نسخه چاپی

اسرائیل: رفتن احمدی‌نژاد و آمدن روحانی كارمان را سخت می كند

عکس خبري -اسرائيل: رفتن احمدي‌نژاد و آمدن روحاني کارمان را سخت مي کند

رسانه های اسرائیلی معتقدند پایان احمدی نژاد و انتخاب روحانی بهانه لازم برای اقدامات ضدایرانی تل آویو را می گیرد.


خبرنگار خبرگزاری فرانسه از اسرائیل در گزارشی نوشت: کارشناسان اسرائیلی می گویند با پایان دوره احمدی نژاد و رسیدن روحانی معتدل به کرسی ریاست جمهوری ایران، اسرائیل این موقعیت را از دست می دهد که بتواند با استناد به سیاست های احمدی نژاد ، هم پیمانان غربی خود را برای مراجعه به گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران اقناع کند.

اسرائیل

روزنامه پرتیراژ یدیعوت آحارونت چاپ تل آویو روز یکشنبه در متن حزن آلودی نوشت: بدون احمدی نژاد متعصب چه باید بکنیم؟ باید به واقعیت ها برگردیم یا اینکه سریع به دنبال یافتن سوژه جدیدی باشیم. از زمان اعلام پیروزی ناگهانی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که یک روحانی معتدل توصیف می شود؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و نیروهای تندرو کابینه اش تلاش کردند تاکید کنند که این انتخابات ایران، معادلات فعلی را تغییر نمی دهد و باید به فشارها علیه تهران ادامه داد.

نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه در روز یکشنبه گفت: جامعه جهانی نباید متوهم بشود و به سمت کاهش فشارها علیه برنامه اتمی ایران حرکت کند.

اسرائیل که تنها قدرت هسته ای خاورمیانه به شمار می آید به همراه کشورهای غربی ایران را به تلاش برای کسب بمب اتمی متهم می کند.

کشورهای غربی به بهانه این مسئله، تحریم های گسترده ای را به صورت یکجانبه و از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال کردند که منجر به آسیب های اقتصادی گسترده ای علیه ایران شد.

نتانیاهو در واکنش به پیروزی روحانی در انتخابات ایران گفته بود: درباره ایران براساس عملکردش قضاوت می شود. اگر ایران بر ادامه برنامه هسته ای اش اصرار کند پاسخ شفاف خواهد بود. توقف برنامه هسته ای با همه وسایل لازم خواهد بود.

اما کارشناسان اسرائیلی می گویند که نخست وزیر اسرائیل هم اکنون باید از شدت سخنانش علیه ایران بکاهد و صبر کند. این در حالی است که نتانیاهو در چند ماه اخیر هشدارهایش درباره نزدیکی ایران به خط قرمز هسته ای را افزایش داده است و درباره حمله نظامی پیشگیرانه به ایران تهدید کرده بود.

"عاموس هاریل" کارشناس امور دفاعی در روزنامه چپگرای اسرائیلی هاآرتص هم در مقاله ای نوشت: با وجود روحانی به عنوان نمای جدیدی از ایران و فردی معتدل که می خواهد تحریم های بین المللی را از ایران بردارد و برخلاف احمدی نژاد، از گفتمان انکار هولوکاست پیروی نمی کند نتانیاهو در اقناع جهان درباره ضروری بودن حمله به تاسیسات هسته ای ایران ، با سختی و دشواری روبه رو خواهد شد.

هاریل اضافه کرد: با وجود اینکه احمدی نژاد نقش بزرگی در تعیین سیاست هسته ای ایران نداشت و خود او نیز به تازگی به چنین چیزی اعتراف کرده است اما شخصیت خاص و اظهارات تند او باعث شد که اسرائیل بتواند به آسانی خطر کسب سلاح کشتار جمعی توسط حکومت ایران را ثابت کند.

"افراییم کام" از مرکز ملی تحقیقات امنیتی در اسرائیل هم گفت: تصویر معتدل رئیس جمهور جدید ایران نه تنها باعث کاهش و ضعیف شدن اعمال فشارهای بین المللی علیه ایران می شود بلکه تشویق کننده دست یابی به توافقی درباره مسئله هسته ای ایران است و چنین چیزی برای اسرائیل قابل پذیرش نیست.

۱۳۹۲/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...