نسخه چاپی

هدف رژیم صهیونیستی از گشایش سفارتخانه در تركمنستان چیست؟

عکس خبري -هدف رژيم صهيونيستي از گشايش سفارتخانه در ترکمنستان چيست؟

مقامات رژیم صهیونیستی پس از ماه‌ها تماس‌های محرمانه، دست به افتتاح سفارتخانه خود در تركمنستان زدند و "شمی تزور" نخستین سفیر رژیم صهیونیستی در این كشور انتخاب شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ رژیم صهیونیستی پس از فروپاشی شوروی در جهت برقراری روابط با جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته از این اتحاد برآمده و بر این اساس از سال 1993 به‌دنبال ایجاد روابط با دولت ترکمنستان بوده که افزايش سطح همکاري‌ها و افتتاح سفارتخانه در این کشور از جمله اقداماتی است که اشغال‌گران سرزمین زیتون انجام داده‌اند.

ترکمنستان کشور ميانه‌رو اسلامي است که طول مرز مشترک آن با ايران به هزار کيلومتر مي‌رسد و به گفته وزير خارجه رژیم صهیونیستی هر کس نقشه را مشاهده کند، مي‌تواند از اهميت ژئوپلیتیک اين کشور مطلع شود علاوه بر آن ترکمنستان از جايگاه مطلوبی در نقشه انرژي جهان برخوردار بوده و به گفته مقامات این رژيم اشغال‌گر، مرزهاي طولاني ترکمنستان با ايران، باعث افتتاح سفارتخانه اين رژيم در عشق‌آباد شده است.

گفتني است مقامات رژيم صهيونيستي پس از ماه‌ها تماس‌هاي محرمانه، دست به افتتاح سفارتخانه خود زده‌اند و "شمی تزور" نخستين سفير رژیم صهیونیستی در ترکمنستان است که استوارنامه خود را در روز چهارشنبه 29 خردادماه 1392 تقديم رئيس‌جمهوری ترکمنستان کرد.

به همين بهانه با "مصیب نعیمی" كارشناس سياست خارجي گفتگويي داشتيم؛ وي در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره افتتاح سفارتخانه اين رژيم در عشق‌آباد می‌گوید: رژيم صهيونيستي به‌دنبال فعاليت در آسياي ميانه بوده و آمريکا از حضور فعال اين رژيم، حمايت‌های بسیاری کرده حتي در بيشتر مواقع ایالات متحده ارتباطات خود را با اين کشورها منوط به ايجاد رابطه کشورهاي آسياي ميانه با رژيم صهيونيستي معطوف کرده‌ است.

وی تصریح کرد: دولت‌مردان کشورهاي آسیای میانه تحت تاثیر سیاست‌های مزورانه آمریکا راضی به حضور رژيم صهيونيستي در کشورهایشان شده‌اند اما قطع‌به‌یقین نتيجه اين کار نگراني مردم این کشورها را در پی خواهد داشت چرا که رژيم صهيونيستي را عامل تشنج در سطح جهانی مي‌دانند.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: سابقه اين رژيم در تحريک، دخالت و فتنه‌انگيزي که نمونه آن را در جمهوری آذربايجان شاهد بوده‌ايم، باعث شده نگرانی‌هایی در این خصوص نسبت به کشور ترکمنستان به‌وجود آید اما به طور کلي هيچ يک از کشورهاي آسياي ميانه خاطره خوشي از همکاري و تعامل با رژيم صهيونيستي ندارند.

از نظر سياسي دولت‌هاي آسياي ميانه فکر مي‌کنند اگر جاي پايي براي رژيم صهيونيستي باز کنند، مي‌توانند مورد حمايت و توجه آمريکا قرار بگيرند.

نعیمی در پايان با بیان اینکه رژيم صهيونيستي مشکلات، تشنج‌ها و فتنه‌ها را برای دیگر کشورها به ارمغان می‌آورد، خاطرنشان کرد: رژيم صهيونيستي درخواست‌ها و تقاضاهاي نامشروع خود را بر دیگر کشورها تحميل مي‌کند و حضور رژيم اشغال‌گر قدس در هر منطقه‌ای عاملی برای به‌وجود آمدن تنش بین کشورهاي آن منطقه است اما باید بر این نکته توجه داشت که هدف اصلي رژيم صهيونيستي به بحران کشيدن منطقه به‌ویژه برای ايران است.

در ادامه اين گزارش "احمد بخشایشی" نيز به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران می‌گوید: رژيم صهيونيستي علاقمند است در کشور تركمنستان با توجه به مرز طولاني و مشترکي که با جمهوري اسلامي ايران دارد، سفارت ايجاد کند و با همسايگان ايران در تعامل باشد، تا از اين طريق هم اطلاعات جمع آور‌ي کند و هم بر روي سياست خارجي ايران تاثيرگذار باشد.

وي افزود: رژيم صهيونيستي درصدد القاي اين موضوع است که مي تواند اقداماتي را عليه ايران انجام دهد.

وي تصريح كرد: معمولا کشورها در ارتباط و استقرار سفارت با يکديگر آزادند و هم‌اکنون رژيم صهيونيستي در ترکيه و جمهوري آذربايجان سفارت دارد اما بهتر بود ترکمنستان با تامل بيشتري وارد اين فضا مي‌شد و به‌راحتي تن به ايجاد روابط ديپلماتيک با رژيم صهيونيستي نمي‌داد چرا که اين رژيم با بحران عدم مشروعيت روبرو است.

بخشايشي در پايان در خصوص روابط آتي ايران و تركمنستان خاطرنشان کرد: نبايد روابط ايران با ترکمنستان را به حداقل برسانيم چرا که اين رويه راه درستي نيست بلکه بايد با مذاکره و با حداقل انرژي حداکثر امتيازات را در روابط خارجي به‌دست آوريم تا طرح‌هاي رژيم صهيونيستي بر عليه کشورمان خنثي شود.

لازم به يادآوري است با توجه به پيشينه رژيم صهيونيستي در ايجاد فتنه‌انگيزي در منطقه و مداخله مستقيم و غيرمستقيم در امور کشورها، بايد بر اين نکته توجه داشت که حضور اين رژيم در عشق‌آباد براي گسترش فضاي ديپلماتيک اين رژيم و با هدف ضربه زدن به سياست خارجي ايران انجام مي‌شود.

تجربه نشان داده که حضور رژيم صهيونيستي در کشور جمهوري آذربايجان، باعث ايجاد تحريک قوميتي شده و به نوعي کشورهاي منطقه به‌ويژه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان را با توجه به روابط ديرينه خويش دچار برخي اختلافات کرده است.
گزارش از محمد شهروي

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...