نسخه چاپی

دلنوشته يك رهبر اركستر و آهنگساز براي رييس جمهور منتخب

نامه سرگشاده رهبری به دكتر روحانی

عکس خبري -نامه سرگشاده رهبري به دکتر روحاني

هنرمندان ایرانی چه آنهائی كه در ایران مانده و چه آنهائی كه در خارج مشغول به فعالیت هستند, سطحشان به هیچ وجه كمتر از هنرمندان تركیه نیست ولی بی‌توجهی كه وزارت ارشاد در این سالها نسبت به هنرمندان داشته, در نوع خودش منحصر بفرد است.

علی رهبری(رهبر ارکستر و آهنگساز ایرانی) که به الکساندر رهبری نیز شهر دارد و در اتریش زندگی می‌کند، در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی(رئیس‌جمهور منتخب ایران) خواستار توجه دولت یازدهم به موسیقی ارکسترال در کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن نامه علی رهبری به شرح زیر است:
جناب اقای دکتر روحانی, رئیس جمهور منتخب ایران

امیدی را که جنابعالی در دل هنرمندان ایرانی به وجود آورده‌اید، در تاریخ صد ساله موسیقی ملی و کلاسیک در ایران بی‌نظیر بوده و چه بسا ناامیدی٫ عواقب ناگوارتری از بی‌توجهی‌های دولت نهم نسبت به هنرمندان عزیز٫ به بار خواهد آورد.

دولت نهم, نه تنها علاقه‌ای به هنر نشان نداد بلکه اغلب گروه‌های موجود که استادان ما به سختی پایه‌گذاری کرده بودند را از روی ناواردی دگرگون کرده و یا به طور کل از بین برده است.

کشورهای ایران و ترکیه دو کشور همسایه و مسلمانی هستند که قدمت طولانی در موسیقی ملی و سمفونیک دارند با فرق اینکه در ایران بعد از انقلاب, از ارکسترها به منظور نواختن در محافل سیاسی یا سرودها به مراتب بیشتر استفاده شده ولی رسیدگی به وضع نوازندگان و آهنگسازان روز به روز کمتر شده و اغلب نوازندگانی که با مخارج خود دولت در هنرستان‌ها تربیت شده‌اند؛ از کار برکنار شده‌اند و درنهایت, ارکستر ملی و سنفونیک به کل منحل شده‌اند.

این وضع٫ سطح هنر موسیقی در ایران را در مقابل کشور همسایه, ترکیه آنقدر پائین آورده است که از نظر اینجانب که سالها به طور تخصصی در این زمینه در کشورهای مختلف جهان مشغول به فعالیت هستم, این دو کشور را در سطحی کاملأ متفاوت و غیرقابل مقایسه‌ای قرار داده است.

باید هرچه سریعتر برای جلوگیری و توقف تعارف‌ها, چاپلوسی‌ها و شعارهای عوام فریبی و بخصوص تصمیمات نابخردانه, ترتیبی داده شود و هرچه زودتر به وضع موسیقی نه تنها در تهران بلکه در تمام ایران رسیدگی شود.

در کشور ترکیه نه تنها در آنکارا و استامبول و ازمیر, بلکه در تمام شهرهای کوچک و بزرگ, چندین ارکستر دولتی و جود دارد که از نظر قانون اساسی چنان محکم ضرورتشان حفظ شده است که هچ دولتی با سلیقه‌هائی مختلف نمی‌تواند آنرا تغییر بدهد.

هنرمندان ایرانی چه آنهائی که در ایران مانده و چه آنهائی که در خارج مشغول به فعالیت هستند, سطحشان به هیچ وجه کمتر از هنرمندان ترکیه نیست ولی بی‌توجهی که وزارت ارشاد در این سالها نسبت به هنرمندان داشته, در نوع خودش منحصر بفرد است.

بعنوان یک ایرانی ضمن آرزوی موفقیت, از جنابعالی صمیمانه تقاضامندم در جهت پیشرفت و سربلندی هنر ایران زمین و به ویژه هنرمندان عزیزمان دستورات لازم را مبذول فرمائید.

علی رهبری

وین اطریش

رهبر ارکستر و اهنگ ساز

فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی و آکادمی وین

برنده مدال طلای رهبری در کشور فرانسه

برنده مدال نقره رهبری در کشور سوئیس

مدیر هنری ارکستر فیهارمونیک بروکسل

مدیر هنری ارکستر فیلهارمونیک زاگرب

مدیر هنری ارکستر فیلهارمونیک مالاگا

رهبر دائم ارکستر ویرتوزی دی پراگا

رهبر دائم میهمان ارکستر فیلهارمونیک چک

رهبر دائم میهمان ارکستر فیلهارمونیک بلگراد

دستیار اقای فون کارایان در فیلهارمونیک برلین

رهبر بیش از 120 ارکستر سمفونیک در سراسر دنیا

دارای بیش از 200 سی دی در بازار حهانی.


۱۳۹۲/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...