آمریكا و نفوذ اسلام در جهان است."

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، دومین قسمت از مستند "سعید جلیلی" کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری يكشنبه شب با عنوان" نقطه عطف" پخش شد.

در ابتدای این مستند مجری برنامه درباره ویژگی سعید جلیلی و اینکه بسیار تلاش کرد تا با وی مصاحبه‌ای داشته باشد، گفت: او تنها کسی بود که عملش بین‌المللی بود زیرا در زمانی که وی مسئولیت سیاست مذاکره هسته‌ای را داشت، غرب عقب‌نشینی کرده بود و تمام جو عوض شده بود و ایران در حال امتیاز گرفتن بود‌ لذا او کسی است که غرب در مقابلش متواضع بود.

پس از اين بخش، تصاویری از رسانه‌های خارجی انگلیسی زبان و فارسی زبان درباره معرفی فیلم پخش شد و در ادامه آن نیز تصویری از حضور تنهای سعید جلیلی در وزارت کشور و حاضر نشدن وی برای مصاحبه با گروه‌های خبری پخش شد.

در ادامه نیز سعید جلیلی در حالی که در صندلی عقب پراید شخصی خود با فردی در حال گفتگو بود، گفت: یکی از دلایل حضورم در عرصه انتخابات این است که ما باید یک ارزیابی دقیق از موقعیت ایران داشته باشیم که اکنون ما در یک نقطه قوت و یا ضعف قرار داریم چرا که اگر ارزیابی ما دقیق نباشد در ادامه مسیر دچار خطا می‌شویم.

پس از سخنان جلیلی تصویری از حجت‌الاسلام پناهیان پخش شد که وی در گفتگویی گفت: اگر دیدیم دشمنان بیش از همه به تخریب یک نامزدی اقدام می کنند باید بررسی کنیم و او را در اوج صلاحیت ببینیم بخصوص که وی یک نیروی انقلابی و مسلط به مفاهیم دینی باشد.

پس از سخنان پناهیان جلیلی در ادامه گفتگوي خود در ماشین با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران با توجه به همه فراز و فرود‌ها و کاستی‌ها در موضع قوی و بسیار خوبی قرار دارد، اظهار داشت: همین‌که اعلام می‌کنند ایران قدرت برتر منطقه است و برخی مشکلات تنها با حضور ایران حل می‌شود، یک برتری به شمار می‌رود و این ظرفیت‌ها خود به خود حاصل نشده و تمام اینها مرهون گفتمان انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) است که آن را بیان کرده است.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن نگاه‌ها و ویژگی‌های خاص دشمنان قدرتمندی را در جهان پیدا کرده است، تأکید کرد: "به طور طبیعی آنها تهدیدهایی را عنوان می‌کنند تا مانع پیشرفت ما شوند و تهدیدهایی که این گونه شکل بگیرد، می‌تواند تهدید امنیت ملی باشد.

تهدید امنیتی و ملی دیگر به معنای قدیمی خود یعنی مواظبت و بستن مرزها نیست زیرا اکنون کمترین تهدیدها در قالب تهدید نظامی شکل می‌گیرد.

تمام کسانی که در میان مقام دشمنی با جمهوری اسلامی ایران برخاستند از تمام ابزارها و اهرم‌های خود در مسائل اقتصادی، اجتماعی و ...استفاده می‌کنند."

پس از پایان این بخش سخنان جلیلی، تصاويري از بازدید وی از حاشیه کپرنشین کهنوج در استان کرمان پخش شد كه وي در جمع آنان گفت: توسعه در کشور باید متوازن باشد زیرا نمی‌شود در یک شهر فرش گل پهن بشود و در شهر دیگری اوضاع به این شکل باشد.

پس از پخش این بخش نیز جلیلی در گفتگوی خود عنوان کرد: من می‌خواهم بگویم کشور با تهدید‌هایی مختلف از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روبرو است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وظایف شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی گفت: این شورا باید تمام این تهدیدها را پیش‌بینی مقابله و پیشگیری کند که عمده این وظایف نیز برعهده دبیرخانه است که باید انجام دهد.

