نسخه چاپی

اهداف احمدی نژاد از سفر به روسیه

رییس‌جمهور صبح امروز پیش از ترك تهران به مقصد مسكو جهت شركت در اجلاس سران كشورهای صادر كننده گاز، در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد به تشریح اهداف سفر دو روزه خود پرداخت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس‌جمهور صبح امروز پیش از ترک تهران به مقصد مسکو جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز، در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد به تشریح اهداف سفر دو روزه خود پرداخت.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به نقش مهم انرژی در مناسبات اقتصادی و به تبع آن مناسبات سیاسی عرصه بین‌الملل گفت: در حال حاضر انرژی فسیلی در بین دیگر انرژی‌ها از اهمیت و حساسیت بالاتری برخوردار است و میزان تولید، تنظیم بازار، عرضه و تقاضا و قیمت انرژی در مناسبات بین‌المللی دنیا نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند.

وی افزود: نزدیک به 40 سال قبل سازمان اپک متشکل از کشورهای اصلی صادر کننده نفت ایجاد شد و این سازمان توانست تا حدودی بازار را مدیریت کند. از دو دهه قبل نیز گاز طبیعی نیز به سرعت وارد عرصه مناسبات اقتصادی شد و سهم بیشتری را به خود اختصاص داد.

رییس‌جمهور ادامه داد: از چند سال قبل رایزنی‌هایی برای تشکیل مجمع کشورهای صادر کننده گاز صورت گرفت تا این کشورها برای ساماندهی این موضوع دور هم جمع شوند و با همکاری خوب ایران و روسیه و چند کشور دیگر این سازمان ایجاد شد و در حال حاضر دارای دبیرخانه و دبیرکل است.

مقرر شد که در فواصل معین سران کشورهای عضو این مجمع دور هم جمع شوند و به بررسی امور بپردازند و ما نیز امروز برای شرکت در اجلاس سران مجمع صادر کننده گاز که تشکیل آن ابتکار خوبی بود و ایران نیز نقش مهمی در آن داشت، به مسکو سفر می‌کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به برخی از دستورکارهای این اجلاس از جمله هماهنگی در مورد قیمت گاز، میزان عرضه گاز، اشکال گوناگون عرضه گاز، مدیریت منابع گازی در کشورهای عضو و ... اشاره کرد و گفت: ما در مورد این مسائل نقطه نظراتی داریم که در این اجلاس بیان می‌کنیم؛ البته از قبل کارشناسان و همچنین وزیر نفت به این اجلاس رفته‌اند و برخی از مباحث مطرح شده است و امیدواریم که در این اجلاس بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

وی به برخی دیگر از برنامه‌های سفر خود به مسکو اشاره کرد و افزود:‌ در حاشیه این اجلاس با برخی از سران شرکت کننده در اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت. با ایرانیان روسیه دیدار خواهیم کرد و با برخی رسانه‌ها نیز گفت‌وگو می‌کنیم و همچنین در مراسمی که به یادبود آقای چاوز از سوی سفارت ونزوئلا در مسکو برگزار می‌شود، شرکت خواهیم کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، علی‌اکبر صالحی، ثمره هاشمی، علی سعیدلو، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی و ... رییس‌جمهور را در جریان این سفر دو روزه همراهی می‌کنند.

احمدی‌نژاد در هنگام ترک تهران مورد بدرقه رسمی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت. در این مراسم بدرقه، الهام سخنگوی دولت و موسوی رییس دفتر رییس‌جمهور نیز حضور داشتند.

گفته می‌شود که این آخرین سفر خارجی احمدی‌نژاد به عنوان رییس دولت دهم خواهد بود.

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...