نسخه چاپی

نظر احمدی‌مقدم درباره احتمال تغییر در گشت‌ارشاد

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به شایعه رفتنش گفت: تصور نمی‌كنم تغییر دولت تاثیر زیادی در ناجا داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم ظهر امروز در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس آگاهی کشور در پاسخ به برخی شایعات مطرح‌شده مبنی بر اتمام دوره فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی، گفت: بار مسئولیت در نیروی انتظامی، مردافکن و سنگین است و محلی برای استراحت و تنفس ندارد.

وی با بیان اینکه حکم فرماندهی‌اش در هجدهم تیر 93 به اتمام می‌رسد، گفت: میانگین مرخصی سالانه بنده به بیش از دو روز نمی‌رسد و این در حالی است که حتی در دوره مرخصی نیز باید آماده باشیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه انتصاب فرمانده ناجا از مسئولیت‌های فرمانده کل قوا است، گفت: سال گذشته حکم فرماندهی بنده به مدت دو سال تمدید شد که البته این دلیل در ادامه داشتن فرماندهی تا روز آخر نیست و تعیین تاریخ برای شروع و اتمام فرماندهی تنها برای تعیین مسیر مدیریت است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه تصور نمی‌کند که تغییر دولت تاثیر زیادی بر نیروی انتظامی گذاشته شود، گفت: تحول در ناجا و نیروهای مسلح چندان جدی نیست، چرا که نظام درجه، استخدام و تغییر متفاوت است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نمره رفتاری ماموران پلیس آگاهی، گفت: در آگاهی عمده مشکلاتی نیز که از گذشته بوده، استفاده از خشونت و فشار برای حل مسیر پرونده و اعتراف‌گیری بود که البته گاهی احساس می‌شد اگر این فشار وجود نداشته باشد، متهم به قتل یا متهم اصلی پرونده فرار می‌کند که با این توجیه، از رفتار خشن استفاده می‌شد و این مسئله قبلا رویه بوده و تلاش داشتیم که بتوانیم این رویه را تغییر دهیم، اما در برخی از پرسنل به نظر می‌رسد این رفتار نهادینه شده و حتی بسیار از این افراد از بدنه پلیس آگاهی جدا شدند.

فرمانده ناجا با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در مسیر عدم‌استفاده از خشونت به کنترل و نظارت کامل اتاق‌های بازجویی و بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از مانیتورینگ و اخذ مجوز از سازمان زندان‌ها و نظارت مداوم ناجا و این سازمان موجب کسب پیشرفت‌های فراوانی شده است.

اخراج پرسنل ناجا؛ رشوه، تبانی با مجرمان و نیات ناموسی

احمدی‌مقدم با بیان اینکه رشوه، تبانی با مجرمان و نیات ناموسی را از عمده جرایمی که موجب اخراج پرسنل می‌شود عنوان کرد و گفت: در این مورد اغماضی صورت نخواهد گرفت و با این شدت با این نوع ماموران برخورد می‌شود، اما توجه داشته باشید که برخی از جرایم در این سازمان همچون شکسته‌شدن تفنگ یا به خواب‌رفتن مامور در حین پست و غیبت، بخش زیادی از وقت کمیسیون‌ها را به خود اختصاص داده که به نظر می‌رسد باید تجدیدنظری در جرم‌انگاری این مسائل داشت.

وی با بیان اینکه جرایم ماموران پلیس نسبت به مردم کاهش چشمگیری داشته است، گفت: حتی در نظر گرفته شده که مامورانی که نسبت به اصلاح رفتار خود اقدام نمی‌کنند، از بدنه پلیس آگاهی جدا شوند و تنزیل درجه، بازداشت و انتظار خدمت جزو تنبیهات در نظر گرفته شده است.

به گفته فرمانده ناجا، حق شکایت برای فردی که علیه او توسط ماموران جرمی اتفاق افتاده، محفوظ است.

احمدی‌مقدم همچنین با بیان اینکه نمره بیش از 15 به رفتار ماموران پلیس آگاهی می‌دهد، گفت: در حرفه‌ای‌گرایی نمره‌ای بیش از 17 به آنها می‌دهم.