در ادامه پخش این مستند نیز تصاویری از شبکه‌های خارجی من و تو و VOA درباره جلیلی پخش شد که کارشناسان و مجریان این برنامه‌ها درباره ویژگی‌های شخصیتی جلیلی عنوان کردند: "جلیلی، رهبر جمهوری اسلامی ایران را در همه موضوع‌ها، فصل‌ال‌خطاب و کارشناس زبده می‌داند؛ جلیلی از ذوب‌شدگان ولایت است و هدف وی مبارزه با آمریکا و نفوذ اسلام در جهان است."

همچنین اين شبكه‌هاي خارجي در تحلیلی از سخنان جلیلی گفتند: سخنان وی همان سخنان رهبری است و تنها کسی که در مقابل رهبری همواره زانو می‌زند و فرودست خواهد بود، جلیلی است.

پس از پایان این بخش از برنامه، جلیلی در ادامه گفتگوی خود با بیان اینکه این افراد دشمنی‌شان با من نیست بلکه دشمنی آنها با گفتمان انقلاب اسلامی است آنها می‌دانند چیزی که تاکنون لطمه خورده است، گفتمان اسلام نابی بوده که امام پرچم آن را بلند کردند و حضرت آقا آن را بخوبی ادامه دادند.

در این قسمت از برنامه، تصویری از دکتر مسعود درخشان استاد و نظریه‌پرداز اقتصاد پخش شد که وی در گفتگوی خود درباره تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: معمولا همه مردم عادت کرده‌اند که یک چیزی را بشنوند و مطالبه‌ای نداشته باشند زیرا باید این شرایط را تغییر داد لذا مردم ما می‌خواهند برنامه‌ای را بشنوند که می‌خواهد فرهنگ سیاسی را تغییر دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: اکنون مقام معظم رهبری تنهاست و یک شکاف بزرگی میان ایشان و طبقه دولتمردان وجود دارد.

درخشان ادامه داد: ایشان صحبت از بصیرت و عمق مسائل می‌کنند اما بدنه دولت در این راستا پیش نمی‌رود و تنها شعار می‌دهند و شک ندارم که در این بین دکتر جلیلی نقطه عطف می‌شوند.

این نظریه‌پرداز اقتصادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جلیلی اخلاق اسلامی دارد، گفت: وی موازین اسلامی را همواره در کار خود سهیم می‌داند.

درخشان افزود: جلیلی پیش از همه با ایمان راسخ‌تر از الگوهای ایرانی اسلامی، پیشرفت و اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید.

پس از پخش سخنان این نظریه‌پرداز اقتصادی، راوی این مستند درباره سرگذشت زندگی جلیلی و چگونگی شناخت مردم از وی گفت که تصاویری از محله طلاب شهر مشهد که مکان قدیمی زندگی جلیلی است و تصاویری از عملیات کربلای 5 و دانشگاه امام صادق(ع) و وزارت امور خارجه که همواره دوستان، همکاران و مردم با وی دیدار داشتند، پخش شد.

پس از پخش این تصاویر نیز فیلمی قدیمی از زمان جنگ پخش شد که در آن فردی جوان به نام صمد از رفیق و یار جنگجو و جوان خود می‌گوید که اسمش سعید بود، پدرش کارگر و خودش محصل بود.

صمد با اشاره به سخنان سعيد در آن زمان گفت: يكبار در زماني كه با سعيد نشسته بوديم، وي رو كرد و به من گفت: "ما کپر‌نشینان مي‌نشیم و مقاومت می‌کنیم و این بچه پولدار‌ها فرار می‌کنند و فردا دوباره برمی‌گردند و به ما حکومت می‌کنند."



پس از پخش این فیلم که در سال 65 ضبط شده بود، فیلمي از سفر انتخاباتی سعید جلیلی پخش شد که در آن وی رفیق قدیمی خود به نام صمد را پیدا کرده بود و در آغوش گرفت.

در قسمت پایانی این فیلم، صمد خطاب به دشمنان ایران گفت: صدام بداند ایران مال ماست و ارباب صدام همان آمریکا بداند که ایران مال ما است، ما می‌مانیم و مقاومت می‌کنیم ما در جبهه و شما مردم در پشت جبهه با هم متحد می‌شویم.

