نسخه چاپی

ديپلمات آمريكايي:

ملت ایران را نمی‌توان از پا درآورد

یك دیپلمات ارشد آمریكایی تأكید كرد ایران ملتی مقاوم دارد و آمریكا از فشار تحریم‌ها نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

به گزارش نما به نقل از کیهان: رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در افغانستان که سالها در کشورهای مختلف خاورمیانه، فعالیت کرده، در گفت و گو با رادیو فردا تصریح کرد: تنها چیزی که از تحریم‌ها به چشم می‌آید، نشانه دشمنی غرب است. کشورها در مقابل چنین مسئله‌ای مقاومت می‌کنند و سیاست خود را تغییر نمی‌دهند که به باور من امری قابل پیش‌بینی است.

وی درباره این سؤال که آیا تحریم‌ها سیاست ایران را تغییر نخواهد داد؟ گفت: خیر اینطور فکر نمی‌کنم. ایران یک کشور قوی است، ملت مقاومی دارد. جنگ هشت ساله با عراق ایران را به کشوری شکست‌خورده تبدیل نکرد، و هیچ کدام از این عوامل استفاده شده علیه ایران نیز چنین نتیجه‌ای را در برنخواهد داشت. آنچه من پیشنهاد می‌کنم حرکت به سمت دیپلماسی است.

اگر چه همانطور که گفتم و در گزارش «پروژه ایران» آمده، این همه در چارچوب رویکردی می‌گنجد که در آمریکا به «چماق و هویج» معروف است. در واقع از آن طرف آنها همیشه گفته‌اند که دنبال چنین چیزی هستند، اما ما نه تحریم‌ها را برداشتیم و نه گزینه نظامی را از روی میز حذف کردیم و هر دو را نگه داشتیم.

کروکر درباره سیاست فشار برای براندازی نیز گفته است: ما یک بار برای تغییر رژیم در ایران تلاش کردیم، می دانید، در زمان نخست وزیری محمد مصدق در 1953 (مرداد 1332). آن برنامه سرنوشت خوبی پیدا نکرد و فکر می‌کنم بذر انقلاب 1979 (انقلاب 57) در 1953 کاشته شد. پس قطعاً تغییر رژيم را به‌عنوان سیاستی برای ایالات متحده یا هر [کشور] دیگری توصیه نمی‌کنم.

۱۳۹۲/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...