وی درباره اینکه ممکن است با حذف خشونت، کشف جرایم کاهش یابد به ایسنا گفت: اتفاقا استفاده از ابزار فنی و تجهیزات علمی راه را برای رسیدن به علت اصلی کوتاه و سریع‌تر می‌کند و خشونت موجب انحراف در تحقیق می‌شود چرا که اعتراف غیرحقیقی مشکلی را حل نمی‌کند و به عنوان مثال درگذشته در قتل‌های سریالی آبادان، فردی دستگیر و حتی محکوم به اعدام شد، اما پس از مدتی در حالی که متهم در انتظار اعدام بود، قتل مشابهی صورت گرفت که ما درخواست تعویق حکم را اعلام کرده و بعدا مشخص شد این فرد تحت فشار همه قتل‌ها را گردن گرفته، هر چند این موارد اندک است، اما شدت عمل موجب کاهش کشف جرم نمی‌شود.

فرمانده ناجا همچنین در مورد برخورد با موادفروشان در پارک‌ها، گفت: طرح امنیت اجتماعی با محوریت برخورد با موادفروش، معتادان، مجرمان سابقه‌دار، مزاحمان و اراذل و اوباش در اردیبهشت‌ماه اجرایی شد که شاهد کاهش چشمگیر این جرایم در تیر و خردادماه بوده‌ایم که البته ما در نگهداری معتادان دچار مشکل هستیم که جابجایی دولت می‌تواند در این مهم تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از جدیت و پشتکاری محمود احمدی‌نژاد در رسیدگی به مسائل و مشکلات حوزه موادمخدر، گفت: انصافا ایشان وقت زیادی در حل مسائل و مشکلات می‌گذاشتند و حتی در جلسات شرکت می‌کردند و امید است روحانی نیز با جدیت در این مسیر گام بردارد، چرا که مهم‌ترین نگرانی مردم است.

پاسخ فرمانده ناجا به احتمال تغییر طرح امنیت‌اجتماعی در دولت یازدهم

احمدی‌مقدم در پاسخ به تشکر روحانی از سعه‌صدر ماموران ناجا در پی جشن‌های پیروزی، گفت: از حسن ظن آقای روحانی تشکر می‌کنم، البته ناجا در این سال‌های اخیر تلاش داشته تا رویکرد اجتماعی را امنیتی نکند و برپایی جشن پیروزی و نشاط آن حق مردم است و ما باید آن را امن کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم از خشونت حداقلی استفاده کرده و با همراه‌سازی مردم، آنان را از لجاجت و دعوا دور کنیم، گفت: پلیس مصلح اجتماعی است و همراه‌سازی مردم، روند جدیدی نیست.

فرمانده ناجا همچنین در مورد کشف سرقت خرد نیز با بیان اینکه در خرداد و تیرماه شاهد کاهش وقوع این جرم بوده‌ایم، گفت: سرعت کشف پلیس در جرایم خرد 50 درصد است.

احمدی‌مقدم در مورد برنامه‌های نیروی انتظامی در ماه مبارک رمضان نیز به اطلاعیه هر ساله این پلیس اشاره کرد و گفت: قطعا نیروی انتظامی ضوابطی را برای اصناف، هتل، رستوران و غذافروشی‌ها دارد و همچنین تسهیلاتی برای رستوران‌های سر راهی در نظر گرفته شده که اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی به اتخاذ تسهیلات عبور و مروری در زمان افطار اشاره کرد و گفت: مردم نیز در ماه‌رمضان همراهی خوبی با پلیس خواهند داشت به گونه‌ای که سال گذشته در این مقطع زمانی شاهد کاهش 80 درصدی سفرها به شهرهای شمالی بوده‌ایم.

کارآگاه خصوصی نداریم

فرمانده ناجا با بیان اینکه کارآگاه خصوصی نداریم، اما تعیین ضوابط دفاتر خدمات آگاهی در حال تبیین است، گفت: نوع خدمات ارائه شده از سوی این دفاتر همانند اقداماتی است که ماموران پلیس در آگاهی انجام می‌دهند.

تصمیم‌گیری‌ در مورد طرح امنیت‌اخلاقی ملی، مقطعی نیست

احمدی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت، تغییری در روند طرح امنیت‌اخلاقی ایجاد می‌شود، گفت: برخی تصور می‌کردند که با آمدن دولت، نوع پاسخ به برخی سوال‌ها متفاوت می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اخذ شده در شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و ... گفت: این شورا و نهادها تصمیم‌گیرنده هستند و تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست اما طبیعی است که رییس‌جمهور سلیقه بهتری داشته باشد و ما از این نگاه استقبال می‌کنیم.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...