نسخه چاپی

المانیتور: تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود

یك پایگاه اینترنتی به غرب توصیه كرد كه با اتخاذ رویكردی آشتی‌جویانه در قبال ایران تمام تحریم‌های علیه این كشور را لغو كند.

به گزارش نما، المانيتور در اين باره نوشت: انتخابات و نتيجه آن در ايران فرصتي را براي اتخاذ رويکردي آشتي‌جويانه توسط کشورهاي منطقه و جهان در مقابل جمهوري اسلامي ايجاد کرده است.
اين پايگاه اينترنتي نوشته است: نتيجه انتخابات در ايران بسياري از سياستمداران و مفسران را شگفت‌زده کرد. کارشناسان ايراني تلاش کرده‌اند، ضمن درک دلايل مشارکت مردم در راي‌گيري، گرايش‌ها و واکنش‌هاي رئيس‌جمهوري آينده را در قبال مسائل مربوط به سياست خارجي پيش‌بيني کنند.
المانيتور همچنين با اشاره به مشارکت 72 درصدي واجدان شرايط راي دادن در انتخابات رياست جمهوري ايران و پيش‌بيني تغيير در مسير مذاکرات هسته‌اي و همچنين ارزشمند بودن فرصت پيش رو، آورده‌است: يکي از مهمترين تهديدهاي کنوني تفسيرهاي نادرست آمريکا و همپيمانانش در اين رابطه است و امکان دارد به جاي استفاده از فرصت مذاکره با روحاني به لفاظي درباره گزينه جنجال‌انگيز تغيير حکومت ادامه دهند.
اين گزارش ادامه داده است: اگر غرب، روسيه و قدرت‌هاي منطقه‌اي علاقمند به امنيت بيشتر منطقه هستند بايد از سنگ‌اندازي مقابل تلاش‌هاي رئيس‌جمهوري منتخب در زمينه کمک به رونق بيشتر اقتصادي و نيز ايجاد فضاي سياسي که آمادگي بيشتري براي همکاري با کشورهاي منطقه و جهان دارد، خودداري کنند.
در ادامه اين گزارش با اشاره به سابقه کارشکني سه کشور اروپايي براي کسب توافق هسته‌اي، آمده است: روحاني به دليل سابقه مسئوليت مذاکره‌کننده هسته‌اي بين سال‌هاي 2003 تا 2005، تجربه خاصي در اين زمينه دارد و در اين مدت نيز تلاش کرد به پيشرفت در مذاکره با فرانسه، آلمان و انگليس در زمينه مسائل اصلي از جمله اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي کمک کند که متأسفانه اين سه کشور عضو اتحاديه اروپا همکاري و پيشنهاد تهران را کافي ندانستند.
المانيتور افزوده است: با توجه به تجارب گذشته، بسياري در ايران بر اين باورند که هرگونه مصالحه اي، تأثير مخربي بر منافع امنيتي جمهوري اسلامي خواهد داشت، زيرا به آمريکا و غرب اعتماد ندارند.
المانيتور نوشته است: با توجه به بي‌اعتمادي کنوني بين طرف‌هاي مذاکره کننده و ترديد رهبران ايران از مقاصد واقعي قدرت‌هاي بزرگ، هرگونه هماهنگي در اين زمينه بايد با توجه به نکات خاصي انجام شود.
اين پايگاه خبري افزوده است: گروه 5+1 بايد تصديق کند، تهران به عنوان عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي (ان.پي.تي) از همه حقوق و تعهدات مندرج در اين پيمان برخوردار است و حق ايران در زمينه غني‌سازي اورانيوم نيز نبايد ناديده گرفته شود.
در ادامه اين گزارش آمده است: همچنين اعلام اين موضوع از سوي رهبران ايران درباره اينکه به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي نيستند، بايد مورد تاييد غرب قرار گيرد و ديگر کشورها هم بايد ضمن استقبال از همکاري در زمينه اتمي، به جلوگيري از احتمال بروز حوادث ناخواسته هسته‌اي خطرناک کمک کنند.
المانيتور نوشته است: در اقدامي گام به گام، بايد همه تحريم‌هاي ايران لغو شود و چنين اقدامي نخست بايد با حذف شديدترين تحريم‌‌ها که به طور مستقيم بر وضعيت معيشتي مردم تأثير گذاشته است،‌ آغاز گردد.
المانيتور همچنين بر لزوم يافتن راه‌حلي سريع براي حل مسئله هسته‌اي ايران از طريق مذاکره اشاره کرده و آورده است: تداوم تنش‌ها در روابط ايران و آمريکا علت اصلي بي‌ثباتي در منطقه است، زيرا با گسترش درگيري‌هاي قومي و خشونت‌هاي فرقه‌اي در خاورميانه وضعيت امنيتي اين منطقه به وخامت گراييده است.
در پايان اين گزارش نتيجه‌گيري شده است: در صورت اتخاذ رويکردي آشتي‌جويانه‌تر در روابط ايران و قدرت‌هاي جهان و منطقه به واسطه نتيجه انتخابات جمهوري اسلامي، امنيت در منطقه و جهان حاکم خواهد شد که براي همه سودمند است.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...