نسخه چاپی

هاآرتص: با روی كار آمدن یك رئیس جمهور معتدل در ایران، كار نتانیاهو مشكل خواهد شد


تابناک نوشت:

در میان تحلیل‌هایی که از روز گذشته و در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات‌ در مطبوعات جهانی منتشر شده، مقاله روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» از بسیاری جهات جالب توجه به نظر می‌رسد. تحلیلگر این روزنامه استدلال می‌کند، با روی کار آمدن یک رئیس جمهور معتدل در ایران، کار نتانیاهو برای کسب حمایت جهت حمله احتمالی به ایران مشکل خواهد شد.
در این مطلب به طور خلاصه آمده است:
امروز، رژیم اسرائیل خداحافظی تلخی ‌با محمود احمدی نژاد خواهد داشت که در ‌دوره ریاست جمهوری خود، ناخواسته به تحقق اهداف دیپلماسی عمومی رژیم اسرائیل کمک کرد. هرچند وی دارای نقش اصلی در شکل دادن به دیپلماسی هسته‌ای ایران نبود، ‌مواضع خاص و اظهارات تهاجمی وی، سبب شد مقامات اسرائیلی راحت‌تر بتوانند از خطر دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای دم بزنند.
اما حسن روحانی، جانشین احمدی نژاد که در انتخابات ریاست جمهوری این هفته به پیروزی رسید، به کلی با وی متفاوت است. انتخاب روحانی، خبر خوبی برای مردم ایران است؛ اما به نظر نمی‌رسد برای اسرائیل خبر خوبی باشد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، نمی‌تواند چندان از این موضوع خوشحال باشد. وی بر این باور است انتخابات ایران نوعی «کلاهبرداری» است؛ همه نامزدها مورد تأیید رهبر ایران بوده‌اند و انتخاب آن‌ها، اصول سیاست‌های ایران در عرصه خارجی را تغییر نمی‌دهد. به هر حال، اکنون نتانیاهو برای قانع کردن جامعه جهانی درباره خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران، کار سختی در پیش دارد.
البته هنوز مشخص نیست که آیا انتخاب روحانی به عنوان درخواست مردم برای تغییر در روند برنامه هسته‌ای و دیپلماسی هسته‌ای ایران تلقی خواهد شد و یا ایران به راه پیشین خود در بحث هسته‌ای ادامه داده و با دادن هر گونه امتیازی به غرب مخالفت خواهد کرد.
روحانی تجربه فراوانی در موضوعات هسته‌ای دارد. او کسی بود که یک دهه پیش، مسئولیت مذاکره با غرب در موضوع هسته‌ای را بر عهده داشت. در مناظره‌های تلویزیونی پیش از انتخابات، سعید جلیلی، مذاکره کننده محافظه کار کنونی، وی را به امتیاز دادن به غرب در موضوع هسته‌ای متهم کرد.
هیچ کس در داخل یا خارج از ایران، پیروزی قاطع روحانی در دور اول را پیش بینی نمی‌کرد. این واقعه یک بار دیگر نشان می‌دهد که پیش بینی تغییر در افکار عمومی کشورهای منطقه، چقدر برای رسانه‌ها، محافل دانشگاهی و یا حتی نهادهای اطلاعاتی دشوار است.
به هر حال، نتانیاهو پس از این برای قانع کردن اوباما در این زمینه که برنامه هسته‌ای ایران خطرناک است و فشارها بر این کشور باید افزایش یابد، با دشواری فراوانی روبه‌روست».
گفتنی است، شب گذشته، جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز اظهاراتی را مطرح کرده بود که به نوعی این مطلب‌ هاآرتص را تأیید می‌کند.
به نوشته «تایمز اسرائیل»، جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته، این رژیم نگران است ‌با پیروزی روحانی، ایران بتواند زمان بیشتری ‌در مذاکرات برای خود بخرد. «گیلعاد اردان»، در توضیح این موضوع گفته، شاید غرب با پیروزی روحانی «وسوسه» شده و در حالی که سانتریفیوژها در ایران در حال کار کردن است، با انجام گفت‌و‌گوهای بیشتر با ایران موافقت کند. به این ترتیب، ایران می‌تواند با ‌فرصت پیش آمده، برنامه هسته‌ای خود را بیش از پیش گسترش دهد.

۱۳۹۲/۳/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...