در ادامه این مستند نیز گفتگویی با رضاییان استاد و نظریه‌پرداز رشته مدیریت پخش شد که وی درباره ویژگی‌های مدیریتی جلیلی گفت: وی به دلیل داشتن مسئولیت‌های مختلف و عملکردهای مثبت‌شان در حوزه مدیریت نشان داده که می‌تواند فردی مثمر‌ثمر در فعالیت‌های اجرایی کشور باشد.

پس از سخنان این نظریه‌پرداز سخنانی از حجت‌الاسلام پناهیان پخش شد که وی درباره جلیلی گفت: "وی دانش‌آموخته مکتب اسلام است و صرفا انقلابی نیست؛ وی در پیشگاه عالمان دینی متواضع است و این مسئله وی را از انحرافات مصون خواهد داشت."

در ادامه پخش این مستند صحنه‌هایی از دیدار سعید جلیلی با آیت‌الله مصباح‌ یزدی پخش شد که در این دیدار نیز آیت‌الله یزدی درباره ویژگی شخصیتی وی گفت: "امید همه ما این است که احیای ارزش‌های اسلامی به دست شما انجام بگیرد به دست شما انجام می‌گیرد و وی بهترین یار برای مقام معظم رهبری باشند."

در ادامه این مستند، سعید جلیلی در ادامه گفتگوی خود درباره اولین اقدام اساسی دولت خود گفت: باید ساختار دولت متناسب با جایگاهی باشد که دنبال می‌کنیم زیرا باید دولت را قوی کرده و ظرفیت‌های آن را بالا ببریم.

وی تأکید کرد: اولین اقدام پالایش ساختار دستگاه‌های اجرایی خواهد بود تا گره‌ای که بر پای مردم زده شده را باز کنیم.

جليلي سفرهای استانی در دولت فعلی را سفرهای خوبی دانست و گفت: این سفرها کافی نیست بلکه باید سفرهای وزراتخانه‌ای در کشور انجام شود.

در ادامه اين مستند، جليلي به موضوع دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله اشاره کرد و گفت: شب بود که به منزل می‌آمدم و حدود ساعت‌های 10-11 شب بود. برادری زنگ زد و گفت که اینگونه است و هواپیمای آن فرد (ریگی) قرار است از (آسمان) ایران رد شود. (فیلم صحبت‌های جلیلی درباره دستگیری ریگی)

وی افزود: واقعا همه جوانب را بررسی کردم و بعد تصمیم گرفتم و به او گفتم که انجام دهید و او گفت پس شما این را ابلاغ کنید و من همان موقع به جناب آقای فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح زنگ زدم و به ایشان اسم را هم نگفتم و فقط گفتم یک هواپیمایی است که لطفا دستور دهید آن را بنشانند.

جلیلی ادامه داد: آقای فیروزآبادی هم از روی لطفی که به ما داشت اصلا سوال نکرد که موضوع چیست و چه کسی است و من هم فقط گفتم یک موضوعی است و این هواپیما را بنشانید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: شب خوابیدم و صبح که نماز صبح را خواندم همان برادر با من تماس گرفت و گفت که انجام شد و با موفقیت گرفتیمش و این واقعا برای من مثل یک پیروزی بزرگ بود و خدا را شکر کردم و در اولین فرصت خدمت همان دوستانمان رفتم که واقعا سربازان گمنام امام زمان(عج) هستند و از آنها تشکر کردم.

وی در خصوص مسئولیتش دراین موضوع گفت: چون مسئولیت کار با ما (شورای عالی امنیت ملی) بود و دیدم که اگر بخواهم بیشتر معطل کنم زمان از دست می‌رود و نیم ساعت بیشتر وقت نداشتیم حتی به آقای رئیس‌جمهور هم اطلاع ندادم و صبح که با ایشان تماس گرفتم گفتم ضمنا این کار هم انجام شده که ایشان هم خوشحال شد.

۱۳۹۲/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...