نسخه چاپی

شارژ تلفن همراه روی شعله اجاق گاز منزل!

یك شركت آمریكایی با هدف تولید برق ارزان قیمت در كشورهای فقیر و كمتر توسعه یافته پیل‌سوختی اكسیدجامدی تولید كرده است كه در دمای 700 تا 800 درجه سانتی‌گرادی اجاق گاز، برق تولید می‌كند.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، صدها میلیون نفر از مردم در کشورهای در حال توسعه از سوخت‌های جامد استفاده می‌کنند. مردم این کشورها از امکانات اولیه نظیر برق، سرویس بهداشتی و آب لوله‌کشی در منازل خود محروم بوده و مجبور هستند برای رسیدن به محلی که امکان شارژ گوشی همراه‌شان وجود داشته باشد کیلومترها راه بروند. اکنون یک شرکت تازه‌ تأسیس در آزمایشگاه ملی لارنس-برکلی امریکا به نام پوینت سورس پاور (Point Source Power) سامانه ساده و ارزان ‌قیمتی را با نام VOTO برای شارژ تلفن همراه ابداع کرده است.

این سامانه جدید با استفاده از پیل‌های سوختی اکسید جامد ساخته شده است و انرژی آن از سوزاندن ذغال سنگ، چوب و یا دیگر شکل‌های زیست‌توده شامل فضولات گاو تأمین می‌شود. این سوخت‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر برای آشپزی استفاده می‌شوند. طرز کار این شارژ کننده بدین صورت است که قسمت پیل‌سوختی را درون منقل یا اجاق قرار داده و روی آن را با ذغال و یا هر سوخت جامدی پر می‌کنند، سپس آتش را شعله‌ور می کنند تا تمامی سوخت به خاکستر تبدیل شود، مدار تعبیه شده در داخل دسته این پیل‌سوختی به محض رسیدن به دمای 700 تا 800 درجه سانتی‌گراد شارژ می‌شود. به علاوه، دسته این پیل‌سوختی حاوی یک لامپ ال‌ای‌دی است که امکان استفاده از این پیل برای روشنایی را نیز فراهم کرده است و می‌توان با برداشتن آن تلفن همراه را شارژ کرد.

به نوشته نشریه «هیدروژن و پیل سوختی»، این لامپ پس از شارژ کامل حدود 30 ساعت به طور پیوسته روشن می‌ماند و روشنایی آن از لامپ‌های کروسن متداول در آن مناطق بیشتر است. هزینه تهیه این سامانه با وسایل جانبی آن 24 دلار است که البته با در نظر گرفتن عمر مفید سه تا چهار ماهه این سامانه و نیز هزینه 8 تا 12 دلاری هر خانواده برای خرید سوختی نظیر کروسن، این هزینه ظرف دو ماه جبران خواهد شد.

۱۳۹۲/۳/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...