نسخه چاپی

مشروح گفت‌وگو با سفير بوليوي در تهران

مردم ایران به دعوت رهبرشان لبیك گفتند/مورالس به تهران می‌آید

سفیر بولیوی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت كه مردم ایران با شركت در انتخابات نشان دادند كه رهبر خود را تنها نگذاشته و به دعوت وی لبیك گفتند.

به گزارش نما، «خورخه میراندا لویزاگا» سفیر بولیوی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، به تشریح روابط ایران و بولیوی، پذیرفته شدن شکایت کشورش از شیلی در دادگاه لاهه و ... پرداخت که مشروح آن در پی می‌آید.

* مردم ایران به دعوت رهبرشان برای حضور در انتخابات لبیک گفتند

سفیر بولیوی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این انتخابات را یک موفقیت در زمینه‌های مختلف دانست و گفت: غرب و امپریالیسم با مشاهده این موفقیت جز تبریک کار دیگری نتوانستند، انجام دهند.

وی با اشاره تفاوت شیوه انتخابات در ایران و غرب، افزود: اگر فردی نسبت به انتخابات هر کشوری نقدی داشته باشد باید از نحوه و شیوه برگزاری انتخابات آن کشور آگاهی داشته باشد، اما متأسفانه غرب هیچ‌گاه اینطور نبوده و همواره انتقاد و اظهار نظر می‌کند.

میراندا لویزاگا هر انقلابی را با بحران‌ها و مشکلاتی مواجه دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز با قدمت سی و چهار ساله خود شاید با یک سری بحران‌ها مواجه بوده باشد، اما با انتخابات شکوهمندی که مردم برگزار کردند، مشخص شد که این انقلاب استوار بوده و از مشکلات و بحران‌ها عبور می‌کند.

سفیر بولیوی یکی دیگر از دلایل پیروزی این انتخابات این را احترام مردم به پیام رهبر خود که از آنها خواست در انتخابات شرکت کنند، دانست و گفت: مردم به پیام رهبرشان احترام گذاشتند و هفتاد درصد ملت در انتخابات شرکت کردند که رقم بالایی است و نشان داد که ملت ایران رهبر خود را تنها نگذاشته و به دعوت ایشان لبیک گفتند.

وی با اشاره به پیش بینی‌ها مبنی بر کشیده شدن انتخابات به دور دوم، اظهار داشت: همین که نتیجه انتخابات ایران در دور اول مشخص شد یک پیروزی بود.

سفیر بولیوی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور منتخب ملت ایران مبنی بر رابطه با جامعه بین‌الملل و داشتن روابط بین‌المللی خاطرنشان کرد: ما به ‌عنوان کشورهای آمریکای لاتین انتظار داریم و امیدوار هستیم که مانند گذشته یک کشور دوست و متعهد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران باقی بمانیم.

* امضای تفاهمنامه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بین ایران و بولیوی

«خورخه میراندا لویزاگا» با بیان اینکه ایران و بولیوی روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند، به امضای قرارداد مبارزه با قاچاق مواد مخدر بین دو کشور پرداخت و گفت: این قرارداد برای کشورش بسیار حائز اهمیت است.

لویزاگا ادامه داد: در گذشته کشورش از NGOها و کشورهای غیر متعهد برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کرده است اما هم اکنون تفاهم نامه‌ای با ایران برای این کار امضا کرده‌ایم.

وی به توافق دو کشور برای اعزام افرادی از بولیوی به منظور آموزش در ایران جهت مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد، افزود: بولیوی تفاهم‌نامه‌هایی با دو کشور ایران و برزیل برای مبارزه با مواد مخدر امضا کرده است.

سفیر بولیوی ادامه داد: در گذشته مبارزه با مواد مخدر در کشورش با خشونت انجام می‌شد اما از زمان روی کار آمدن مورالس این کار با گفت‌وگو و بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برگ گیاه کوکا، کوکائین نیست، خاطرنشان کرد: حدود چهل هزار هکتار از اراضی بولیوی زیر کشت کوکا است که از این مقدار 25 هزار هکتار مصرف داخلی دارد.

