نسخه چاپی

میزبانی حسن روحانی از پوتین و امیر جدید قطر

با توافقی كه در مسكو صورت گرفت آذرماه امسال ایران میزبان نشست كشورهای صادر كننده گاز جهان خواهد بود به این ترتیب این نشست را می توان اولین نشست بین المللی به میزبانی تهران در دولت روحانی دانست.

به گزارش نما به نقل از مهر، اجلاس عدم تعهد یکی از بزرگترین اجلاس هایی بود که شهریورماه سال گذشته در تهران برگزار شد، در آن مقطع حضور سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در ایران، خط بطلان بر ادعای انزوای ایران بود که غربی ها بر آن تاکید می کردند و در تلاش برای رسیدن به آن بودند. اما حالا دولت روحانی در ابتدای تشکیلش باید میزبانی اجلاسی را به عهده بگیرد که اهمیت بالایی هم از جهات سیاسی و هم از جهات اقتصادی دارد.

روز گذشته در جریان برگزاری نشست‌های کارشناسان کشورهای عضو مجمع جهانی صادرکنندگان گاز و همچنین نشست فوق‌العاده وزرای این سازمان، تهران به‌عنوان میزبان سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز تعیین شد. اعضای مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده را در اختیار دارند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

بنا به تصمیمی که کارشناسان این اجلاس در مسکو گرفته اند، ایران در ماه نوامبر- آذرماه وتقریبا 5 ماه پس از استقرار دولت یازدهم- میزبانی سران کشورهای صادر کننده گاز را باید به عهده بگیرد. نشستی که با حضور ولادیمیر پوتین و به احتمال قوی امیر جدیدقطر و مادورو رئیس جمهور جدید وئزوئلا، مرسی – اگر تا آن زمان اتفاق خاصی در مصر نیفتند- و عبدالعزیز بوتفلیقه باید برگزار شود.

پوتین در سال ۲۰۰۷ به منظور شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران سفر کرد. او اولین رئیس جمهور روسیه است که طی ۵۰ سال گذشته به ایران سفر کرده است. اهمیت این نشست از آنجاست که سومین نشست سران این سازمان در انتخاب دبیرکلی آن نقش تعیین کننده دارد و این موقعیت مناسبی برای ایران است تا در جریان میزبانی خود، دبیر کلی یکی از مهم ترین سازمان های اقتصادی جهان را برعهده بگیرد.

۱۳۹۲/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...