نسخه چاپی

فشار جنگ‌طلبان آمريكايي بر اوباما

آمریكا كار را با ایران یكسره خواهد كرد؟

در شرایطی كه از ماه ها پیش و همزمان با جدی تر شدن فرایند های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شمار زیادی از ناظران و تحلیلگران گمانه زنی هایی را درباره احتمال تغییر در روابط ایران و غرب آغاز كردند، به نظر می رسد دولت آمریكا همچنان بر راهبرد پیشین خود استوار است. در این راستا، برخی مقامات سابق آمریكایی خواستار اتخاذ رویكردی قاطع و نهایی از سوی این كشور در مقابل ایران شده اند.


در شرایطی که از ماه ها پیش و همزمان با جدی تر شدن فرایند های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شمار زیادی از ناظران و تحلیلگران گمانه زنی هایی را درباره احتمال تغییر در روابط ایران و غرب آغاز کردند، به نظر می رسد دولت آمریکا همچنان بر راهبرد پیشین خود استوار است. در این راستا، برخی مقامات سابق آمریکایی خواستار اتخاذ رویکردی قاطع و نهایی از سوی این کشور در مقابل ایران شده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» به تازگی مطلبی را به قلم سه تن از مقامات سابق آمریکایی منتشر کرده که در آن، بر ضرورت اقدام فوری دولت آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران تأکید شده و مجموعه ادعاهایی نیز در این زمینه علیه ایران مطرح گردیده است.

در این مطلب که توسط «استفن هدلی»، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در دوران جرج بوش، «جو لیبرمن»، سناتور سابق و «جیم استینبرگ»، دستیار سابق وزارت خارجه آمریکا نوشته شده، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران و نیز مذاکرات هسته ای، ادعا شده که روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران، تغییر خاصی در سیاست هسته ای ایران ایجاد نخواهد کرد.

این سه مقام سابق آمریکایی ضمن تکرار ادعاهای پیشین درباره اینکه هدف ایران از مذاکرات خرید زمان است، می نویسند استمرار وضعیت عدم پیشرفت در مذاکرات، در کنار پیشرفت های مستمر برنامه هسته ای ایران، در نهایت سبب به چالش کشیده شدن راهبرد آمریکا خواهد شد.

این سه تن در ادامه مطلب خود به بیان آمارهایی درباره پیشرفت های هسته ای ایران طی یک دهه اخیر پرداخته و اشاره می کنند با وجود تحریم های فزاینده، ایران توانسته خود را از وضعیتی که هیچ سانتریفیوژ فعالی در اختیار نداشت، به شرایطی برساند که 17 هزار سانتریفیوژ فعال و حجم قابل توجهی اورانیوم غنی شده با درصد پایین در اختیار داشته باشد.

بر این اساس، این افراد معتقدند دولت آمریکا باید سیاست جدیدی را در قبال ایران در پیش بگیرد که دارای چند محور اصلی است.

پیش از هر چیز، آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 باید پیشنهادی متفاوت و «عادلانه» را در مقابل ایران قرار دهند و در صورت عدم پیشنهاد از سوی ایران، دور جدیدی از فشارهای بین المللی را (مثلاً در قالب یک قطعنامه شورای امنیت که بخش انرژی، بیمه و امور مالی ایران را شامل شود) علیه ایران اعمال کند.

دو اقدام دیگری که آمریکا می تواند انجام دهد، یکی تحکیم مواضع خود در خاورمیانه، از طریق اقداماتی همچون موضع گیری جدی تر علیه دولت سوریه ودیگری اعتبار بخشی به احتمال استفاده از گزینه نظامی در مقابل ایران است که می تواند در شکل مطرح کردن جدی ابعاد حمله نظامی احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران نمود پیدا کند.

اما بیان این مطلب از سوی این مقامات سابق آمریکایی – که قاعدتاً با همراهی همفکران تندروشان در کنگره آمریکا انجام می گیرد – می تواند تأیید دیگری بر این موضوع باشد که دولت آمریکا صرف نظر از نوع سیاست حاکم بر مسئله هسته ای در ایران و یا ماهیت افراد سرپرست این موضوع، صرفاً افزایش فشارها را در دستور کار خود قرار داده است.

از سوی دیگر، در شرایطی که ایران بارها اعلام کرده تنها به مذاکره منطقی و بدون پیش شرط پایبند است، پیشنهاد طرح تهدید آمیز پیشنهادهای جدید علیه ایران و تشدید فشارها بر تهران در صورت عدم پذیرش، چیزی جز تکرار اشتباهات گذشته دولتمردان آمریکایی نیست که نقش اصلی را در شکل گیری مسائل کنونی داشته است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید دولت آمریکا تا چه حد به چنین توصیه های جنگ طلبانه ای عمل می کند و آیا تغییر دولت در ایران، تحولی در رویکرد این دولت نسبت به ایران به دنبال خواهد داشت یا خیر.
بازگشت به ابتدای صفحه

۱۳۹۲/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...