میراندا لویزاگا با اشاره به اینکه این گیاه خواص دارویی و سنتی داشته و در حال حاضر تحقیقاتی برای مشخص شدن مقدار مصرف داخلی این گیاه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: بعد از پایان تحقیقات و مشخص شدن میزان مصرف داخلی این گیاه، مابقی آن ریشه کن می‌شود.

سفیر بولیوی تصریح کرد: دولت سیاستی در پیش گرفته تا به دنیا نشان دهد با وجود اینکه می‌توان از برگ کوکا، کوکائین تولید کرد، اما برگ گیاه کوکا، کوکائین نیست و این گیاه در مواردی مانند صنایع بیهوشی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

* احتمال سفر مورالس به ایران

وی با اشاره به احتمال برگزاری جلسات مشترکی بین ایران و بولیوی، گفت: در صورت برگزاری این جلسات وزرای بولیویایی برای مذاکره با وزرای ایرانی به منظور بررسی روند پیشرفت قراردادهای منعقد شده و همچنین انعقاد قراردادهای مورد نیاز احتمالی به ایران سفر می‌کنند.

سفیر بولیوی با اشاره به دعوت رسمی از رئیس جمهور کشورش برای سفر به ایران، گفت: در صورت امکان رئیس جمهور کشور در اواخر نوامبر یا دسامبر سال جاری برای ملاقات با رئیس جمهور جدید ایران به تهران سفر خواهد کرد.

* انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا خیلی غافلگیرانه بود

میراندا لویزاگا در خصوص انتخابات ونزوئلا اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا خیلی غافلگیرانه بود چرا که انتظار فوت رئیس جمهور چاوز را نداشتیم.

وی با بیان اینکه انتخاب مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا نشان از باقی‌ماندن پایه‌های انقلابی چاوز است و مردم ونزوئلا به چاوز وفادارند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درگذشت چاوز برای مردم ونزوئلا سنگین بود، مردم این کشور برای سامان دادن به اوضاع کشورشان به زمان نیاز دارند.

* موافقت دادگاه لاهه برای بررسی مناقشه ساحلی بولیوی و شیلی

سفیر بولیوی در خصوص مشکل دریایی کشورش با شیلی اظهار داشت: این مشکل بیش از یک صد و چهار سال قدمت دارد و طی این مدت بولیوی نپذیرفت که این منطقه را از دست داده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور بولیوی شکایتی در خصوص این مسئله به دادگاه بین‌المللی لاهه تحویل داده است، گفت: شیلی تعهداتی را که قرار بوده انجام دهد نقض کرده و انجام نداده است.

میراندا لویزاگا با اشاره به اینکه شکایت بولیوی از شیلی با دعوت دادگاه لاهه از دو کشور در دوازدهم ژوئن سال جاری توسط این دیوان پذیرفته شد، ادامه داد: بولیوی منتظر اعلام زمان ارائه مدارک و اسناد خود مبنی بر متعلق بودن منطقه ساحلی به کشورش در دادگاه است.

سفیر بولیوی در تهران گفت: موافقت دادگاه لاهه جهت رسیدگی به تقاضای بولیوی برای این کشور یک پیروزی بزرگ بوده و رسیدگی بین‌المللی به این موضوع نکته مثبتی است.

وی با تأیید بر اینکه آمریکا در این موضوع از کشور شیلی حمایت می‌‌کند، گفت: خبر خوب این است که کشورهای آلبا و کشورهای غیر متعهد درباره این موضوع از بولیوی حمایت می‌کنند و این یک نکته مثبت برای کشور ما است.

میراندا لویزاگا با اشاره به ادعای بولیوی درباره این ساحل و با بیان اینکه نباید در این قرن شاهد چنین بی‌عدالتی‌هایی باشیم، اظهار داشت: تحریم‌هایی که هم اکنون علیه ایران اعمال می‌شود و یا مشکلات موجود در سوریه و بسیاری کشورهای دیگر که با یک سری از این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند نمونه‌ای از بی‌عدالتی‌هایی است که نباید قبول کنیم.

۱۳۹۲/۴/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...