نسخه چاپی

توافق روحانی و ژاك شیراك چه بود؟

عکس خبري -توافق روحاني و ژاک شيراک چه بود؟

حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی در "اولین كنفرانس مطبوعاتی" خود درباره ادامه تصمیم مبنی بر "غنی‌سازی اورانیوم" گفت: "ما با "ژاك شیراك" در مذاكرات سال ۲۰۰۵ به توافق پایانی رسیدیم كه چگونه اعتماد بین المللی حاصل شود و غنی سازی ادامه یابد آلمان نیز قبول كرد اما انگلیس با فشار آمریكا موافقت نكرد و كار ناقص ماند. یكی از راه حل‌ها همین توافقات من با آقای شیراك است".

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری "دکتر حسن روحانی" "رئیس جمهور منتخب ایران" در دوره یازدهم، روز گذشته، در "مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام" با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. وی در این نشست که یک ساعت و سی دقیقه به طول انجامید درباره مسائل گوناگون به خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ داد.

رييس‌جمهور منتخب، درباره ادامه تصمیم مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم گفت: "این دوره گذشته است و بسیار راه‌های اعتمادساز فراوانی موجود است". حسن روحانی یادآوری کرد که ما با "ژاک شیراک" در "مذاکرات سال 2005" به توافق پایانی رسیدیم که چگونه اعتماد بین‌المللی حاصل شود و غنی سازی ادامه یابد آلمان نیز قبول کرد اما انگليس با فشار آمریکا موافقت نکرد و کار ناقص ماند. یکی از راه حل‌ها همین توافقات من با آقای شیراک است".

در اين گزارش سعي شده است با مطالعه سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي اطلاعاتي در خصوص جزئيات توافق حجت الاسلام و المسلمين روحاني و ژاک شيراک به کاربران ارائه شود، اما متاسفانه اطلاعات زيادي در خصوص جزئيات اين توافقات در فضاي مجازي موجود نيست. باشگاه خبرنگاران سعي بر آن دارد که در اين گزارش به همان مقدار که در خصوص اين ديدار و توافقات صورت گرفته در آن در فضاي مجازي اطلاعات موجود است، شما را در جريان توافقات صورت گرفته قرار دهد.

توافقات دکتر روحاني و ژاک شيراک در چه مورد بود؟

بنابر منابع موجود در فضاي مجازي و کتاب‌ها و مقالات منتشر شده، گفتگوها و مذاکرات زيادي بين ايران و هيئت اروپايي در سال 2005 در فرانسه انجام شده است.

به گزارش بي‌بي‌سي، در سال 2005، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني، نماينده اصلي ايران در "مذاکرات اتمي" با "اتحاديه اروپا"، ديداري 75 دقيقه‌اي با ژاک شيراک و همچنين "ميشل بارنيه"، "وزير خارجه فرانسه" در "کاخ اليزه" داشت و بنا بر گزارشات هر دو طرف از جريان گفتگوها خرسند بودند، به‌طوري که حسن ورحاني پس از اين ديدار در گفتگو با خبرنگاران گفت: "ما معتقديم که گفتگوهای ما با پرزيدنت شيراک به ما اجازه خواهد داد تحرک تازه‌ای به مذاکرات ببخشيم."

دکتر روحاني پس از پايان اين جلسه در پاسخ به خبرنگاران گفت: "ملاقات بسیاری خوبی با آقای رئیس جمهوری داشتیم. ما در زمینه مسائل منطقه‌ای با هم بحث کردیم. در زمینه مسائل هسته‌ای مذاکرات مفصلی داشتیم. ما معتقدیم این مذاکرات تحرک جدیدی را به روند مذاکرات ایران و اروپا خواهد بخشید".

حسن روحانی درباره اینکه آیا رئیس جمهوری فرانسه پیامی از جانب "جرج بوش"، "رئیس جمهور آمریکا" برای شما داشته است، گفت: "نه، پیامی نبود. ولی برخی از مطالبی که راجع به ایران با آقای بوش صحبت کرده بودند، در این مذاکرات ما بحث کردیم".

دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در باره اینکه آیا درست است که ایران گفته است ترجیح می‌دهد آمریکا در مذاکرات ایران با سه کشور اروپائی شرکت نکند، افزود: "فعلا طرف مذاکرات ما سه کشور اروپائی هستند".

به گزارش خبرگزاري‌ها، بعد از پایان مذاکرات حسن روحانی با ژاک شیراک، سخنگوی مطبوعاتی کاخ الیزه اطلاعاتی در این باره در اختیار خبرنگاران گذاشت.

وی گفت: در طول یک ساعت و 15 دقیقه مذاکره، محور اصلی مسئله فعالیت‌های هسته‌ای ایران و موقعیت کنونی در منطقه بود و در این زمینه در پیوند با مسائل عراق و لبنان تبادل نظر شد. وی افزود آقای روحانی به پاریس آمده است تا در چارچوب مذاکرات با سه کشور اروپائی زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تحولات هسته‌ای ایران را تشریح کند.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ الیزه در ادامه گفت: رئیس جمهوری فرانسه دیدگاه‌های فرانسه را به همراه شرکای اروپائی خود در این مذاکرات یادآور شد و افزود ایران کشور بزرگی است که باید نقش حساس خود را در منطقه ایفا کند و بر موقعیت جدیدی که در خاورمیانه برقرار شده تاکید کرد و خواهان آن شد که ایران خود را با شرایط منطقه تطبق دهد. به ویژه در شرایط اقدامات اسرائیل و فلسطینی‌ها برای رسیدن به صلح و انتخابات عراق و موقعیت لبنان، رئیس جمهوری فرانسه موضع ایران را حساس قلمداد کرد.

۱۳۹۲/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...