نسخه چاپی

طرح مقابله به مثل ایران با رسانه‌های غربی

براساس طرح نمایندگان مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از فعالیت رسانه‌های گروهی كشورها و سازمان‌هایی كه مانع فعالیت خبرنگاران و نمایندگی‌های خبری ایران می‌شوند، جلوگیری كند.

به گزارش نما، به موجب طرح الزام دولت به عمل متقابل در قبال کشورها و سازمان‌هایی که از فعالیت رسانه‌ای ایرانی جلوگیری می‌کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف می‌شود از فعالیت رسانه‌های گروهی کشورها و سازمان‌هایی که ‌مانع فعالیت خبرنگاران و نمایندگی‌های خبری ایران می‌شوند، جلوگیری کنند.

متن این طرح به شرح ذیل است:

عنوان: الزام دولت به عمل متقابل در قبال کشورها و سازمان‌هایی که از فعالیت رسانه‌های ایرانی جلوگیری می‌نمایند

مقدمه(دلایل توجیهی):

اصل آزادی اطلاعات و مطبوعات را می‌توان پس از جنگ جهانی دوم در نظام بین‌المللی مشاهده نمود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در همان اولین اجلاس خود در سال ۱۹۶۴ چنین اعلام داشت که "آزادی اطلاعات یکی از حقوق بنیادین بشر و زیربنای همه آزادی‌هایی است که ملل متحد نسبت به آن اهتمام می‌ورزند".

در این خصوص ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر چنین اعلام می‌دارد‌ "هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقیده خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد".

همچنین براساس بند ۲ میثاق حقوق مدنی و سیاسی "‌هرکس حق آزادی بیان داردو این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قیبل بدون توجه به سرحدات خواه به طور شفاهی یا به صورت نوشته یا چاپ یا به صورت هنری یا هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد".

این درحالی است که از ساعت ۱۰ صبح مورخ ۲۴ مهر ۱۳۹۱ جمع کثیری از مخاطبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ‌از دریافت تعدادی از شبکه‌های برون مرزی سازمان صدا و سیما محروم شده‌اند که برخلاف موازین بین‌‌المللی می‌باشد.

موضوع طرح: ماده واحده- به موجب این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است کشورها و سازمان‌هایی که برخلاف قراردادهای فیمابین، پروتکل بین‌المللی و در مغایرت با آزادی بیان و جریان آزاد اطلاع‌رسانی اقدام به قطع برنامه‌های شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صدا و سیما برروی ماهواره کرده یا مانع فعالیت خبرنگاران و نمایندگی‌های خبری جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، به عنوان عمل متقابل از فعالیت رسانه‌های گروهی آن کشورها یا سازمان‌ها در قلمرو جمهوری اسلامی ایران جلوگیری نماید.

فهرست دولت‌ها و سازمان‌های مشمول عمل متقابل توسط کارگروهی متشکل از دادستانی کل کشور، وزرای خارجه، اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما تعیین می‌گردد.

تبصره ۱- اقدامات کشورهای موضوع این قانون که منشأ آن قبل از تصویب این قانون بوده نیز مشمول همین قانون خواهد بود.

تبصره۲- آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت دوماه توسط وزارت‌خانه‌های اطلاعات، امورخارجه و فرهنگ وارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

۱۳۹۲/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...