نسخه چاپی

اختلاف پوتین و اوباما بر سر سوریه

روسای‌جمهوری آمریكا و روسیه پس از دیدار با یكدیگر در یك كنفرانس خبری مشترك در حاشیه نشست گروه هشت به بیان عقاید خود در مورد مسائل متعددی از جمله انتخابات ایران، ناآرامی‌های سوریه و روابط مسكو- واشنگتن پرداختند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم در حالی که از ماه‌ها پیش‌تر در مورد تبعات این دیدار و عوامل موثر بر آن گزارش‌های متعددی منتشر شده بود؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با دستان پر و توان چانه‌زنی بالاتری در مقابل همتای آمریکایی خود به گفت‌وگو نشست، این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا اظهارات خطرناکی در مورد خلع سلاح شیمیایی در سوریه به کار برد و حاضر نشد در مورد مسلح کردن تروریست‌های فعال در این کشور به تسلیحات آمریکایی سخنی بگوید.

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد پیروزی‌های تازه به دست آمده ارتش سوریه در برابر شورشیان مسلح و تروریست‌های جبهه القاعده مورد حمایت آمریکا، اروپا و کشورهای عربی صحنه را برای پوتین به گونه‌ای شکل داد تا او بتواند دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد سوریه و به خصوص ماجراجویی‌های کاخ سفید را بهتر و بیشتر به رئیس جمهور آمریکا بفهماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این کنفرانس خبری ابتدا رئیس جمهور روسیه با اشاره به این مساله که مذاکرات مفصلی را با رییس‌جمهوری آمریکا درباره تقریبا تمام مسائل داشتم، گفت: ما در ابتدا به مسأله اقتصاد پرداختیم و در این مورد مذاکرات مبسوطی داشتیم، توافق کردیم که مکانیسم‌های همکاری جدیدی را در این زمینه به کار گیریم که شامل همکاری در سطوح نخست‌وزیر دولت روسیه و معاون اول رییس‌جمهوری آمریکا می‌شود.

پوتین در ادامه گفت: ما با جزئیات در خصوص مسائل امنیتی راهبردی در سطح بین‌المللی و دو کشور به رایزنی پرداختیم، باور من بر این است که فرصتی در اختیار داریم تا در حساس‌ترین جهات رو به سوی جلو حرکت کنیم.

رئیس جمهور روسیه در ادامه سخنان خود در این کنفرانس خبری با بیان اینکه ما همچنین در مورد مناطقِ شاهدِ مشکلات و درگیر‌ی‌ها در جهان از جمله سوریه مذاکره کردیم، افزود: به طور قطع، نظرات ما با یکدیگر همسان نیست اما همه ما این نیت را داریم که خشونت‌ها در سوریه خاتمه یابد، افزایش تلفات قربانیان متوقف شود و بحران از طرق مسالمت‌آمیز از جمله از طریق آوردن جناح‌ها به پای میز مذاکره در ژنو حل‌و‌فصل شود.

پوتین که از موضع بالاتری نسبت به همتای آمریکایی خود سخن می‌گفت همچنبن به برنامه‌ هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: امیدوارم پس از انتخابات در ایران فرصت‌هایی برای حل‌وفصل مسأله هسته‌ای این کشور به وجود آید. در عین حال، ما تلاش خواهیم کرد تا حل‌وفصل این مسأله به گونه‌ای دوجانبه و در قالب فرآیند مذاکرات بین‌المللی باشد.

در ادامه این کنفرانس خبری، باراک اوباما نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه پرداخت. وی با بیان اینکه من گفت‌وگوی بسیار مفیدی را با پوتین، رییس‌جمهوری روسیه داشتم و قبل از هر چیز یک بار دیگر از او به خاطر همکاری‌های روسیه در زمینه فاجعه بمب‌گذاری مسابقه ماراتن بوستون تشکر کردم، گفت: ما منافع مشترکی در مبارزه با تروریسم داریم و در این زمینه به تحکیم همکاری‌هایمان تداوم خواهیم بخشید. ما از میزبانی روسیه در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با تاکید بر این موضوع که مساله اقتصادی سایه سنگین خود را بر روابط دو کشور داشته است، گفت: همان‌طور که پوتین، رییس‌جهوری روسیه نیز اشاره کرد، ما گفت‌وگوی مفصلی درباره این مسأله داشتیم که چگونه می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را بیش از این تحکیم بخشیم، با پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی و لغو اصلاحیه جکسون-ونیک، فکر می‌کنم می‌توانیم تجارت و سرمایه‌گذاری را در دو کشور افزایش دهیم و این موضوع می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی و تجاری چه برای روسی‌ها و چه برای آمریکایی‌ها کمک کند.

به گفته باراک اوباما؛ گفت‌وگوی ما درباره کره‌شمالی و ایران بسیار ثمربخش بود و ما هر دو توافق کردیم که در مورد کره‌شمالی رایزنی نزدیکی داشته باشیم. در مورد ایران نیز ما هر دو محتاطانه ابراز امیدواری می‌کنیم که با توجه با انتخابات اخیر در این کشور، بتوانیم مذاکراتی را پیش بریم که به ما اجازه دهد مسائل هسته‌ای ایران را حل‌وفصل کنیم.

در ارتباط با سوریه، ما مشخصا دارای رویکردها و نظرات متفاوتی در قبال این موضوع هستیم اما تمایل هر دو کشور مبنی بر کاستن از خشونت‌ها و اطمینان یافتن از عدم به کار بردن و خلع تسلیحات شیمیایی است. ما در پی آن هستیم که این مسأله را در صورت امکان از طریق ابزار سیاسی حل کنیم. بنابرین ما تیم خود را برای ادامه همکاری درباره بررسی برگزاری نشست بعدی ژنو به دنبال نشست نخست معرفی کرده‌ایم.

اظهارات اوباما در مورد خلع تسلیحات شیمیایی سوریه در این کنفرانس خبری که به نظر می‌رسد در متن مذاکرات دو جانبه جایی نداشته – چرا که پوتین به آن اشاره‌ای نکرد – به باور کارشناسان مساله خطرناکی است که می‌تواند پیامدهای بسیاری داشته باشد، چرا که آمریکا با همین بهانه عراق را مورد حمله نظامی قرار داد.

۱۳۹۲/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...