نسخه چاپی

كره‌شمالی به تماس‌های كره‌جنوبی پاسخ نمی‌دهد

كره‌شمالی امروز (چهارشنبه) در پی مناقشاتی كه در خصوص مذاكرات در سطح مقامات عالی‌رتبه با كره‌جنوبی به وجود آمد، از پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی سئول امتناع كرد.

به گزارش نما به نقل از "ندای انقلاب"، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، وزارت اتحاد مجدد دو کره در کره جنوبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نخستین تماس تلفنی را در ساعت ۹ صبح (به وقت محلی) برقرار کردیم اما کره‌شمالی پاسخ این تماس را نداد.

هیاتی از کره‌شمالی قرار بود تا امروز از مرز بین دو کره عبور کرده و برای مذاکرات به مدت دو روز در هتل هیلتون سئول اقامت کند.

این نخستین مذاکرات مقامات عالی رتبه میان دو کره پس از سال‌ها است اما عصر سه‌شنبه در آخرین دقایق به خاطر مناقشات به وجود آمده لغو شد.

به گفته مقامات کره‌جنوبی، کره‌شمالی انتصاب یک معاون وزیر را به عنوان رئیس هیات کره‌جنوبی نپذیرفته و می‌گوید که این اقدام "نمایش مسخره‌ای" از این مذاکرات پیشنهادی است.

پیونگ‌یانگ هنوز در خصوص لغو این مذاکرات بیانیه‌ای رسمی صادر نکرده است.

روز گذشته گزارش شد، مذاکرات دو کره که قرار بود نخستین مذاکرات در سطح مقام‌های ارشد دو کشور بعد از شش سال باشد لغو شد. کره جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی اعلام کرده که هیچ هیأتی را برای مذاکره نخواهد فرستاد مگر اینکه مذاکرات در سطح وزرا انجام شود.

یک روز پیش از آغاز مذاکرات دو کره، این گفت‌وگوها از سوی کره‌شمالی لغو شد. بنا بر توضیحات کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ اعلام کرده که هیچ هیأتی را به همسایه جنوبی خود اعزام نخواهد کرد.

به موجب گزارش و‌ب‌سایت "اشپیگل آنلاین"، ظاهرا اختلاف نظر دو کشور بر سر مقام ریاست مذاکرات موجب لغو آن شده است.

کره جنوبی گزارش داد، پس از آن که این کشور اعلام کرد معاون وزیر دفاع را سرپرست مذاکرات خواهد کرد، کره‌شمالی از مذاکرات انصراف داد. پیونگ‌یانگ خواستار برگزاری گفت‌وگوها در سطح وزرا شده است.

مذاکرات دو کره که قرار بود چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۲ و ۱۳ ژوئن (۲۲ و ۲۳ خرداد) در سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار شود، نخستین مذاکرات بین مقام‌های بلندپایه دو کشور پس از شش سال بود.

دو کشور هنوز تاریخ جدیدی را برای ازسرگیری گفت‌وگوهای خود اعلام نکرده‌اند. قرار بود که در این رایزنی‌ها بر سر بازگشایی مجمتع صنعتی "کائه سونگ" بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

این مجتمع که در نزدیکی مرز میان دو کشور در خاک کره شمالی قرار دارد از موقعیت اقتصادی ویژه‌ای برخوردار است. در این مجتمع که در سال ۲۰۰۴ ساخته شده بیش از ۱۲۰ شرکت کره جنوبی نمایندگی دارند.

۱۳۹۲/۳/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...